XR-HUB 6 april: XR in bewegingswetenschappen en stressmanagement
Tijdens de XR-hub-meeting op donderdag 6 april a.s. staat de toepassing van XR bij onderzoeken van psychologie en bewegingswetenschappen centraal. Visulisatie-experts van het CIT verlenen ondersteuning bij de onderzoeken.
Locatie en tijd
Deze keer vindt de XR-hub plaats in het lab van Bewegingswetenschappen in het UMCG (Antonius Deusinglaan 1, gebouw 3215, zaal 0162). De bijeenkomst is van 10.30 tot 12.00 uur. Aanmelden kan via een mail naar realitycenter rug.nl.
De voertaal is Engels
Programma
- Welkom en introductie
-
De kracht van stress in je voordeel gebruiken! | Dinant Kasper, masterstudent Digital Technologies, Hanzehogeschool Groningen.
In dit project wordt een VR-applicatie ontwikkeld om artsen van het UMCG te helpen bij het omgaan met stressvolle situaties. Het ontwikkelproces van de training en het onderwerp stressmanagement komen aan de orde. Ook wordt gedemonstreerd hoe een ademhalingsoefening kan helpen stress te verminderen. Dit project is tot stand gekomen in samenwerkeing met het CIT en het Bounce Back Lab.
-
XR in lab Bewegingswetenschappen | Anniek Heerschop, PhD Bewegingswetenschappen, Faculteit Medische Wetenschappen RUG/UMCG
Bij de afdeling Bewegingswetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen bestuderen we beweging, verstoring van beweging en interactie tussen individuen.
In samenwerking met het CIT is een virtuele omgeving ontwikkeld waarin een voetballer een bal van een tegenstander moet onderscheppen. Positiedata van armen, benen en het hoofd, verzameld met Vicon (motion capture) worden gecombineerd met verzamelde positiedata van het Head Mounted Display. De collectieve gegevens worden gecommuniceerd aan Unity waardoor de voetballer zich in een virtueel voetbalstadion bevindt en zijn positie en bewegingen in real-time kan volgen.
XR HUB
De XR Hub organiseert tweemaandelijks een bijeenkomst voor docenten en onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen om kennis en ervaringen te delen over de ontwikkeling en het gebruik van toepassingen van Extended Reality: augmented reality (AR), mixed reality (MR), virtual reality (VR) en 3D.
Laatst gewijzigd: | 04 oktober 2024 12:18 |
Meer nieuws
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
21 mei 2024
Uitslag universitaire verkiezingen 2024
De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!