Sociale relaties van groot belang bij het ouder worden, Oratie Nardi Steverink
![](/news/2015/11/sociale-relaties-van-groot-belang-bij-het-ouder-worden_-oratie-nardi-steverink!attachment?c=images/news-image-portrait.jpg)
De oratie van prof.dr. Nardi Steverink op dinsdag 1 december 2015 gaat over haar onderzoek naar het versterken van de gezondheid en het welbevinden van mensen in de tweede levenshelft, door specifiek te kijken naar de rol van sociale relaties. Sociale relaties – zowel in termen van persoonlijke relaties als van maatschappelijke rollen – blijken van groot belang voor de lichamelijke gezondheid en voor het welbevinden, maar het onderzoek is zeer divers en de vraag waarom sociale relaties zo belangrijk zijn is nog niet beantwoord. Naast sociaal-relationele factoren en sociale netwerken, richt Steverink (leeropdracht Sociologie van gezondheid en welbevinden) zich daarom op het blootleggen van onderliggende mechanismen, waaronder de rol van sociale behoeften en zelfregulatie- of zelfmanagementprocessen.
Het onderzoeksprogramma van Steverink behelst verder niet alleen fundamenteel onderzoek, maar besteedt ook veel aandacht aan de ontwikkeling van evidence-based interventies ter bevordering van gezond en gelukkig ouder worden. Haar GRIP&GLANS-interventieprogramma geniet landelijke bekendheid en wordt steeds breder ingezet.
Steverinks omvattende onderzoeksprogramma draagt in belangrijke mate bij aan het speerpunt Healthy Ageing van de RUG en het UMCG. Naast de antwoorden die haar onderzoek heeft opgeleverd, schetst Steverink in haar oratie een uitgebreid beeld van nieuwe vragen en uitdagingen, waarop zij zich de komende jaren wil gaan richten.
Meer informatie over de oratie:http://www.rug.nl/news-and-events/events/inauguration/2015/0112-steverink
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 08:19 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.