Programma Onderwijskundig Leiderschap (Educational Leadership Programme; ELP)
Eens in de twee jaar dragen faculteitsbesturen gekwalificeerde docenten voor om deel te nemen aan het Educational Leadership Programme (ELP) van de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Twente (UT). Het ELP-programma is bedoeld voor ervaren docenten die zich willen ontwikkelen tot succesvolle leiders op het gebied van onderwijsvernieuwing en verbetering van onderwijs en leren.
Wie kan meedoen?
Het ELP is bedoeld voor (senior) academici die zich willen ontwikkelen tot succesvolle leiders in onderwijsvernieuwing en verbetering van onderwijs en leren. Naast het geven van onderwijs hebben zij een leidinggevende functie in het onderwijs of een informele rol in onderwijskundig leiderschap. Deelnemers zijn in staat een duidelijke visie te ontwikkelen op - en richting te geven aan - onderwijsvernieuwing en -verbetering, zowel op formele als informele manieren. Ze zijn in staat om visie en strategie te verbinden met de praktijk van het lesgeven en persoonlijke vaardigheden om onderwijsprogramma's te leiden. Om in aanmerking te komen voor deelname aan het ELP-programma moeten deelnemers worden voorgedragen door hun faculteitsbestuur.
Het ELP-programma
De opzet van het ELP-programma bestaat uit zes hoofdonderdelen:
-
Acht themasessies met gerenommeerde gastsprekers
-
Een internationale studiereis
-
Een individuele opdracht in de faculteit van de deelnemer
-
Twee groepsopdrachten, gebaseerd op vragen uit het bestuur van de UG en de UT
-
Intervisie
-
Individuele coaching en workshops
Deelname aan alle sessies is verplicht.
Wat leren deelnemers?
Tijdens dit programma richten deelnemers zich op het volgende*:
1. Bijdragen aan het creëren van een ambitieuze, inclusieve en ondersteunende leeromgeving die het leren van studenten bevordert.
2. Ontwerp, lever, evalueer en leid een duurzame onderwijsinnovatie of -verbetering op verschillende niveaus binnen de context van de eigen instelling (d.w.z. curriculum/school/faculteit).
3. Kritisch reflecteren op de gevolgde processen en de eigen rol daarin.
4. Collega's stimuleren en ondersteunen in hun professionele ontwikkeling als docent in het hoger onderwijs.
5. Initiatief nemen in (institutionele) onderwijsbeleidsontwikkeling en -implementatie.
* Het is belangrijk op te merken dat deze leerdoelen geen vaste eindposities zijn die elke deelnemer zou moeten bereiken, maar fungeren als richtlijnen voor ontwikkeling. Verschillende deelnemers zullen dan ook een verschillende ontwikkeling doormaken.
Informatie ELP programma
Datums
|
Nieuwe data worden verwacht in voorjaar 2025 |
---|---|
Kosten
|
Kosten worden doorberekend aan het faculteitsbestuur
|
Doelgroep
|
(senior) Academici die zich ontwikkelen tot succesvolle leiders in onderwijsinnovatie en verbetering van onderwijs en leren. Naast lesgeven moeten zij een managementfunctie in het onderwijs hebben of een informele rol in onderwijsleiderschap.
|
Toegangseisen
|
Kandidaten worden genomineerd door het faculteitsbestuur
|
Tijdsinvestering
|
Deelname aan dit programma kost gemiddeld 0,1 fte over de volledige duur van het programma.
|
Aantal deelnemers
|
Max. 16 deelnemers
|
Voertaal
|
Engels
|
Certificaat
|
Deelnemers ontvangen een certificaat na een positieve beoordeling van het individuele en groepsproject en aanwezigheid bij alle sessies.
|
Voor meer informatie neemt u contact op met Esther Visscher of raadpleegt u de brochure.
Laatst gewijzigd: | 23 oktober 2024 16:26 |