Hoe verhouden religie, conflict en vrede zich tot elkaar? Hoe ver gaat tolerantie in een samenleving, in het verleden en nu? En wat is de betekenis van religieus erfgoed in een seculiere samenleving?
In dit Research Masterprogramma bestudeer je hoe religie is ingebed in historische en hedendaagse culturele contexten, en wat de relatie is tussen religie en andere domeinen, zoals wetenschap, filosofie en politiek. Je onderzoekt wat de impact is van lokale en wereldwijde sociaaleconomische en politieke ontwikkelingen op religie en hoe religie op haar beurt bijdraagt aan deze ontwikkelingen.
Je krijgt een overzicht van actuele debatten binnen de bestudering van religie en je ontwikkelt belangrijke onderzoeksvaardigheden. Wij bieden daarnaast verschillende specialisatieroutes aan waarbinnen jij jouw onderzoeksprofiel- en vaardigheden verder ontwikkelt. Jouw individuele, op maat gemaakte route binnen het programma bestaat uit een combinatie van facultatieve vakken uit de eenjarige Masterspecialisaties, onderzoeksstages, individueel onderwijs in de vorm van tutorials en het schrijven van een scriptie en onderzoeksvoorstel. De Research Masterscriptie is de uiteindelijke specialisatie en vormt de basis voor een PhD-scriptievoorstel of onderzoekssubsidieaanvraag.
Gedurende dit programma zal een docent wiens onderzoek het beste aansluit bij jouw interesses, fungeren als jouw supervisor.In het eerste jaar bestaat het programma uit twee verplichte hoofdmodules (20 EC), een verplicht vak over algemene academische vaardigheden (5 ECTS), drie specialisatiemodules (15 EC), een vak met discipline specifieke onderzoeksvaardigheden (5 ECTS) een onderzoeksstage (5 EC), een tutorial (5 ECTS) en een keuzevak (extra specialisatiemodule, tutorial of onderzoeksstage) (5 EC).
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Specialization: optional course unit (15 EC, facultatief) Three course units from the 1-year Master's tracks. | ||||
Theories of Religion and Culture (10 EC) You will encounter important ideas that have influenced the development of the study of religion, and become acquainted with the key figures who shaped these ideas, analyze influential texts, and discuss issues posed by the introduction of new concepts and methods. | ||||
Field specific research skills (5 EC, facultatief) Methodology elective from one of 1-year Master's track | ||||
Philosophy of Science (10 EC) This course offers a critical understanding of what today is called 'science' and 'scientific method.' | ||||
Generic Academic Skills (5 EC) Including Writing in English | ||||
Research Traineeship (5 EC) A research activity, such as writing a book review, doing an archive search, making a field trip, holding interviews, giving a presentation, or participating in a summer school. | ||||
Specialization: Elective (5 EC, facultatief) Extra course unit from 1-year track, or tutorial, or traineeship | ||||
Specialization: Tutorial (5 EC, facultatief) Mainly individual sessions with a researcher whose expertise matches your interest with special assignments |
In het eerste semester van het tweede jaar volg je bij voorkeur in het buitenland extra vakken en tutorials en doe je daar onderzoeksstages (30 ECTS). Je kunt dit ook in Nederland doen. Het programma wordt afgerond met een masterscriptie (25 EC) en een onderzoeksvoorstel (5 EC).
N.B.: Presentatievaardigheden en vaardigheden voor het schrijven van een onderzoeksvoorstel worden gedurende dit tweejarige programma getraind in een reeks workshops en in maandelijkse sessies met PhD-leden van de Graduate School.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Research Traineeships (15 EC) Three trainee-ships | ||||
Specialization: Elective (5 EC, facultatief) Extra course from 1-year track, or tutorial, or traineeship | ||||
Specialization: optional course unit (5 EC, facultatief) One course unit from one of the 1-year Master's tracks. | ||||
Specialization: Tutorial (5 EC) Mainly individual sessions with a researcher whose expertise matches your interest with special assignments | ||||
Thesis (25 EC) Final thesis of your research. | ||||
Writing Research Proposal (5 EC) Research Proposal for PhD-position |
Gemiddeld 40 uur college en zelfstudie per week
1 ECTS staat voor 28 uur. Een jaar bedraagt 60 ECTS aan studiepunten. Je hebt gemiddeld 8 contacturen per week, de rest is zelfstudie.
