Skip to ContentSkip to Navigation
Onderzoek Graduate School for the Humanities

Introducing bilingual experience as a healthy cognitive aging tool

The cognitive effects of bilingualism across the adult lifespan and language learning in older adults with varying levels of cognitive decline
Promotie:F.A. (Floor) van den Berg
Wanneer:18 november 2024
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. M.C.J. (Merel) Keijzer
Copromotor:dr. H. (Hanneke) Loerts
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Introducing bilingual experience as a healthy cognitive aging tool

Meertaligheid kan positieve rol spelen bij cognitieve gezondheid op latere leeftijd

Floor van den Berg richtte zich voor haar promotieonderzoek op de relatie tussen meertaligheid en cognitieve prestaties bij ouderen in Noord-Nederland. Hiervoor maakte Van den Berg gebruik van onderzoeksgegevens van Lifelines, een bevolkingsonderzoek onder inwoners van Groningen, Fryslân en Drenthe. De resultaten laten zien dat een hoger aantal geleerde talen samenhangt met betere cognitieve prestaties op latere leeftijd. Echter, de diversiteit van meertalig taalgebruik onder meertaligen Frysk-Nederlands en Nedersaksisch-Nederlands heeft vrijwel geen invloed op het denkvermogen.

Daarnaast onderzocht Van den Berg of het leren van Engels op latere leeftijd het denkvermogen en geheugen van ouderen kan verbeteren. Hieruit blijkt dat ouderen die Engels leerden beter presteerden op taken voor cognitieve flexibiliteit en geheugen na deelname aan de cursus. Dit geldt vooral voor ouderen met beginnende geheugenproblemen. Het lijkt echter niet uit te maken of je een taal leert of een andere cognitieve uitdaging aangaat, zoals gitaar leren spelen.

Al met al suggereert het onderzoek van Van den Berg dat meertaligheid als cognitieve uitdaging een rol kan spelen in het behouden en verbeteren van cognitieve gezondheid op latere leeftijd, maar de precieze omstandigheden en mechanismen blijven onderwerp van verder onderzoek.