Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Improving the basis: revision of an early childhood home intervention program. The Dutch version of the Portage program - revised

26 april 2012

Promotie: mw. A.T. Hoekstra, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Improving the basis: revision of an early childhood home intervention program. The Dutch version of the Portage program - revised

Promotor(s): prof.dr. B.F. van der Meulen, prof.dr. A.J.J.M. Ruijssenaars

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Opvoedingsinterventieprogramma Portage aangepast

Het Portage Programma is een vroegtijdig interventieprogramma, dat is ontwikkeld als thuisbegeleidingsprogramma voor gezinnen met kinderen tussen de 0 en 6 jaar met problemen in de opvoedingssituatie. Het doel van dit programma is om de ontwikkeling van het kind te stimuleren, gedrag van het kind te veranderen en ouders te ondersteunen. In Nederland is het programma bekend onder de naam Portage Programma Nederland (PPN).

Promovenda Aafke Hoekstra heeft het PPN op drie punten herzien en vergeleken met het bestaande programma. De vergelijking tussen de effectiviteit van de gereviseerde en de oorspronkelijke versie laat zien dat de gereviseerde versie (PPN-R) gedeeltelijk betere resultaten oplevert voor de ontwikkeling van kinderen en dat er geen verschil is tussen resultaten voor gedragsproblematiek van de kinderen en opvoedingsvaardigheden van de ouders. In verband met het kleine verschil voor de ontwikkeling van kinderen ten gunste van het PPN-R beveelt zij het gebruik van het PPN-R aan boven het gebruik van het PPN.

De drie belangrijkste revisiepunten van het oorspronkelijke programma zijn (a) de revisie van de focus (meer gezinsgericht), (b) de revisie van de handleiding en (c) de revisie van de Vaardighedenlijst en Activiteitenlijst. De vergelijking van de effectiviteit van PPN en PPN-R is gemaakt door de volgende hypothese te toetsen: Interventie met het PPN-R leidt tot meer positieve resultaten dan interventie met het PPN. Eenentwintig gezinnen hebben deelgenomen aan interventie met het PPN, zestien aan interventie met het PPN-R.

Aafke Hoekstra (Dokkum, 1982) studeerde pedagogische wetenschappen in Groningen en deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Orthopedagogiek, Research School of Behavioural and Cognitive Neurosciences (BCN). Het werd medegefinancierd door de Stichting Kinderpostzegels Nederland. Ze werkt als orthopedagoog bij Virenze Drachten.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:01
View this page in: English

Meer nieuws

  • 26 november 2024

    De angst om te eten

    Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.

  • 05 november 2024

    Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?

    Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...

  • 10 september 2024

    Steeds weer de verkeerde

    Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...