Jeroen Smit benoemd tot hoogleraar Journalistiek
Jeroen Smit is per 1 september 2011 benoemd tot hoogleraar Journalistiek aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen.
Smit (1963) is een ervaren onderzoeksjournalist die veelgeprezen boeken schreef over de crisis bij Ahold (Het drama Ahold, 2004) en de teloorgang van ABN Amro (De Prooi, 2008). Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en werd in 2009 verkozen tot haar eerste Alumnus van het Jaar.
Smit heeft een rijke ervaring in de journalistiek. Hij was redacteur bij Het Financieele Dagblad, chef economie bij het Algemeen Dagblad en hoofdredacteur van het weekblad FEM/DeWeek, voordat hij zich vestigde als freelance journalist. De afgelopen jaren presenteerde hij verschillende radioprogramma’s bij BNR Nieuwsradio en was hij presentator bij de actualiteitenprogramma’s Nova en Buitenhof. In 2010 presenteerde hij de documentairereeks Leiders Gezocht voor de NTR.
Als hoogleraar wordt Smit medeverantwoordelijk voor de succesvolle master die de afdeling Journalistiek aanbiedt voor Nederlandse en internationale studenten, en voor de populaire minor Media en Journalistieke Cultuur voor bachelorstudenten. ‘Ik heb ontzettend veel zin om, in mijn oude studentenstad, een bijdrage te leveren aan het opleiden van goede gedreven journalisten. Journalisten die op verantwoorde wijze over onze samenleving berichten en tegels kunnen lichten. Journalisten die contact maken met hun publiek en voorzien in de enorme behoefte aan informatie, inzicht en begrip’, aldus Smit. ‘Ik vind het spannend juist nu, in een tijd waarin de relatie tussen journalist en publiek in razend tempo verandert, deze rol te mogen vervullen.’
Meer informatie
- prof.drs. J. Smit, contact jeroensmit.net
Laatst gewijzigd: | 24 augustus 2021 09:20 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.