Twee hoofdmodules (20 EC); Onderzoekscolleges, tutorials en -stage in alle vakgebieden van Theologie en Religiewetenschappen (40 EC); Scriptie/ Onderzoeksvoorstel (25/5 EC); en zes keuzevakken (30 EC) uit onze Masterprogramma's:
Programma-opties |
---|
MA Anthropology of Religion and Culture (specialisatie) |
MA Religion, Conflict and Globalization (specialisatie) |
MA Heritage and Religion (specialisatie) |
MA Religion and Pluralism, Ancient & Modern (specialisatie) |
Wij hebben diverse uitwisselingscontracten met universiteiten binnen en buiten Europa, zodat studenten een deel van hun programma aan een buitenlandse universiteit kunnen volgen. Een andere optie is een stage of een deel van het onderzoekswerk in het buitenland doen. Voor een overzicht van onze uitwisselingspartners, zie https://www.rug.nl/ggw/education/exchange-programme/partner-universities
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Arabische Taal en Cultuur | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Cultuurwetenschappen | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Geschiedenis (deeltijd) | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Humanistiek | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Islam en Arabisch | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Theologie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
|
Religiewetenschappen | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
|
Geschiedenis (deeltijd) | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Sociologie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Psychologie (EN) | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Europese Studies | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Europese Talen en Culturen | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Filosofie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Global Responsibility & Leadership | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Griekse en Latijnse taal en cultuur (deeltijd) | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Hebreeuwse Taal en Cultuur | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
|
Internationale Betrekkingen en Internationale Organisatie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Internationale Ontwikkelingsstudies | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Kunsten, Cultuur en Media | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Kunstgeschiedenis | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Liberal Arts and Sciences | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Religiewetenschappen | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
|
Liberal Arts and Sciences | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Theologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
|
Theologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
|
Europese Talen en Culturen | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Filosofie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Geschiedenis (deeltijd) | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Geschiedenis | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Griekse en Latijnse taal en cultuur (deeltijd) | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Global Responsibility & Leadership | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Internationale Betrekkingen en Internationale Organisatie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Kunsten, Cultuur en Media | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Kunstgeschiedenis | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Media Studies | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Midden-Oostenstudies | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Minorities & Multilingualism | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Psychologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Psychologie (EN) | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Sociologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
WO-Bachelor Theologie of Religiestudies of aanverwante Bachelor in Geesteswetenschappen, Filosofie of Sociale Wetenschappen. (bv. Antropologie, Psychologie, Sociologie). Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De concepten en theoretische discussies in deze literatuur worden als kennis voorondersteld bij de vakken. |
gemiddeld cijfer |
Het gemiddelde cijfer van de vakken uit het tweede en derde jaar van het bachelorprogramma moet minimaal een 7.5 zijn. De kwaliteit van de bachelor- (of master)scriptie weegt zwaar. |
cijferlijst |
Gecertificeerde overzichten van behaalde vakken met uitleg over de vakken. De bacheloropleiding moet in een dusdanig tijdsbestek en met goede resultaten zijn afgerond, dat verwacht kan worden dat de Research Master in twee jaar kan worden afgerond. |
Curriculum Vitae (CV) |
In het Engels |
intake gesprek |
Na een voorselectie op basis van (o.a.) de sollicitatiebrief, de cijferlijst en de overige informatie, wordt een gesprek met de kandidaat gevoerd. |
taaltoets cijfer |
Voldoende kennis van de Engelse taal: een TOEFL-score van minimaal 100 (internet-based: minimumscore voor lezen, luisteren, spreken 21 en 24 voor schrijven) of 7.0 IELTS (International English Language Testing System; 6.5 per onderdeel). Studenten met Engels als moedertaal en Nederlandse kandidaten met een VWO-diploma zijn vrijgesteld van deze eis. |
reference letter |
Twee referentiebrieven van professoren die goed bekend zijn met jouw werk als student; deze brieven kunnen apart van elkaar aan ons gestuurd worden. |
(motivatie-)brief |
Een begeleidende brief aan de toelatingscommissie met toelichting van je interesse voor dit programma, alsmede je motivatie en verwachtingen (max 1 A4) met bijgevoegd:
|
Studenten met een Nederlands bachelor diploma sturen na aanmelding in Studielink alle benodigde documentatie naar studentoffice.rcs rug.nl.
