Afgelopen Summer en Winter Schools
Anthropocene. How humans shaped the earth
Hoe significant is onze impact op de aarde? Hoe heeft onze interactie met andere soorten geleid tot de huidige afhankelijkheid van industriële landbouw? Het begrijpen van hoe het Antropoceen is ontstaan, geëvolueerd en hoe de vele facetten zich manifesteren in 'natuurlijke' en 'sociale' fenomenen, is essentieel voor het aanpakken van onze huidige mondiale uitdagingen. Tijdens deze zomerschool leren deelnemers hoe archeologen, geografen en ecologen onze impact op landschappen en oceanen bestuderen, en hoe juristen, politicologen, psychologen en antropologen kennis over het Antropoceen toepassen om milieubeleid en gedrag te verbeteren. Aan het einde van de week hebben deelnemers een toolkit om deze theorieën binnen hun eigen discipline toe te passen.
Cascading Disasters, Institutions and Organizations (CAINO)
Hoe kunnen we rampbestendige samenlevingen bouwen voor toekomstige generaties? Hoe vormen politieke instellingen de veerkracht tegen de cascaderende effecten van rampen? Wat zijn de uitdagingen waarmee organisatorische netwerken worden geconfronteerd bij de coördinatie tijdens meerdere rampen? Deze zomerschool heeft als doel om nieuwe inzichten te bieden in dergelijke vragen door geavanceerde kennis en vaardigheden te verstrekken op het gebied van sociale wetenschappen en rampenbeheer. De deelnemers worden opgeleid in een inter- en transdisciplinaire leeromgeving waarin theorie, methoden en praktijk worden gecombineerd in groepsprojecten.
Creating a Climate for Change
Het programma is bedoeld voor docenten en beleidsmakers in het hoger en beroepsonderwijs die uitdagingen in duurzame educatie willen aanpakken. Aan het einde van de driedaagse zomerschool zullen de deelnemers met een concreet plan en kennis over hoe ze leiderschap kunnen tonen in duurzame educatie vertrekken. Onder de verschillende onderwerpen behandelt de zomerschool het volgende: het definiëren en meten van duurzame educatie, het integreren van duurzaamheid als centraal element van een cursus, en het creëren van multi-, inter- en transdisciplinaire educatie op programma-niveau.
Designing Sustainable Landscapes Within Regional Food Systems
Met deze zomerschool leren deelnemers alles over het ontwerpen van duurzame regionale voedselsystemen en agro-ecologische landschappen voor het noorden van Nederland. Deze regio heeft het potentieel om een voorbeeld te worden en de weg te wijzen naar duurzame voedselproductie, en speelt een sleutelrol op nationaal en internationaal niveau. Tijdens de zomerschool hebben deelnemers de mogelijkheid om deze regio te bestuderen door bijvoorbeeld boerderijen te bezoeken, interviews te voeren met verschillende belanghebbenden (boerenorganisaties, adviseurs, voedselindustrie, retailers, lokale overheid, academici, enz.) en lezingen bij te wonen van specialisten uit verschillende disciplines (landbouw, ecologie, geografie, economie, voeding, politieke en sociale wetenschappen).
Finding Your Way in the Education-Work Transition
De overgang van onderwijs naar werk roept wereldwijd verschillende onzekerheden op. Jongeren worstelen met vragen over hun levensonderhoud, carrièreambities, benodigde opleiding en het verkrijgen van betekenisvolle ervaringen. In Uganda wenden veel jongeren zich tot ondernemerschap, waarbij sommigen sociale ondernemers worden die zichzelf, hun gezinnen en gemeenschappen ondersteunen, ondanks de blijvende impact van eerdere conflicten in de stad Gulu. De zomerschool aan de Universiteit van Gulu integreert veldwerk over jeugdondernemerschap en veerkracht, en combineert interactieve lezingen, interdisciplinair groepswerk en presentaties om onderwijsinnovaties te bevorderen, geïnformeerd door de expertise van de UNESCO Chair.
Interdisciplinary Perspective on Micro- and Nano-plastics
Het microplasticprobleem krijgt steeds meer aandacht: van alarmerende nieuwsartikelen tot afleveringen van Doctor Who. Maar wat weten we over de oorzaken van microplastics? Hoe kunnen we het probleem oplossen? Complexe mondiale uitdagingen zoals microplastics vereisen een interdisciplinaire aanpak.
