Hans Vedder: 'Claims tegen truckkartel waarschijnlijk weinig succesvol'
MKB-ers betaalden jarenlang teveel voor vrachtwagens door geheime prijsafspraken in het truckkartel, waarbij grote fabrikanten zoals DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco, Renault en Daimler betrokken waren. Hoogleraar Economisch Recht Hans Vedder is in Radio EenVandaag somber gestemd als het gaat over het uitbannen van kartelvorming. “Het gebeurt in alle branches. Het is simpelweg te lucratief om uit te bannen. Concurrentie kost geld, dus prijsafspraken zijn voor veel bedrijven een mooie oplossing.”
Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.
Laatst gewijzigd: | 27 mei 2020 12:47 |
Meer nieuws
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...
-
17 september 2024
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?
-
20 augustus 2024
Landen aansprakelijk stellen voor cyberaanvallen nog lastig
Evgeni Moyakine onderzoekt of landen aansprakelijk kunnen worden gesteld voor cyberaanvallen door hackersgroepen. Volgens hem stelt het internationaal recht te hoge eisen aan de bewijslast.