Nederlandse studenten met een buitenlands bachelordiploma, sturen na aanmelding in Studielink hun documentatie in via het Progress Portal. Hierover ontvang je instructies nadat jij je hebt aangemeld in Studielink.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Bachelor's degree in Theology, Religious Studies, Arts (e.g. International Organizations, Middle Eastern Studies, Philosophy), Political Sciences or Social Sciences (e.g. Anthropology, Psychology, Sociology). Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. |
gemiddeld cijfer |
On average, grades for Bachelor-2 and Bachelor-3 courses should be 7.5 or higher (on a scale of 1 to 10). The quality of the bachelor's (or master's) thesis is very important. |
cijferlijst |
A grade list of the marks of your bachelor's degree programme with an explanation of the followed courses. The bachelor's programme must have been completed at a pace and with results that warrant the expectation of successful completion of the Research Master's programme in two years. |
Curriculum Vitae (CV) |
In English |
intake gesprek |
After selection based on the motivation letter, the grade list and other information, an interview with the student is part of the procedure. |
taaltoets cijfer |
Sufficient knowledge of English: a TOEFL score of at least 100 (internet, with a minimum score for reading/listening/speaking of 21, writing 24), or a minimum score of 7.0 in IELTS (International English Language Testing System; overall; 6.5. on parts) is required. As an alternative to the above-mentioned TOEFL and IELTS scores, a comparable Cambridge Proficiency score (C1 Advanced or C2 Proficiency) or a certificate from the University of Groningen Language Centre with a CEFR C1 or higher score will also be accepted. Exemption granted if:
If English was the medium of instruction during your previous education, but you do not meet any of the above mentioned requirements, you are still required to provide proof of your English language proficiency. |
reference letter |
Two letters of recommendation by professors who are well acquainted with your work as a student; these letters may be sent to us separately. |
(motivatie-)brief |
A letter of motivation to the admissions board, outlining your interest in the programme, including your motivation and expectations (max. 1 page), accompanied with:
|
Examen | Minimum score |
---|---|
C1 Gevorderd (voormalig CAE) | C1 |
C2 Bekwaamheid (voormalig CPE) | C2 |
IELTS gemiddelde score | 7 |
IELTS luistervaardigheid | 6.5 |
IELTS leesvaardigheid | 6.5 |
IELTS schrijfvaardigheid | 6.5 |
IELTS spreekvaardigheid | 6.5 |
TOEFL internetversie | 100 |
International students and Dutch students with non-Dutch qualifications are not automatically admitted to a Master's degree programme at the University of Groningen. The full registration procedure will take longer than for Dutch students with regular Dutch qualifications and consists of three steps: application, admission and registration.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
niet EU/EER | 2024-2025 | € 20800 | voltijd |
Als je al een masterdiploma hebt behaald na 1 september 1991, moet je het hogere instellingscollegegeld II betalen.
Praktische informatie voor:
Een Research Master diploma in Theologie en Religiewetenschappen is een perfecte basis voor:
Benieuwd naar waar onze alumni terecht zijn gekomen? Bekijk dan onze alumnipagina.
