Administratief en juridisch
Tijdens en na je onderzoek krijg je met verschillende juridische en administratieve procedures te maken. Denk hierbij aan het opstellen van contracten met derden, maar ook aan zaken rondom privacywetgeving, wetenschappelijke integriteit, het beschermen van intellectueel eigendom en de financiële en administratieve afhandeling van je onderzoek. Tijdig (juridische) hulp inschakelen is het devies. Bekijk voor welke zaken dit aan te raden is en waar je de juiste ondersteuning vindt.
Je onderzoek afronden
De afdeling Project Control van je faculteit is verantwoordelijk voor de financiële en administratieve afhandeling van je onderzoeksproject. Denk hierbij aan het maken van inhoudelijke en financiële rapportages (inclusief eindafrekeningen) en het openen en afsluiten van projecten. Neem voor vragen over de administratieve afhandeling van je onderzoek contact op met de Project Control afdeling van je faculteit.
Meer informatie per faculteit
Juridische ondersteuning
De RUG werkt samen met bedrijven, instellingen, overheden, de Europese Unie en andere (internationale) organisaties. Wanneer jij als onderzoeker besluit om samen te gaan werken met een van deze partijen, moeten er contracten opgesteld worden. Hiervoor schakel je altijd de hulp in van de afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken (ABJZ), dit doe je via je facultaire contactpersoon. Dit is bijvoorbeeld de project controller, funding officer, project manager of zakelijk coördinator (FSE). Naast het opstellen en sluiten van overeenkomsten kan deze afdeling je ondersteunen bij tal van overige juridische zaken.
Contracten opstellen en afsluiten
Wanneer je als onderzoeker samen gaat werken met externe partijen worden onderlinge afspraken vastgelegd in een contract. Het is belangrijk om via de faculteit de juridische afdeling hierbij in een vroeg stadium te betrekken. Dat geeft ze voldoende tijd om het contract voor te bereiden en juridisch advies te geven voordat daadwerkelijke toezeggingen aan andere partijen worden gedaan. Overheidsinstanties werken meestal met standaardcontracten, maar voor samenwerking met commerciële partijen zijn vaak maatwerkcontracten nodig.
Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken (ABJZ)
Het opstellen en afsluiten van contracten wordt verzorgd door de afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken (ABJZ). Hiervoor neem je contact op met de facultaire contactpersoon: zie facultaire links.
Voorbeelden voor contracten met derden
Bekijk hier voorbeelden van modelovereenkomsten met derden.
Ondersteuning bij overige administratieve en juridische zaken
Loop je tijdens of na je onderzoek tegen juridische vraagstukken aan? De afdeling ABJZ helpt je verder. Zij kunnen je onder andere helpen met onderstaande juridische en administratieve zaken.
Patenten en intellectueel eigendom
Meer informatie over het aanvragen van patenten en het overdragen van intellectueel eigendom.
Privacy & Security Portal
In de Privacy & Security Portal vind je informatie met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Of neem contact op met een van de Privacy & Securitycoördinatoren van je faculteit.
Verwerkersovereenkomst
Wanneer een andere partij de verwerker van persoonsgegevens is, moet er een verwerkersovereenkomst afgesloten worden. Let op: een ABJZ-medewerker moet altijd akkoord geven op de inhoud van de overeenkomst.
Overeenkomsten joint and double doctorates
Bekijk hier templates en procedures voor het opstellen van een overeenkomst voor een joint or double doctorate.
Nevenwerkzaamheden en nevenbelangen
Verricht je werkzaamheden naast jouw functie binnen de RUG? Op deze pagina vind je meer informatie over het melden van nevenwerkzaamheden en nevenbelangen. Daarnaast vind je er regelingen waar je mogelijk gebruik van kunt maken.
Wetenschappelijke integriteit
De afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken (ABJZ) ondersteunt bij het toetsen van onderzoek aan (internationale) normen om de wetenschappelijke integriteit te waarborgen.
Bescherming van intellectueel eigendom
Om vervelende juridische kwesties te voorkomen, maak je contractuele afspraken m.b.t. intellectueel eigendom. Zeker als je gaat samenwerken met andere partijen is het maken van duidelijke afspraken aan te raden.
Meer informatie
IP & Business Development team
HetIP & Business Development team biedt hulp en ondersteuning bij zaken rondom intellectueel eigendom en kennisoverdracht. Denk hierbij aan het indienen en beheren van octrooiaanvragen, het overdragen van intellectueel eigendom en het opzetten van publiek-private samenwerkingen.
ORCID iD
ORCID iD is een persoonlijke identificatiecode voor onderzoekers die hun werk willen publiceren. Een ORCID iD linkt je unieke identiteit aan je publicaties en onderzoeksactiviteiten en voorkomt zo naamsverwarring. Als je nog geen ORCID iD hebt, vraag deze dan gratis aan.
Laatst gewijzigd: | 16 september 2024 16:47 |