Emotionele ontwikkeling kleuters gebaat bij gesprek over prentenboek
Kleuters krijgen complexe emoties als verlegenheid en jaloezie beter in de gaten als leerkrachten zich meer opstellen als meelezer dan als voorlezer bij het lezen van prentenboeken. Dat blijkt uit onderzoek van Aletta Kwant, die op 10 november 2011 aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveert. Kwant ontwikkelde een specifiek voorleesprogramma en onderzocht welke prentenboeken het meest geschikt zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters.
Dat prentenboeken een positief effect hebben op de taalontwikkeling van kleuters was al langer bekend. Aletta Kwant toont nu aan dit ook geldt voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. Voorwaarde hierbij is dat leerkrachten de juiste prentenboeken gebruiken en in staat zijn om hierover een gelijkwaardig gesprek met de kleuters te voeren.
Leerkracht moet vooral meelezer zijn
De gangbare ‘uitlokkingsstrategie’ van vragen stellen door de leerkracht tijdens voorleessessies leidt niet altijd tot de juiste interactie tussen leerkracht en kinderen, aldus Kwant. ‘Door zelf lezersreacties te geven plaatst de leerkracht zich als medelezer naast de leerlingen, wat een gelijkwaardiger gesprek oplevert,’ verduidelijkt ze. Haar onderzoek heeft geleid tot zogenoemde ‘sleutels’ bij een set geselecteerde boeken, waarmee leerkrachten kunnen werken. Kwant: ‘De lezersreacties van de leerkracht vormen hierbij de eerste aanzet tot een gesprek. Daarna helpen gespreksstimulerende aanwijzingen zoals vervolgvragen de leerkracht verder om in gesprek te gaan met de kinderen.’
Specifieke set boeken
Voor het onderzoek heeft een panel van experts eerst criteria ontwikkeld waarmee prentenboeken geselecteerd konden worden. Daarna analyseerde Kwant de inhoud van de boeken. ‘De basisemoties, bang, blij, boos en verdrietig, bleken ruim vertegenwoordigd zijn,’ vertelt ze. ‘Daarnaast kwamen ook de meer complexe emoties als verlegen, jaloers en schuldig voor.’ De resultaten van de analyse heeft Kwant vervolgens gebruikt bij de ontwikkeling van een voorleesprogramma met specifieke voorlees- en gespreksaanwijzingen voor leerkrachten.
Verschil bij complexe emoties
Met het nieuwe voorleesprogramma bleken met name complexe emoties beter herkend te worden. Bij de basisemoties was er eveneens sprake van een verschil tussen twee onderzochte groepen, maar dit verschil was niet significant. Kwant onderzocht de effecten van het ontwikkelde voorleesprogramma in 20 kleutergroepen op 19 verschillende basisscholen. De helft van de groepen volgde het reguliere programma; de andere helft kreeg het speciale voorleesprogramma aangeboden.
Curriculum vitae
Aletta Kwant (Coevorden, 1961) studeerde onderwijskunde en Nederlands. Ze promoveert op 10 november 2011 aan de Faculteit der Letteren van Rijksuniversiteit Groningen. De titel van haar proefschrift luidt ‘Geraakt door prentenboeken. Effecten van het gebruik van prentenboeken op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters’. Promotor is prof.dr. C.M. de Glopper, copromotor is dr. J. Berenst.
Het onderzoek is gefinancierd door de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.
Meer informatie
Aletta Kwant, l.p.kwant rug.nlLaatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:55 |
Meer nieuws
-
19 december 2024
Konstantin Mierau nieuwe vice-decaan Faculteit der Letteren
Het College van Bestuur van de RuG heeft dr. Konstantin Mierau per 1 januari 2025 benoemd tot vice-decaan van de Faculteit der Letteren. Decaan Thony Visser en PH-Middelen Sander van den Bos zijn verheugd met de benoeming en kijken uit naar de...
-
17 december 2024
Autisme bij vrouwen: camoufleren eist zijn tol
Vrouwen met autisme krijgen vaak later een diagnose dan mannen. Onderzoeker Yvonne Groen ontwikkelde samen met haar collega’s een screeningsinstrument om de diagnose te vergemakkelijken.
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.