Het programma is nauw verbonden met het grensverleggende onderzoek dat wordt uitgevoerd door de drie vakgroepen van de faculteit:
De vakgroep Jodendom, Christendom en Islam in hun formatieve fase richt zich op de formatieve fase van het jodendom, het christendom en de islam. Het onderzoek concentreert zich op hun dynamische wisselwerking in de context van het klassieke Nabije Oosten, de Grieks-Romeinse cultuur en latere klassieke culturen; hoe hebben het jodendom, het christendom en de islam zich sinds de Oudheid ontwikkeld, vanaf het vroege jodendom tot het ontstaan van de islam?
De vakgroep Vergelijkend Onderzoek van Religie
bestudeert religie in al haar verschijningsvormen wereldwijd. Deze
vakgroep combineert historische, culturele en
sociaalwetenschappelijke perspectieven op religie als menselijk
fenomeen. Hier vind je onze antropologen, psychologen en
sociologen. Het onderzoek varieert van religie in gevangenissen,
voedselrituelen in India, religie en seksuele gezondheid,
geestelijke verzorging bij rampen, tot pelgrimages naar Mecca en
andere bedevaartsoorden.
De vakgroep Christendom en
Ideeëngeschiedenis is vooral gespecialiseerd in de
geschiedenis van de klassieke en moderne filosofie, genderstudies,
de cultuurgeschiedenis van het christendom van de middeleeuwen tot
en met onze tijd en materieel en immaterieel religieus erfgoed.
Een groot deel van het onderzoek van de vakgroep is verbonden met de activiteiten van:
Deze centra en onderzoeksgroepen nodigen regelmatig sprekers uit en organiseren evenementen waarbij studenten, PhD-studenten en stafleden met elkaar in discussie gaan.
De Research Master valt onder de verantwoordelijkheid van de Graduate School of Religion, Culture and Society.
Tijdens de opleiding krijg je de ruimte om jouw (academische) netwerk op te bouwen en uit te breiden.
Tijdens de eenjarige master Theologie en Religiewetenschappen ontdekte ik opnieuw de schoonheid van onderzoek, en mede door het enthousiasme van de docenten wilde ik zelf onderzoeker worden. Daarom ben ik van de reguliere eenjarige master overgestapt naar het Research Master's (ReMA) programma. Hierdoor kon ik dieper ingaan op alle aspecten waar ik van hield, zoals oude religies, talen en culturen.
Ruimte en vrijheid om echt de diepte in te gaan.
Ik wilde meer weten over nieuwe religieuze stromingen en de classificaties van niet-reguliere religies, en daarom besloot ik na de bachelor Religiewetenschappen de research master in Theologie en Religiewetenschappen te gaan doen. Deze opleiding geeft me de ruimte en vrijheid om echt de diepte in te gaan en de onderwerpen te verkennen die ik het meest interessant vind. Het is ook mijn doel om te promoveren; het doen van de onderzoeksmaster is een goede voorbereiding op een academische carrière.
Ik vind de opleiding nog leuker nu ik weet hoeveel vrijheid je hebt als student. Afgezien van een aantal verplichte vakken, zoals Academische Vaardigheden, heb je de mogelijkheid om je eigen vakkenpakket samen te stellen en extracurriculaire activiteiten zoals conferenties, summer schools en workshops te kiezen. Daarnaast mag je je eigen ideeën met betrekking tot de werkcolleges en stages naar voren brengen. Hierdoor kan ik echt activiteiten kiezen die goed aansluiten bij mijn onderzoeksonderwerp. Ik voel me ook erg gesteund door mijn persoonlijke mentor en de andere professoren die me in dit programma begeleiden. Ik kan altijd bij iemand aankloppen met vragen of als ik advies nodig heb over bijvoorbeeld een artikel dat ik wil schrijven of een activiteit waar ik aan wil deelnemen.
