Testimonials
"Ik kan een hoop van studenten leren omdat ze nieuwe inzichten met zich meebrengen" - Michaël Kruiper
Ik ben werkzaam als docent in het onderwijs en ik wil jullie in eerste instantie meegeven dat het onderwijs een prachtige werkomgeving is.
Je bent heel concreet met het vak bezig (theologische en religiewetenschappelijke vakkennis, maar ook met persoonsvorming van leerlingen), je kunt je op heel veel manieren ontwikkelen en het is absoluut niet saai.
De slogan dat onderwijs elke dag anders is, is wellicht cliché, maar absoluut toepasselijk. Wat dat betreft nodig ik je van harte uit om eens een dagje mee te lopen.
Je bent docent, maar vaak ook mentor. Daarnaast zijn er mogelijkheden om wellicht decaan te worden, coördinator, profielwerkstukbegeleider en/of schoolleider.
Ik kan wellicht ook zaken van jullie leren, omdat er ongetwijfeld weer een hoop nieuwe inzichten bestaan binnen het vakgebied. Daarnaast is het ook heel leerzaam om iemand achter in de klas te hebben.
Feedback op de praktijk en mijn functioneren in de klas is altijd goed. Stel vooral veel vragen en kijk goed rond of de werkomgeving wat voor je is.
Michaël Kruiper
"Voor de alumni is het een mooie kans om te tonen van het huidige werk en de manier waarop de studie daarin doorklinkt." -Sipco Vellenga, Onderwijsdirecteur
Hierbij beveel ik graag het 'Meelopen met een Alumni' project bij je aan. Voor een student is dit een prachtige gelegenheid om kennis te maken met een afgestudeerde van de faculteit en de loopbaan die de alumnus tot nu toe heeft gevolgd.
Je kunt goed inzicht krijgen in de manier waarop de studie qua inhoud, maar ook qua vorming en vaardigheden bijgedragen heeft aan de maatschappelijke loopbaan van de alumnus en dat kan jou weer helpen bij de keuzen die jij in je studie maakt. Voor de alumni is het een mooie kans om contact te hebben met studenten van 'de oude faculteit', iets te tonen van het huidige werk en de manier waarop de studie daarin doorklinkt. Nogmaals: ik beveel dit project graag bij je aan.
"Terwijl ik achterin de klas zat, voelde ik mijn handen jeuken om zelf met zulke groepen aan de slag te gaan" - Jorrit Haarman
Toen ik vorig jaar in het derde jaar van mijn bachelor zat, geloofde ik wel dat er leven was na de studie, maar hoe dat er dan precies uit moest zien wist ik nog niet zo goed. Het mooie van de studie Religiewetenschappen is dat het erg breed georiënteerd is en dat je er dus veel kanten mee op kunt. Tegelijkertijd maakt dat ook dat je keuzes moet maken op grond van zaken die tijdens de bachelor wel aan bod zijn gekomen, maar niet noodzakelijk alle aandacht hebben gekregen. Waar baseer je dan je keuze op?
Voor mezelf had ik een rijtje gemaakt met mogelijke werkvelden, waarvan één het onderwijs was. Om die reden heb ik Michaël Kruiper benaderd met de vraag of ik een dag op het Willem Lodewijk Gymnasium mocht komen kijken om met eigen ogen te zien hoe het werk van een godsdienstdocent er uitziet. Ook wanneer je al precies weet wat je wilt doen, raad ik je aan om eens in de praktijk te kijken. Wat je tijdens zo’n dag ziet, kan het beeld dat je van het werkveld had namelijk bevestigen of ontkrachten en dat kan zowel betekenen dat je het meer of minder interessant gaat vinden. De meeloopdag hielp mij zo om inspiratie op te doen voor mijn masterkeuze en om de verwachtingen die ik had te kunnen checken bij iemand die het werk al doet.
Terwijl ik achterin de klas zat en zag hoe het kan bruisen binnen zo’n groep leerlingen (iets waar je op maandagmorgen ook flink van kan balen) voelde ik mijn handen jeuken om zelf met zulke groepen aan de slag te gaan. Ook de pauzemomenten waarin Michaël overleg had met collega’s en leerlingen om samen een paasviering te organiseren, maakte me enthousiast. Dankzij deze meeloopdag veranderde mijn interesse in een soort richtingsgevoel en dat is iets waar iedere student volgens mij wel baat bij heeft.
Jorrit Haarman
Laatst gewijzigd: | 14 juni 2023 15:03 |