Active Learning Classrooms 2023: Ervaringen en ideeën delen
Het project Active Learning Classrooms (ALC) van de Rijksuniversiteit Groningen is gericht op het bevorderen van het gebruik van actieve leeractiviteiten in het academisch onderwijs, een belangrijk onderdeel van het Strategisch Plan van de RUG. Aan het eind van het academisch jaar organiseert het ALC-projectteam jaarlijks een evaluatie. Faculteitsleden en ondersteunend personeel van alle faculteiten die betrokken zijn bij Active Learning Classrooms worden hiervoor uitgenodigd. Uiteraard vindt het evenement zelf plaats in een ALC.
Op dinsdag 4 juli jl. vond de jaarlijkse bijeenkomst plaats in collegezaal 1314.0142 van het Harmoniegebouw. Dit is de voormalige Rechtenbibliotheek die onlangs is omgetoverd tot een lichte, open ruimte met flexibel meubilair en meerdere lcd-schermen om actieve leeractiviteiten mogelijk te maken. De bijeenkomst die werd georganiseerd door Marlies Venhuizen-ter Beek en Wytze Koopal van Team Educational Desing and Development van het CIT was niet alleen gericht op ervaringen van docenten en leerlingen, maar ook op praktische oplossingen en mogelijke verbeteringen.
Suggesties voor de toekomst
Tijdens een actieve discussie in kleine groepen gaven de aanwezigen input over belangrijke elementen om in de toekomst op te focussen. Onder de suggesties waren de volgende:
- Verbeter het roosterproces voor Active Learning Classrooms om ervoor te zorgen dat de zalen worden gebruikt voor vakken met actieve leeractiviteiten in plaats van hoorcolleges;
- Creëer meer ALC's om elke aangevraagde cursus te kunnen plannen;
- Verbeter het ontwerp van de zaal door het speelser en aantrekkelijker te maken.
Het projectteam gaat zich het komende jaar op deze punten richten. Twee praktische resultaten van de input van de evaluatiesessie van vorig jaar waren de organisatie van AV-ondersteuning on-the-spot voor technische problemen en het maken van informatieposters die zichtbaar zijn in elke zaal.
Muscle memory
Naast het actieve deel verzorgde Terry van Dijk (Universitair Hoofddocent Planning en Ontwerp, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen) een zeer inspirerende presentatie. Hij beschreef waarom en hoe hij en zijn collega's de ALC's op de Zernike Campus gebruiken. Terry zette ons aan het denken over 'muscle memory' dat van groot belang is bij bijvoorbeeld autorijden. Soortgelijke mechanismen zijn ook een belangrijk onderdeel van de stedenbouwkundige cursussen die hij in de ALC's doceert. Des te meer je de ALC's voor je cursus gebruikt, des te actiever zal het onderwijs van nature zijn.
Testimonial-videos
Last but not least gingen tijdens het evenement drie testimonial-video's in première. In deze video's delen RUG-docenten Susan Aasman, Terry van Dijk en Bas Baalmans hun ervaringen met de ALC's. Deze getuigenissen geven praktijkvoorbeelden die collega-docenten inspireren om actieve leeractiviteiten in hun cursussen te implementeren. Bekijk ze dus zeker! Als je geïnteresseerd bent, is het projectteam altijd bereid om te helpen bij het (her)ontwerpen van cursussen, in nauwe samenwerking met ondersteuners van je eigen faculteit.
Ga voor meer informatie over de Active Learning Classrooms naar de website.
Laatst gewijzigd: | 04 oktober 2024 12:16 |
Meer nieuws
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
21 mei 2024
Uitslag universitaire verkiezingen 2024
De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!