Ik heb de specialisatie track Religion, Conflict, and Globalization gekozen omdat deze track het beste bij mijn onderzoeksinteresse past. In mijn onderzoek richt ik me veel op de vooroordelen die er zijn rondom nieuwe religieuze bewegingen. Ik richt me vooral op de effecten die woorden als 'culten', 'sektes' en 'alternatieve spiritualiteit' hebben op de individuen die deel uitmaken van nieuwe religieuze bewegingen. Het is algemeen bekend dat het vooroordeel bestaat dat veel 'sektes' - een woord dat ik in mijn onderzoek liever vermijd - gewelddadig zijn en dat leden van deze groepen worden gehersenspoeld. Met mijn onderzoek probeer ik beleid te ontwikkelen dat het begrip tussen individuen van nieuwe religieuze bewegingen en leden van de bredere (meestal christelijke) samenleving, zoals politici en overheidsfunctionarissen, kan versterken en positief kan ontwikkelen. Vakken zoals Religion, Violence, and Conflict Transformation van dr. Joram Tarusarira passen goed bij dit onderwerp en voorzien mij van de nodige achtergrondinformatie.
Een opleiding die veel verdergaat dan alleen colleges.
Ik heb voor het Research Master (ReMa)-programma Theologie & Religiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen gekozen omdat ik al twee vakken aan deze faculteit had gevolgd als onderdeel van een minor voor mijn bachelor Psychologie aan de RUG. Dat vond ik een fantastische ervaring omdat mijn docenten en medestudenten zo kritisch en enthousiast betrokken waren bij hun onderwerpen en de mensen om hen heen.
Mijn keuze voor dit programma is dus vooral gebaseerd op de faculteit, de docenten, de academische uitgangspunten, de bereidheid om gevoelige onderwerpen te bespreken en de productieve leeromgeving. Wat religiewetenschappen verder voor mij uniek maakt, is dat de interdisciplinaire aanpak niet kunstmatig hoeft te worden gecreëerd, maar vanzelf ontstaat door een gemeenschappelijke interesse in het onderwerp, in plaats van in de methode.
Een van de redenen waarom ik de specialisatie Religie, Conflict en Globalisering volg, is omdat ik geïnteresseerd ben in de manier waarop internationale of grensoverschrijdende krachten van invloed zijn op religie en zich vermengen met politieke en culturele praktijken en discussies. Bovendien bleek, toen ik aan de opleiding begon, dat deze specialisatie zich als enige mastertrack aan de RUG richt op minderheidsgroepen, migratie, gender en etniciteit.
Wat dit programma zo speciaal maakt, is de steun die je krijgt bij het ontdekken van je eigen onderzoeksinteresses en je manier van studeren. Je wordt aangemoedigd om onafhankelijk te werken en je tot op een hoog niveau bezig te houden met een onderwerp, met als resultaat dat een promotieplek niet langer een eng idee is, maar een haalbare volgende stap. Ik waardeer dit programma omdat het veel verdergaat dan alleen colleges; het is heel breed en biedt een algemeen begrip van de Europese geschiedenis, cultuur en maatschappij van de afgelopen vierhonderd jaar, inclusief de geschiedenis van kennis, gedachten en geloven, en de gelaagde dynamiek tussen wetenschap en religie die nog steeds van invloed is op de lokale en internationale politiek en praktijk en op dagelijkse situaties. Ik heb geleerd om kritisch na te denken en te discussiëren over onderwerpen en om een perspectief te kiezen zonder te bepalen welke antwoorden waar zijn en welke niet.
De grootste uitdaging is de autonomie die je als student hebt. Hoewel het programma een duidelijke, vaste structuur heeft, wordt als ReMa-student van je verwacht dat je je eigen vakken plant, je eigen mentor en ondersteuning regelt en je eigen stages organiseert. Het is heel belangrijk om de juiste balans te vinden! Als onderdeel van mijn stage mocht ik dit collegejaar twee presentaties geven tijdens de jaarlijkse conferentie van de European Association for the Study of Religions in Estland. Bovendien heb ik geholpen bij de organisatie van een symposium in Berlijn en ben ik naar Rome geweest voor een masterclass van prof. Birgit Meyer aan het Koninklijk Nederlands Instituut.
