Rosalie Koolhoven: 'Consument kan de dupe worden van de grote macht van de platforms'
Wie een kapper in de buurt zoekt, wil weten hoe laat de trein naar Den Helder vertrekt of een kinderfeestje organiseert kan al bijna niet om de techbedrijven heen: Grote kans dat Google de weg naar een nieuw kapsel wijst, een app op de telefoon de treinreis plant en WhatsApp de cadeauwensen van dochterlief doorgeeft. En dat vrienden en familie de foto’s van het feestje uiteindelijk op Facebook zien. Volgens Rosalie Koolhoven, universitair docent it-recht aan de Rijksuniversiteit Groningen, zijn de risico's: Minder aanbod, slechtere prijzen en slechtere voorwaarden. Mensen zijn gemakzuchtig, raken gewend aan boeken via Bol.com. Dat maakt het voor andere bedrijven moeilijk om te blijven concurreren en de consument wordt wat kwetsbaarder: platforms weten wat je zoekt, doen gericht aanbiedingen, als ze anderen uit de markt werken is er minder concurrentie en kunnen ze hogere prijzen vragen.” Zo zegt ze in De Telegraaf.
Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 13:41 |
Meer nieuws
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...
-
17 september 2024
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?
-
20 augustus 2024
Landen aansprakelijk stellen voor cyberaanvallen nog lastig
Evgeni Moyakine onderzoekt of landen aansprakelijk kunnen worden gesteld voor cyberaanvallen door hackersgroepen. Volgens hem stelt het internationaal recht te hoge eisen aan de bewijslast.