PleitVRij verbetert juridisch vaardighedenonderwijs via Virtual Reality
De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Vrije Universiteit Amsterdam (VU) werken samen in een innovatief onderwijsproject om rechtenstudenten beter te leren pleiten. Door inzet van Virtual Reality (VR) krijgen studenten van beide instellingen de mogelijkheid elkaar te ontmoeten in een virtuele rechtszaal. In deze authentieke maar virtuele setting ontvangen zij realtime feedback van medestudenten via een speciaal ontwikkelde app. Hierdoor sluit het juridisch academisch onderwijs beter aan op de beroepspraktijk. Voor het project PleitVRij ontvingen de universiteiten subsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in het kader van de stimuleringsregeling open en online onderwijs.
De hoofddoelstelling van het project PleitVRij wordt bereikt door studenten meer te laten oefenen in een authentieke setting. Voorheen oefenden studenten enkel in onderwijszalen, waardoor zij minder goed voorbereid zijn op de beroepspraktijk. PleitVRij brengt daar verandering in. Studenten kunnen in verschillende rollen hun pleitvaardigheden oefenen en vertrouwd raken met de omgeving van de rechtbank. Voor het geven van onderlinge feedback wordt een app ontwikkeld die studenten in staat stelt om tijdens het virtueel pleiten direct op elkaar te reageren. Om goed aan te sluiten bij het beroepsveld vindt op onderdelen afstemming plaats met de Rechterlijke Macht en Nederlandse Orde van Advocaten. De vaardigheden die studenten ontwikkelen sluiten dan beter aan op wat er van hen verwacht wordt in de praktijk.
Samenwerking en doorontwikkeling
De onderwijsmethode en de virtuele setting worden ontwikkeld vanuit een klankbordgroep bestaande uit de Nederlandse Orde van Advocaten, de Rechterlijke Macht en diverse Hogere Onderwijsinstellingen. De resultaten uit dit project komen beschikbaar voor andere onderwijsinstellingen via SURFsharekit.
Het project wordt in hier in 2 minuten verteld door Hedwig van Rossum. Het projectidee is ontwikkeld door Sylvia Moes (Innovatiemanager Onderwijs Universiteitsbibliotheek VU), Gert-Jan Verheij (Onderwijstechnoloog RUG), Frans van Hoesel (VR expert Reality Center RUG), mr. Hedwig van Rossum (coördinator pleitoefening VU), drs. Bart Beijer (onderwijs & kwaliteitszorg RUG), mr. Adriaan Wierenga (communicatietraining Studentenrechtbank RUG) en prof.mr.dr. Wilbert Kolkman (coördinator Studentenrechtbank RUG).
Laatst gewijzigd: | 04 oktober 2024 12:17 |
Meer nieuws
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...
-
17 september 2024
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?
-
20 augustus 2024
Landen aansprakelijk stellen voor cyberaanvallen nog lastig
Evgeni Moyakine onderzoekt of landen aansprakelijk kunnen worden gesteld voor cyberaanvallen door hackersgroepen. Volgens hem stelt het internationaal recht te hoge eisen aan de bewijslast.