Rekenen met betekenis
Oratie: dhr. prof.dr. J. Bos, 16.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Titel: Rekenen met betekenis
Leeropdracht: Computationele semantiek
Faculteit: Letteren
De oratie van Johan Bos gaat over computationele semantiek. Semantiek is een tak van de taalkunde en logica die zich bezighoudt met betekenis. In de computationele semantiek worden computers ingezet om verschillende aspecten van betekenis te bestuderen en te modelleren.
Betekenis is een heel abstract begrip, je kunt er geen plaatje van laten zien. Het woord ‘betekenis’ bevat het kleinere woord ‘teken’. Een teken kan een woord, afbeelding of gebaar zijn, en is vaak iets dat direct of indirect naar de werkelijkheid verwijst. Het onderzoek van Bos richt zich op de betekenissen van woorden, zinnen, en teksten.
Nu is het zo dat woorden vaak meerdere betekenissen kunnen dragen (dubbelzinnig zijn), maar dat de context waarin ze gebruikt worden gewoonlijk duidelijk maakt welke betekenis bedoeld wordt. Van zulke dubbelzinnigheden wordt vaak handig gebruik gemaakt in taalgrapjes:
- Kees is gelukkig getrouwd.
- Hij pakte een broodje, ging bij de piano zitten, en nam er een hap van.
- Hond, gratis af te halen. Eet alles. Houdt van kinderen.
Nu blijkt het redelijk eenvoudig voor mensen om de juiste betekenis van woorden in een bepaalde situatie te kiezen, maar uiterst lastig voor computers. Bos zal laten zien hoe betekenissen van woorden, zinnen en teksten concreet gemaakt kunnen worden, zodat we er mee kunnen rekenen. Zo kan menselijke taal ook begrijpelijker voor computers worden gemaakt en van nut zijn voor vele toepassingen waarin automatische verwerking van taal een rol speelt.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:03 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.