Door Erasmus+ gefinancierd REBELAH-project van start
Het Centrum voor Religie en Erfgoed van de Rijksuniversiteit Groningen gaat met zijn wetenschappelijke expertise bijdragen aan het REBELAH-project, een twee jaar durend strategisch partnerschap van zes organisaties op het gebied van volwasseneneducatie in vier Europese landen. Doel: het stimuleren van nieuwe manieren om Europees cultureel erfgoed in volwasseneneducatie te gebruiken voor de bevordering van inclusie, diversiteit, non-discriminatie en interreligieuze co-existentie. Er zal worden gewerkt aan het uitbreiden en ontwikkelen van vaardigheden van opleiders zodat zij via hun onderwijs inclusie kunnen stimuleren, specifiek in contexten met multiculturele leerlingen. Door middel van een serie workshops zal de groep methoden ontwikkelen die vervolgens in heel Europa kunnen worden toegepast. Het REBELAH-project (een afkorting van ‘Religion, Beliefs and Laicity in cultural Heritage’) wordt gefinancierd door Erasmus+, het EU-programma voor onderwijs, opleiding, jeugdzaken en sport in Europa.
Het pluralistische verleden van Europa herstellen
Onderzoek van de Europese Unie laat zien dat er bij volwassenenopleiders sprake is van een hoge mate van intolerantie jegens culturele en religieuze verschillen. De Special Eurobarometer 493, 2018: Discrimination in the EU constateerde in steekproefgroepen dat 20% van de Spaanse en Franse, 7% van de Nederlandse en 50% van de Hongaarse volwassenenopleiders zich ongemakkelijk voelt bij het idee te werken met moslims of Roma. Uitsluitende narratieven dringen de onderwijsomgeving binnen, waardoor studenten afkomstig uit religieuze en etnische minderheidsgroepen negatief worden geraakt. In zo’n context is cultureel erfgoed een essentiële tool voor zowel opleiders als leerlingen om het pluralistische verleden van Europa te herstellen en daarmee inclusieve en veilige leeromgevingen te creëren, aldus het REBELAH-project. REBELAH richt zich zowel op opleiders als leerlingen, activisten, gemeenschapsleiders, lokale minderheden, beleidsmakers als organisaties op het gebied van erfgoed en volwasseneneducatie.
6 organisaties in 4 landen
De zes volwassenenopleiders in Europa die in dit project samenwerken zijn de Rijksuniversiteit Groningen, Storytelling Centre (Nederland), Elan Interculturel (Frankrijk), Kepes (Hongarije), Ibn Battuta Foundation (Spanje) en het La Xixa Teatre in Barcelona als projectcoördinator. De aanvraag van de Rijksuniversiteit Groningen om partner te worden in dit Erasmus+ project op het gebied van inclusie en erfgoed was een coproductie van Dr. Andrew Irving, Dr. Mathilde van Dijk en Prof. dr. Todd Weir van het Centrum voor Religie en Erfgoed (CRE) van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap. Gedurende het project zullen workshops en conferenties worden gehouden en relevante tools voor opleiders en gemeenschapsleiders worden ontwikkeld.
‘Geweldige mogelijkheid voor het Centrum’
Todd Weir, hoogleraar Geschiedenis van het Christendom en Moderne Cultuur aan de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG en directeur van het Centrum voor Religie en Erfgoed van deze faculteit, stelt: ‘Het REBELAH-project is een geweldige mogelijkheid voor het Centrum voor Religie en Erfgoed omdat we onze academische expertise op het gebied van erfgoed kunnen inbrengen bij educatie die segmenten van de Europese samenleving bereikt die doorgaans niet door universiteiten worden bediend. We hebben in de eerste workshops al gezien dat religieus erfgoed een geweldig terrein biedt om discussies op gang te brengen over culturele verschillen en inclusie, die zo broodnodig zijn in het huidige Europa. Het samenwerken met deze creatieve organisaties in Spanje, Hongarije en Frankrijk is enorm verrijkend en heeft ons al ervaring opgeleverd met nieuwe onderwijsmethoden die we in ons toekomstige werk kunnen meenemen.’
Voor meer info, zie: https://www.rebelah.eu
Laatst gewijzigd: | 02 december 2024 20:13 |
Meer nieuws
-
15 oktober 2024
Focus op zingeving en leefstijl in de psychiatrie: Oratie Rogier Hoenders
Focus op zingeving en leefstijl in de psychiatrie met nieuwe leerstoel RUG
-
09 juli 2024
Nieuwe mastertrack vanaf september 2025 in Groningen: Antropologie van Religie en Cultuur
Met trots maakt de Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij bekend dat het vanaf collegejaar 2025-2026 zal starten met de nieuwe mastertrack Antropologie van Religie en Cultuur. Deze masteropleiding stelt studenten in staat om vitale...
-
29 mei 2024
Europese samenwerkingsmasters behoren tot de top
Op 27 mei werd door het EACEA in Brussel gevierd dat 20 jaar geleden de eerste Erasmus Mundus Masters van start gingen.