Met deze zomerschool krijgen deelnemers inzicht in de oorzaken en oplossingen van het microplasticprobleem vanuit verschillende disciplines, waaronder geneeskunde, milieuwetenschappen, sociale wetenschappen, politieke wetenschappen, filosofie, afvaltechniek en de creatieve industrie. Het programma is ontworpen om theorie, praktijk en plezier in balans te brengen: deelnemers nemen deel aan een week van lezingen, groepswerk, workshops, praktische activiteiten, excursies en sociale evenementen.
Heritage, Identity and Inclusivity
De Leeuwarden Summer School on Cultural & Linguistic Diversity is een vijfdaags interdisciplinair programma voor masterstudenten, PhD-studenten en professionals die geïnteresseerd zijn in diversiteitsmanagement en sociale rechtvaardigheid.
Hermes Summer School
Culturele verhalen beïnvloeden gedragingen, wereldbeelden en maatschappelijke praktijken. De Hermes Zomerschool zal verhalen over ontgroei en duurzaamheid onderzoeken, waarbij gekeken wordt naar hun potentieel om nieuwe manieren van denken over sociale en economische structuren te inspireren. Belangrijke onderwerpen zijn onder andere de manier waarop economische groei wordt geformuleerd in relatie tot sociaal en ecologisch welzijn, de tegenstrijdigheden binnen duurzaamheidsverhalen en hun raakvlakken met posthumanistische en dekoloniale theorieën. Door literatuur en andere culturele producten te analyseren, streeft het programma ernaar alternatieve economische en sociale organisaties te ontwikkelen die ecologische duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en menselijk welzijn boven economische groei stellen.
Polarisation
Over de hele wereld lijden samenlevingen onder een steeds meer gepolariseerd publiek domein. Deze polarisatie van het publieke domein verkleint de ruimte voor constructieve en samenwerkende processen, wat op zijn beurt de democratie ondermijnt en onze capaciteit vermindert om gezamenlijk de enorme uitdagingen van onze tijd aan te pakken, zoals de klimaatcrisis en maatschappelijke ongelijkheid. Tijdens deze zomer school zullen studenten leren over en zich bezighouden met actuele debatten en opkomende wetenschappelijke inzichten die onze gepolariseerde tijden adresseren en analyseren. Ze zullen in gemengde groepen (wat betreft zowel discipline als land van studie) samenwerken aan het ontwikkelen van een interventie om polarisatie in een specifiek context te verminderen, als uitdaging ingebracht door externe maatschappelijke partners.
The Next STEP - Summer School on Theories in Environmental Psychology
The Next STEP zal PhD-studenten helpen om de kloof tussen de theorie van milieupsychologie en praktische toepassingen te overbruggen. Door middel van een reeks workshops, groepsopdrachten en gastcolleges van vooraanstaande experts in het veld, zullen deelnemers de kennis en tools verwerven die nodig zijn om dringende milieukwesties effectief in de praktijk aan te pakken. Sponsoren zullen casussen aanleveren die de PhD-studenten onder begeleiding van senior onderzoekers zullen oplossen. De Zomerschool staat open voor PhD-studenten in de milieupsychologie en aanverwante vakgebieden.
Winter School: Our connection with a fast-changing Arctic
De opwarming van de aarde is het meest opvallend in het Arctisch gebied, waar zichtbare veranderingen in ijs en sneeuw plaatsvinden en enorme uitdagingen ontstaan voor ecosystemen en mensen om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Duurzame oplossingen vereisen multidimensionale kennis en een zorgvuldige aanpak, vooral wanneer deze van buiten het Arctisch gebied komen. Nieuwe zakelijke kansen moeten rekening houden met de gevoeligheden van het natuurlijke milieu en de lokale en inheemse bevolking. Deze Winter School is gericht op (inter)nationale ambtenaren en beleidsmakers, politici, managers, financiële experts, (jong) academici en PhD-studenten die op zoek zijn naar een uitgebreid begrip van de Arctische regio. De deelnemers worden geïntroduceerd in verschillende onderwerpen met betrekking tot het Arctisch gebied en zijn bewoners.
Laatst gewijzigd: | 29 januari 2025 11:46 |