Regionale luchthavens vaak geen aanjager van economische groei
Kleine regionale luchthavens leiden een onzeker bestaan, maar worden tegelijkertijd vaak gezien als aanjagers van de regionale economie. Dat beeld klopt niet, concluderen Felix Pot en Sierdjan Koster van de Rijksuniversiteit Groningen. De economisch geografen bevestigen weliswaar het verband tussen luchtvaart en economische groei in algemene zin, maar concluderen ook dat de groei rond kleinere luchthavens in de meeste gevallen beperkt is.
Bovendien volgt economische groei meestal niet de groei van het vliegverkeer, maar werkt het vaker andersom. Regionale luchthavens zijn daarmee geen aanjagers van economische groei. In discussies over het ondersteunen van regionale vliegvelden zou dan ook het maatschappelijk belang centraal moeten staan en niet het economisch belang zoals nu vaak het geval is, stellen de onderzoekers.
Economische groei
Dat luchtvaart en economische groei met elkaar verweven zijn, staat buiten kijf. Deze relatie is echter een stuk zwakker voor kleinere vliegvelden dan voor grotere luchthavens met een veelvoud aan bestemmingen en aansluitingen. Ook de richting van het verband is niet eenduidig. Vliegverkeer kan economische groei bevorderen, maar net zo goed kan het zijn dat economische groei het vliegverkeer stimuleert.
Voor grote luchthavens bestaan de duidelijkste aanwijzingen dat er sprake is van een zichzelf versterkend proces, waarbij economische groei en de groei van de luchthaven elkaar opstuwen. Voor kleinere luchthavens is de groei in vliegverkeer in de meeste gevallen volgend aan de economische groei. Alleen in economisch achtergebleven maar dichtbevolkte regio’s door bijvoorbeeld de aanwezigheid van een centrale stad is er enige aanwijzing dat kleine luchthavens met een stabiel netwerk economische groei kunnen aanjagen.
Bestaansrecht
Het beperkte economische belang van regionale luchthavens betekent niet automatisch dat ze geen bestaansrecht hebben. Het betekent wel dat de discussie over het ondersteunen van deze vliegvelden anders gevoerd zou moet worden, vinden de onderzoekers. Pot: ‘Argumenten rondom het maatschappelijk belang van een vliegveld moeten centraal staan. Hierbij kan worden gedacht aan de bereikbaarheid van afgelegen gebieden, het ondersteunen van het regionale imago, het streven naar spreiding van passagiers, of andere functies van de luchthaven zoals het huisvesten van een vliegschool of het accommoderen van een traumahelikopter. Het wel of niet ondersteunen van een klein vliegveld is een politieke keuze, waarbij alle maatschappelijk belangen gewogen moeten worden. Een puur economische kosten-baten analyse zal in veel gevallen echter negatief uitpakken.’
Meer informatie
Lees meer over het onderzoek: ‘Small airports: Runways to regional economic growth?’
Contact: Felix Pot of Sierdjan KosterLaatst gewijzigd: | 10 januari 2022 15:46 |
Meer nieuws
-
08 juli 2024
Nieuwe samenwerking UGBS en Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen: opleidingen voor professionals
Het samenbrengen van kennis en ervaring van beide partners levert nieuwe opleidingsmogelijkheden voor werkenden in uiteenlopende organisaties.
-
20 juni 2024
Hoe stoppen we het verlies van essentiële voorzieningen in elke regio en op het platteland?
Wat kan Nederland leren van de manieren waarop andere landen in Europa basisvoorzieningen in het landelijk gebied weten te behouden? Op verzoek van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties hebben Bettina Bock, Tialda Haartsen en...
-
17 juni 2024
RUG wint twee van de zes ENLIGHT Impact Awards
Tijdens de 2e editie van de ENLIGHT Impact Awards op 11 juni in Bilbao heeft de RUG twee van de zes Impact Awards gewonnen.