The potential of a classroom network to support teacher feedback. A study in statistics education
Promotie: dhr. J.L.J. Tolboom, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: The potential of a classroom network to support teacher feedback. A study in statistics education
Promotor(s): prof.dr. H. Broer, prof.dr. W.A.J.M. Kuiper
Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen
Meer feedback verhoogt het effect van wiskundeonderwijs
In het wiskundeonderwijs ervaren docenten voortdurend een gebrek aan tijd om hun leerlingen goed te instrueren. In Nederland is daarbij de contacttijd voor wiskunde in de afgelopen vijftien jaar ook nog eens afgenomen. Wiskunde wordt door leerlingen bovendien als moeilijk ervaren. Het onderzoek van SLO-leerplanontwikkelaar Jos Tolboom richt zich op de vraag: hoe kunnen we de contacttijd in het wiskundeonderwijs beter benutten?
Analyses van leeropbrengsten laten zien dat feedback één van de krachtigste middelen is om de leeropbrengst te verhogen. In het onderzoek benut Tolboom de mogelijkheid van grafische rekenmachines om de feedback in wiskundeonderwijs te verbeteren.
De grafische rekenmachines waren via een draadloos netwerk verbonden met de computer van de docent. Zo konden leerlingen via hun rekenmachine onmiddellijke feedback krijgen bij bepaalde opgaven. Ook kon de docent in een volgende les feedback geven met behulp van een analyse door het systeem.
Het onderzoek richtte zich in eerste instantie op het ontwikkelen van de zogenaamde 'gegevensgeletterdheid' bij de leerlingen. 'Algoritmische vaardigheden' werden daarbij niet vergeten.
Tijdens vier empirische rondes is deze wijze van werken in negen klassen ontworpen, getest, geëvalueerd en bijgesteld. De wiskundedocenten en hun leerlingen waren over het algemeen enthousiast over het resultaat. Ze vinden zelfs dat de helft van de lessen aan deze werkvorm besteed zou kunnen worden. Docenten geven wel aan dat deze manier van lesgeven niet gemakkelijk onder de knie te krijgen is. Tolboom noemt in zijn proefschrift een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan voordat de werkwijze succesvol kan zijn.
Jos Tolboom (Emmen, 1966) studeerde econometrie in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij didactiekafdelingen van de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht en gefinancierd oor de RUG en SLO. Tolboom werkt bij het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling van SLO als leerplanontwikkelaar wiskunde.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:01 |
Meer nieuws
-
03 maart 2025
Zes MSCA Postdoctoral Fellowships bij FSE
Zes Europese onderzoekers starten bij FSE met een Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) Postdoctoraal Fellowship.
-
03 maart 2025
Elisabeth Wilhelm partner in consortium dat app ontwikkelt voor type 2 diabetes patiënten
Dr. Elisabeth Wilhelm is partner in een consortium dat een EFRO-subsidie van 1,2 miljoen euro ontvangt voor het ontwikkelen van een app om diabetespatiënten te begeleiden naar een medicijnvrij leven.
-
03 maart 2025
Een tafelmodel van een grote röntgen-faciliteit
Wat doe je als jouw onderzoek afhankelijk is van een grote internationale faciliteit waarvoor je ver moet reizen en die je maar zeer beperkt kunt gebruiken? Moniek Tromp bouwde er een tafelmodel van waarmee ze een groot deel van haar onderzoek naar...