The effects of costly consumer search on mergers and cartels
Promotie: mw. V. Petrikaite, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: The effects of costly consumer search on mergers and cartels
Promotor(s): prof.dr. J.L. Moraga-Gonzalez
Faculteit: Economie en bedrijfskunde
Zoekgedrag van consumenten heeft effect op fusies en kartelvorming
Een fusie tussen twee of meer bedrijven is doorgaans bevorderlijk voor de fusiepartners, maar schadelijk voor consumenten omdat het aanbod afneemt. Het consumentensurplus neemt altijd na het samengaan af, omdat de prijzen na de fusie toenemen. Dit negatieve effect voor consumenten kan minder worden als de productiekosten van fusiepartners na de concentratie afnemen, en de kwaliteit of de breedte van het assortiment van producten toeneemt. Het proefschrift van Petrikaite draagt bij aan de economische literatuur door te analyseren wat de invloed is van zoekkosten (search costs) op prikkels voor fusies, en hoe de fusie van invloed is op de welvaart van consumenten en producenten. Een conclusie is dat postieve zoekkosten voor de consument een effect hebben op de prikkels om te fuseren en een kartel te vormen.
Vaiva Petrikaite (Litouwen, 1981) studeerde economie aan de universiteit van Vilnius. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Petrikaite blijft verbonden aan de RUG.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:03 |
Meer nieuws
-
02 juli 2024
Roeping of noodzakelijk kwaad?
Het is belangrijk om te weten hoe werknemers hun baan zien, ontdekte Milena Nikolova. De hoogleraar Economics of Well-being onderscheidt drie verschillende arbeidsmotivaties.
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...