Haperende interne markt bedreigt gasvoorziening EU
Niet de grilligheid van gasleveranciers buiten de E uropese Unie (E U ) , maar de onvoldoende ontwikkelde interne markt ondermijnt de leveringszekerheid van aardgas. Er is voldoende aardgas beschikbaar voor de E U , waardoor zij zelf kan voorkomen dat de beschikbaarheid van aardgas problematisch wordt als bijvoorbeeld Rusland de gaskraan dicht zou draaien . Maar dat vereist een veel betere samenwerking tussen de lidstaten en een beter geïntegreerde markt met meer coördinerend toezicht vanuit ‘Brussel’. Dat concludeert Tim Boersma die 23 september promoveert a an de Rijksuniversiteit Groningen op zijn onderzoek naar bestaande besluitvormingsstructuren binnen de Europese gasmarkt.
De afgelopen jaren is het al een paar keer voorgekomen dat Rusland, in conflicten met de Oekraïne of Wit-Rusland, de gaskraan een paar weken dichtdraaide, en daarmee ook een deel van de aanvoer naar Europa. Sindsdien bestaan er in de EU zorgen over de kracht van dit machtsmiddel en Europa’s afhankelijkheid van externe leveranciers. Er is dan ook veel onderzoek gedaan naar de risico’s van de afhankelijkheid van m et name Russisch aardgas, voor het geval de aanvoer onderbroken wordt.
Transportcapaciteit
Een te eenzijdige benadering, stelt Boersma vast, want er is de komende decennia voldoende aardgas in de EU beschikbaar. Alleen kan het niet altijd stromen naar de plaats waar het nodig is . ‘ Dat blijkt ee n van de grote problemen van de Europese gasmarkt, die nog te veel nationaal georganiseerd is, vooral als het gaat om infrastructuur en regulering. Er wordt te weinig ge ï nvesteerd in interconnecties, en dat komt onder meer doordat de regelgeving vaak niet goed op elkaar is afgestemd. Ook zijn de tarieven die gastransporteurs mogen vragen om hun investering terug te verdienen doorgaans aan de lage kant en veranderen deze geregeld. In veel landen is een investering in een nieuwe leiding dan ook niet aantrekkelijk ,’ aldus Boersma.
Zeventig miljard euro
Om de markt goed te laten functioneren, zou in de periode tot 2020 naar schatting zeventig miljard euro geïnvesteerd moeten worden in infrastructuur. En dat komt binnen de huidige besluitvormingsstructuren niet van de grond, constateert Boersma, die in zijn onderzoek de Verenigde Staten gebruikt als een benchmark . ‘ In de VS coördineert de federale toezichthouder investeringen in infrastructuur, met een meer marktgerichte benadering. Daar mag meer verdiend worden door de investeerders en daar ligt de primaire focus van de toezichthouder niet op efficiëntie, zoals in Europa. ’
Schaliegas
Dat energie een nationale aangelegenheid is, toont de casus van schaliegas aan. De focus ligt in Europa vooral op voorloper Polen, maar Boersma stelt vast dat door geologische, regulatoire, infrastructurele, en marktobstakels schaliegaswinning daar – ondanks enthousiasme van de overheid – hoogst onzeker blijft. In tegenstelling tot de EU, die ‘neutraal’ wil zijn als het om schaliegas gaat, heeft de federale overheid in de VS juist actief bijgedragen aan deze ontwikkeling, m et name door het financieren van onderzoek in de jaren zeventig en het coulant omgaan met milieutoezicht. Maar, en hier komen de VS en EU overeen, ook in de VS beslissen de staten uiteindelijk of winning mag plaatsvinden.
Curriculum Vitae
Tim Boersma (Hardenberg, 1979) studeerde European studies en Communication studies aan de Universiteit van Twente. Hij promoveert 23 september 2013 aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen, op zijn proefschrift Dealing With Energy Security in Europe. A comparison of gas market policies in the European Union and the United States.
Meer informatie
Tim Boersma, timboersma [at] gmail.com
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 02:15 |
Meer nieuws
-
04 maart 2025
Meer dan metalen bikini’s
Er zijn veel boeken te zien op de kamer van Barbara Postema. Maar anders dan je bij een docent Engels van de Faculteit der Letteren Shakespeare of Chaucer zou verwachten, staan haar planken vol met comics, strips en graphic novels zoals Fun Home,...
-
28 februari 2025
Vici-beurzen voor twee onderzoekers RUG/UMCG
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft Vici-subsidies van elk maximaal 1,5 miljoen euro toegekend aan Merel Keijzer en Charalampos Tsoumpas. Met deze subsidie kunnen de onderzoekers vijf jaar lang een innovatieve...
-
25 februari 2025
Financiële instrumenten raakten het leven van slaafgemaakten
Een deel van de tot slaafgemaakte mensen in de Nederlandse Caribische koloniën raakte extra beschadigd door de wijze waarop de suiker- en koffieplantages werden gefinancierd. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van het NWO-project ‘Collateral...