Hoe de overname van Deen de supermarktkaart verandert - een analyse van de Geodienst
Eerder dit jaar verkocht de familie Deen zijn supermarkten aan Albert Heijn, DekaMarkt en Vomar. Welke gevolgen hebben de overnames voor de supermarktkaart? Het Financieele Dagblad vroeg de Geodienst (Rijksuniversiteit Groningen, Centrum voor Informatie Technologie) om het uit te zoeken.
Zo analyseerde de Geodienst dat de overname met name lokaal voor grote verschuivingen zorgt. De Geodienst berekende voor hoeveel huishoudens de nabijgelegen supermarkten na de overname veranderd zijn. Voor alle postcodes in het voormalige Deen-gebied bepaalden zij de afstand tot vijf dichtstbijgelegen winkels, en koppelden elke postcode aan het aantal woonhuizen.
De Geodienst verwerkte de uitkomsten in een aantal kaarten en grafieken. De nieuwe dataset is op aanvraag beschikbaar voor onderzoek en onderwijs.
Laatst gewijzigd: | 04 oktober 2024 12:42 |
Meer nieuws
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
21 mei 2024
Uitslag universitaire verkiezingen 2024
De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!