De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
De Young Academy Groningen (YAG) verwelkomt zeven nieuwe leden. De YAG is een groep getalenteerde, enthousiaste en ambitieuze jonge onderzoekers uit verschillende vakgebieden van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG. Leden hebben een passie voor onderwijs en wetenschap en de bredere impact hiervan op de academische wereld en de maatschappij.
Leden van de Young Academy Groningen brengen hun ideeën tot uitvoering in samenwerking met onderzoekers uit alle vakgebieden, smeden interdisciplinaire banden en zetten gezamenlijke projecten op. Ze dragen bij aan het wetenschapsbeleid en organiseren activiteiten voor het grote publiek. Als gevolg van de COVID-19-maatregelen vonden deze activiteiten het afgelopen jaar voornamelijk online plaats, maar desalniettemin slaagden ze erin beginnende onderzoekers bij elkaar te brengen om ideeën over het programma Erkennen en Waarderen te bespreken en interdisciplinaire samenwerkingen te verkennen.
Dr. Leonieke Bolderman, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen
Al sinds ik als kind een muziekinstrument leerde spelen, ben ik gefascineerd door de kracht van muziek. Mijn promotieonderzoek ging over hedendaags muziektoerisme, oftewel mensen die op reis gaan naar een plek die op muzikaal gebied iets voor ze betekent. Mijn vraag was waarom muziek mensen letterlijk en figuurlijk beweegt. Naast muziektoerisme doe ik op dit moment ook onderzoek naar de rol van kunst en cultuur in stedelijke ontwikkeling: hoe dragen een lokale cultuurscene, cultureel erfgoed en toerisme bij aan een veranderende stedelijke omgeving? Om deze vraag te beantwoorden heb ik de afgelopen jaren deels in Detroit (VS) gewoond, waar ik de rol van muzikaal erfgoed, toerisme en het nachtleven in de ontwikkeling van deze fascinerende stad heb bestudeerd.
Mijn achtergrond en mijn onderzoeksonderwerpen zijn zeer interdisciplinair, en dat is ook wat me zo aantrekt in YAG: hier kunnen onderzoekers vanuit allerlei vakgebieden de handen ineenslaan om innovatie in onderzoek te bevorderen, bijvoorbeeld op het gebied van onderzoeksmethoden. Ik wil ook graag een bijdrage leveren aan een ander gebied waar YAG actief is: de ECR’s (early-career researchers) binnen de RUG stimuleren en ondersteunen bij het doorlopen van hun academische loopbaan via beleidsontwikkeling, trainingen en door het samenbrengen en uitwisselen van ervaringen.
Dr. Sean Desjardins, Faculteit der Letteren
Als antropologisch archeoloog doe ik onderzoek naar de langetermijnontwikkeling van traditionele Inuit leefstijlen in het Arctisch gebied. In oktober begint mijn aanstelling als universitair docent aan het Arctisch Centrum en het Gronings Instituut voor Archeologie (Faculteit der Letteren), waar ik sinds 2019 als NWO Veni postdoc onderzoeker werk. In mijn huidige project bestudeer ik de effecten van recent kolonialisme en klimaatverandering op de jaagstrategieën en voedselveiligheid van Inuit in centraal Nunavut, Canada. Mijn werk is fundamenteel interdisciplinair: autochtone kennissystemen, archeologische wetenschap, geschiedenis en etnografische betrokkenheid komen allemaal samen. Naast mijn archeologische werk vertegenwoordig ik op dit moment ook Nederland in de Sustainable Development Working Group binnen de Arctische Raad.
Ik vind het geweldig dat ik mag toetreden tot de Young Academy Groningen. Ik wil graag op diverse manieren inter- en multidisciplinair onderzoek promoten en de omstandigheden voor jonge onderzoekers helpen verbeteren. Ik ben er trots op dat ik deel heb mogen uitmaken van het eerste cohort van het Young Arts Network (YARN), en ik verheug me erop te gaan samenwerken met en leren van collega’s uit de hele universiteit.
Dr. Alberto Godioli, Faculteit der Letteren
Ik ben universitair docent Europese Cultuur en Literatuur aan de Faculteit der Letteren en opleidingsdirecteur van de Onderzoekschool Literatuurwetenschap (OSL). Op dit moment ben ik principal investigator voor twee interdisciplinaire projecten op het gebied van jurisprudentie over humor en vrijheid van meningsuiting, te weten ‘Rethinking Offensive Humour and Its Legal Regulation’ (NWO Vidi, 2022-2027) en ‘Cartoons in Court’ (NETIAS, 2020-2023). Humoristische uitingen, variërend van grappen tot memes, staan vaak centraal in rechtszaken waarin het draait om de vrijheid van meningsuiting en de grenzen daarvan. Mijn onderzoek gaat uit van het idee dat inzichten uit de geesteswetenschappen kunnen bijdragen aan een eerlijkere, consistentere benadering van de subjectiviteit van humor in de rechtszaal.
