Promotie L.R. Schackmann
Wanneer: | di 04-07-2023 12:45 - 13:45 |
Waar: | Academiegebouw |
Pharmacy staff-patient interactions in challenging situations: Understanding the roots and ways to flourish patient-centered communication
Understanding the roots and ways to flourish patient-centered communication
Meer aandacht gewenst voor omgaan met emoties patiënten in de apotheek
Laura Schackmann heeft onderzocht hoe het apotheekteam patiënten kan ondersteunen in uitdagende situaties door middel van patiëntgerichte informatie en communicatie. Uitdagende situaties, zoals de COVID-19 pandemie of medicatiewisselingen als gevolg van medicijntekorten of afspraken met zorgverzekeraars kunnen invloed hebben op het gebruik van medicatie. Patiëntkenmerken die niet gemakkelijk veranderbaar zijn, zoals beperkte gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid, kunnen ook invloed hebben op het medicatiegebruik. Daarom zijn duidelijke informatie voor patiënten en effectieve communicatie tussen apotheekteamleden en patiënten cruciaal in deze situaties om negatieve gevolgen zoals bijwerkingen, verminderde werkzaamheid van medicijnen en ziekenhuisopnames te voorkomen.
Emoties, zoals boosheid over een medicijnwissel of onzekerheid over de werking van een nieuw vaccin, spelen vaak een rol in uitdagende situaties. Het (goed) omgaan met emoties kan leiden tot beter medicijngebruik, verhoogd vertrouwen van patiënten in hun medicatie en een beter begrip van het belang van het innemen van medicatie. Het (h)erkennen van medicatie-gerelateerde zorgen van patiënten kan ook leiden tot verbeterd medicatiegebruik. Bovendien kunnen patiëntgerichte informatievoorziening en communicatie in uitdagende situaties het werkplezier van zowel apothekers als apothekersassistenten verbeteren. Dit proefschrift benadrukt het belang van effectieve communicatie door het verstrekken van duidelijke en passende informatie aan patiënten alsmede het aanpakken van emoties en zorgen van patiënten om zo het medicatiegebruik in uitdagende situaties te verbeteren. Het is cruciaal om emoties te (h)erkennen in uitdagende situaties in de apotheekpraktijk en dit al te trainen in het onderwijs. Dit kan bijdragen aan verdere professionalisering van de beroepsgroep.
Promotors: prof. dr. ir. C.E.M.J. (Liset) van Dijk