Onderwijsinnovaties: hoe podcasts helpen studenten te activeren
Dr. Erin Wilson, dr. Tina Otten, Linde Draaisma en Henk van Putten zijn verkozen tot winnaars van de eerste Best Practice in Teaching and Learning Award, de opvolger van de prijs Teacher of the Year. Ze wonnen de prijs voor de innovatieve lesmethoden die ze hebben ontwikkeld voor hun module The End of the World as We Know It? Climate Change, End Times and Sustainable Futures. Erin Wilson vertelt over deze methoden en hun prijswinnende vak.
Welke innovatieve lesmethoden hebben jullie in jullie module gebruikt?
We hebben een podcast gebruikt met twee afleveringen per week, waarin we gesprekken voerden met onderzoekers uit verschillende vakgebieden en van verschillende faculteiten van zowel binnen als buiten de universiteit.
Hoe zijn deze methoden tot stand gekomen?
Dit is een relatief nieuw vak. We hebben het voor het eerst in 2020 gegeven, en vanwege de pandemie moest het volledig online gegeven worden. De studenten leken enthousiast over het vak en dienden al hun opdrachten op tijd in, maar toch bleek dat slechts ongeveer een derde van de studenten die zich hadden ingeschreven, aan de live onlinecolleges deelnam. Na een tijdje begrepen we dat studenten pas later naar de opgenomen colleges luisterden, bijvoorbeeld terwijl ze aan het koken waren of de was deden. Zo hoefden ze niet de hele dag voor hun schermen te zitten. Dat bracht ons op het volgende idee: als dat de manier is waarop de studenten de collegestof tot zich willen nemen, dan moeten we daar misschien op voortbouwen en de stof op een boeiende manier aanbieden.
Wat hebben deze podcasts aan de module toegevoegd?
De belangrijkste stof werd op een veel aantrekkelijkere manier aangeboden. In plaats van te luisteren naar een college van één persoon, luisterden studenten naar een gesprek waarin iemand een deskundige vragen stelt die de studenten zelf misschien ook zouden willen stellen. Het bood ons ook een manier om de stof aan alle studenten aan te bieden zonder dat ze in een zaal bijeen hoefden te komen (wat niet mogelijk was vanwege COVID-beperkingen) of voor een scherm plaats moesten nemen.
Hoe is het vak door de studenten ontvangen?
Hun reacties hebben ons overweldigd en verlegen gemaakt. Als ik koffie ging halen, kwamen studenten naar me toe om me te vertellen hoeveel ze aan het vak hadden gehad. De studenten van vorig jaar hebben de docenten een bedankbrief en een doos veganistische bonbons gegevens. Sinds we de prijs hebben gewonnen, krijgen we berichten van studenten die ons vertellen dat dit hun favoriete bachelormodule was. Wat we wilden, was iets unieks en speciaals maken, we wilden studenten ruimte te geven om hun zorgen en angsten over klimaatverandering te onderzoeken, maar wilden ook instrumenten aanreiken om dieper over die zorgen na te denken en te ontdekken wat ze aan die zorgen zouden kunnen doen, en niet alleen door wanhoop overmand te worden. Uit de reactie van studenten blijkt dat we goed bezig zijn, hoewel er natuurlijk altijd verdere verbeteringen mogelijk zijn.
Hoe kan dit vak studenten helpen in hun carrière?
De module is heel interdisciplinair, met diverse leesstof, podcastgasten en studenten uit allerlei opleidingen, zoals archeologie, antropologie, psychologie, filosofie, politicologie, geneeskunde, internationaal zakendoen en, natuurlijk, theologie en godsdienstwetenschap. Zo leren studenten het nut van verschillende soorten methoden en theoretische benaderingen. Onze opdrachten zijn gericht op het communiceren met verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld door middel van een beleidsnota, een onderzoeksessay, een ingesproken "pitch" over hun beleidsnota en discussies in de klas. Maar een van de belangrijkste vaardigheden die studenten leren, is interculturele communicatie. Daar hoort ook bij het ontwikkelen van waardering voor en het vermogen om de wereld te bekijken vanuit uiteenlopende verschillende perspectieven, en deze perspectieven te begrijpen, ook als je het er niet mee eens bent. Dat is een manier om relaties en coalities te vormen om iets te doen aan klimaatverandering.
De combinatie van eindtijden en duurzaamheid in de naam van het vak zou mensen kunnen verrassen. Wat hebben die onderwerpen met elkaar te maken?
Nou, veel betogen over klimaatverandering gaan over thema's die te maken hebben met het einde van de wereld, dus we wilden een vak creëren dat die verhalen echt uitdiept en onderzoekt waar ze vandaan komen. Het vak is bedoeld om studenten kennis te laten maken met verschillende wereldbeelden, filosofieën en religies. Wij leggen uit hoe er vanuit die richtingen wordt gedacht over de relatie tussen mens en natuur, hoe ideeën over de vernietiging van mens en natuur passen binnen verschillende opvattingen over het einde van de wereld, en vervolgens hoe die standpunten op hun beurt bepalend zijn voor de reacties van verschillende culturen op klimaatverandering. Hierop ligt de focus van het eerste deel van het vak. In het tweede deel worden specifieke uitdagingen met betrekking tot klimaatverandering onderzocht, zoals klimaatconflicten, klimaatgestuurde migratie, verlies van natuur, cultureel land en erfgoed, geestelijke gezondheid en psychosociale uitdagingen in verband met klimaatangst. Wij leggen uit hoe de in deel één van het vak onderzochte perspectieven ons kunnen helpen om deze kwesties te begrijpen en ook zouden kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van praktische antwoorden.
Lees meer:
Laatst gewijzigd: | 03 mei 2022 09:11 |
Meer nieuws
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
21 mei 2024
Uitslag universitaire verkiezingen 2024
De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!