Voor mijn werk op het gebied van humor en recht onderhoud ik nauw contact met organisaties die zich inzetten voor de vrijheid van meningsuiting, ngo's en kunstenaarsplatformen. Door de jaren heen heb ik deze onderwerpen ook vaak met het bredere publiek besproken, en daar heb ik veel inspiratie uit gehaald voor mijn projecten. Kortom, ik geloof dat outreach en maatschappelijke betrokkenheid van groot belang zijn voor wetenschappelijk onderzoek. Andersom zijn wetenschappelijke inzichten evengoed nodig om een geïnformeerd, inclusief en genuanceerd publiek debat te bevorderen, vooral in onze huidige, steeds verder polariserende maatschappij. De Young Academy probeert voortdurend banden te smeden tussen wetenschap en maatschappij, en richt zich bovendien sterk op diversiteit en inclusiviteit. Die redenen hebben sterk meegespeeld in mijn besluit om me aan te melden. Het is een eer lid te worden van het YAG-team, en ik verheug me erop mijn bijdrage te mogen leveren.
Dr. Sander van Lanen, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen
Ik houd me met name bezig met de relaties tussen mensen en plaatsen in steden. Ik probeer inzicht te krijgen in de verdeling van economische, culturele en politieke kansen. Als universitair docent Culturele Geografie aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen wil ik met mijn onderwijs en onderzoek mensen inspireren om plaatsen evenwichtiger, duurzamer en inclusiever te maken. Als onderzoeker bestudeer ik de interactie tussen de ruimtes waarin wij dagelijks bewegen en de politieke en economische transformaties op grotere ruimtelijke schaal. Zo heb ik in mijn promotieonderzoek bijvoorbeeld laten zien dat bezuinigingsmaatregelen in Ierland vooral invloed hadden in achterstandswijken en de kansen van jongeren in die wijken verkleinden. Maar mijn onderzoek gaat soms ook de andere kant op, bijvoorbeeld hoe interventies op lokaal of regionaal niveau kunnen bijdragen aan empowerment, participatie en welzijn. Met mijn onderzoek probeer ik inzicht te krijgen in de rol van locaties in het voldoen aan de behoeften en wensen van mensen, en die rol te verbeteren.
Ik kijk er naar uit als lid van de Young Academy Groningen te inspireren en geïnspireerd te worden. Niet alleen door wetenschappelijke ontwikkelingen en maatschappelijke kwesties te bespreken met andere leden, maar ook door op creatieve manieren aan te sluiten bij het bredere publiek en beleidsmakers. De YAG biedt een uitdagende omgeving waarin we onze rol in de universiteit en de rol van de universiteit in de maatschappij kunnen verkennen.
Dr. Jolien Mouw, Faculteit Gedrags- en Maatschappij-wetenschappen
Ik ben universitair docent Onderwijswetenschappen aan het GION onderwijs/onderzoek (Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen). In mijn onderzoek en onderwijs richt ik me op onderwijsinnovatie, educatief ontwerp van interactieve leeromgevingen en doelgerichte implementatie van leertechnologieën. In dit proces vind ik het belangrijk om oog te hebben voor zowel de leerprocessen van de leerder als de professionaliseringsbehoeften van docenten, bijvoorbeeld de onderwijsvaardigheden die nodig zijn om simulaties, leertechnologieën of hybride/blended onderwijspraktijken effectief te implementeren. Als voormalig basisschoolleerkracht en als Comenius Teaching Fellow ben ik met name geïnteresseerd in het slaan van bruggen tussen theorie en praktijk en het leggen van betekenisvolle verbanden tussen onderzoek en maatschappij. In mijn ogen biedt de YAG een uitdagend platform voor jonge wetenschappers die deze ambities delen. Dankzij mijn lidmaatschap kan ik me nog meer inzetten voor de diverse academische gemeenschap van onze universiteit en betekenisvolle interdisciplinaire interacties aangaan met andere jonge wetenschappers.
Ik hoop een bijdrage te kunnen leveren aan de beleidswerkgroep door een constructieve dialoog aan te gaan over wetenschapsbeleid in de breedste zin van het woord. Ik vind het belangrijk om een goede balans te vinden tussen het versterken van de diversiteit van de belangrijkste wetenschappelijke vaardigheden van nu en wat naar onze mening de onderzoeks- en onderwijsvaardigheden van de toekomst zullen zijn.
Dr. Naomi de Ruiter, University College Groningen
Ik ben universitair docent aan het University College Groningen, en ik heb een achtergrond in ontwikkelingspsychologie. Mijn onderzoek richt zich met name op de vraag hoe psychologische verschijnselen op het gebied van identiteit in sociale interacties van het echte leven worden uitgebeeld, en hoe deze kunnen worden geconceptualiseerd en bestudeerd als processen die plaatsvinden in een tijd en context. Dit bestudeer ik aan de hand van complexe dynamische systemen en discursieve psychologische methoden en theorieën. Ook wil ik binnen de psychologie in bredere zin een procesbenadering ondersteunen en ben ik geïnteresseerd in het bestuderen van onderzoekspraktijken als onderzoeksobject op zich. Ik wil graag inzicht krijgen in de ontologische en epistemologische veronderstellingen, normen en waarden die onderzoekspraktijken vormen en waarvan ze afhankelijk zijn. Daarmee samenhangend ben ik ook een groot aanhanger van interdisciplinariteit in het onderzoek en de pluraliteit die interdisciplinariteit aan onderzoek kan meegeven.
Ik ben blij dat ik deel mag uitmaken van de Young Academy Groningen, en ik kijk ernaar uit bij te dragen aan een academische gemeenschap die staat voor samenwerking, ondersteuning, innovatie, inclusiviteit en medemenselijkheid. Ik wil vooral gaan helpen bij het ondersteunen van interdisciplinaire samenwerkingsverbanden in het onderzoek, inclusieve aanstellings- en bevorderingsprocedures, flexibele erkenning en waardering voor jong talent, en een academische cultuur waarin het welzijn en de mentale gezondheid van mensen centraal staan.
Dr. Riemer Vegter, Faculteit Medische Wetenschappen
Als universitair docent Bewegingswetenschappen aan het UMCG coördineer ik het paralympische onderzoekslaboratoruim, waar we de biomechanica en fysiologie van rolstoelsporters testen. Als nieuw YAG-lid verheug ik me enorm op het contact met onderzoekers uit andere disciplines, om mijn horizon te verbreden en samen innovatief onderzoek uit te voeren. Mijn interesse in interdisciplinair onderzoek komt voort uit het werk dat ik al doe. Bewegingswetenschap in de context van handicaps en gezondheidszorg gaat immers niet alleen over de werking en aansturing van het menselijk lichaam. Dankzij de YAG kom ik bijvoorbeeld in contact met andere onderzoekers die zich bezighouden met psychologische, ethische, technologische en bedrijfskundige aspecten. Andersom lijkt het me ook geweldig om mee te werken aan nieuwe projecten waarin verschillende disciplines samenkomen. Dit kan innovatie volgens mij een enorme boost geven. Ik kan hier een flinke dosis technologische en bètawetenschappelijke kennis bijdragen op het gebied van metingen, analyses en de daaruit voortvloeiende feedback van menselijk gedrag binnen en buiten het lab.
Met mijn sterke interdisciplinaire onderzoeksvaardigheden, bewezen hoge onderwijskwaliteit en ervaring op het gebied van outreach ben ik een uitstekende ambassadeur voor de Rijksuniversiteit Groningen. Hopelijk helpt de YAG me een nieuw publiek te bereiken en inspireren, en ze te interesseren in wetenschap en onderzoek.
Laatst gewijzigd: | 01 april 2022 09:54 |
Meer nieuws
-
19 december 2024
Lessen voor adaptieve benadering voor de inrichting van Nederland
Waar komen nieuwe woningen en welke veranderingen in de landbouw heeft de overheid voor ogen? Hoe maken we ruimte voor klimaatadaptatie? In de Nationale Omgevingsvisie maakt de rijksoverheid belangrijke keuze over de ruimtelijke inrichting van...
-
12 december 2024
Onderwijs bevorderen door innovatie: VR Experience Days bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen
Hoe kun je virtual reality gebruiken om de effecten van bouwhoogte op het landschap van Lauwersoog te bestuderen, of de toegankelijkheid van een woonwijk wanneer het dichter bebouwd wordt? Om technologie te integreren in het onderwijs, organiseerde...
-
22 oktober 2024
De dreigende kloof op het platteland
Het valt wel mee met de veronderstelde kloof tussen stad en platteland, vindt Felix Pot. ‘Er dreigt eerder een kloof óp het platteland: tussen autobezitters en mensen die niet over eigen vervoer beschikken.'