Het meest veeleisende en lonende Masterprogramma dat we aanbieden.
De Research Master Theologie en Religiewetenschappen is in veel opzichten het meest veeleisende en lonende Masterprogramma dat we aanbieden. Je specialiseert je in een specifiek onderzoeksgebied en krijgt daarnaast een intensieve 'algemene' academische training. Deze combinatie zal een belangrijke pijl op je boog worden; het kunnen verbinden van je kernexpertise met verschillende onderzoekstradities is een waardevolle vaardigheid, waar je je talenten ook wilt gaan toepassen.
In het Research Master programma doceer ik het vak Philosophy of Science in the Study of Religion and Culture samen met Professor Kocku von Stuckrad en Dr. Joram Tarusarira. Het is een van de vakken waarin je 'algemene' training krijgt.
Mijn eigen onderzoeksinteresses liggen in het historische en filosofische deel van het curriculum. Ik ben geïnteresseerd in de rol van religie in ethisch en politiek denken en, in bredere zin, in de ideeëngeschiedenis. Zo heb ik me beziggehouden met het veranderende gezicht van de deugdenethiek, van de oude Griekse en Romeinse filosofie tot aan het gebruik vandaag de dag in politieke verkiezingsprogramma’s.
Momenteel ben ik geïntrigeerd door de veranderende omgang met troost in de westerse cultuur. Terwijl filosofen en theologen in het verleden troostbrieven schreven en verhandelingen over hoe je de rouwenden kunt troosten, staat die cultuur met een heel argumenterende benadering van dood en sterven onder druk. Wat kan deze ontwikkeling ons vertellen over de rol van religie, over veranderende ideeën over het zelf, de rede, emotie en menselijke vervulling? Lang verhaal kort: troost is een te weinig bestudeerde maar fascinerende en hoogst significante culturele 'marker' voor de ontwikkeling van de westerse cultuur.
Ben jij ook geïnteresseerd in dit soort vragen? Kom eens langs voor een praatje!
Naar de wereld kijken zonder Eurocentrische lens.
Na het behalen van mijn Bachelor Geschiedenis schreef ik me in voor het Research Masterprogramma van Theologie en Religiewetenschappen. Ik koos voor een specialisatie in Religie, Conflict en Globalisering omdat ik de rol van religie in de hedendaagse wereld wilde bestuderen.
In dit programma probeer je niet het bestaan van religies te ‘bewijzen’, maar focus je op religies als fenomenen die het leven van mensen, hun identiteiten en gedrag beïnvloeden. Je wordt aangemoedigd de wereld te observeren vanuit een niet-Eurocentrisch perspectief. We mogen hier in het Westen dan seculiere staten geworden zijn, waar religie geen grote rol speelt, maar dat geldt niet voor de rest van de wereld. Mijn medestudenten hebben uiteenlopende achtergronden. Dat maakt de discussies in de klas heel interessant. Ik denk dat dit Masterprogramma niet alleen helpt om je kennis uit te breiden, maar dat je er ook persoonlijk door verandert.
Mijn scriptie richt zich op de rol van religie in internationale ontwikkelingsprogramma’s. Omdat West-Europa de internationale politiek domineert, is de ontwikkelingsagenda heel seculier en worden lokale religieuze en culturele systemen vaak niet serieus genomen. In mijn scriptie kijk ik naar religieuze NGO’s en onderzoek ik of ze in dit opzicht iets nieuws brengen. Na mijn afstuderen wil ik een PhD gaan doen om meer over dit onderwerp te leren. In de toekomst hoop ik als academicus te gaan werken of mijn eigen NGO op te richten, een NGO die probeert om de belangen en doelen van lokale gemeenschappen te dienen en niet die van politici of grote bedrijven.
Denken in meer waarden dan alleen die van de economie.
Omdat ik een brede belangstelling heb voor cultuur en mensen heb ik geschiedenis, filosofie en religiewetenschappen gestudeerd. Misschien ben ik wel juist door mijn atheïstische opvoeding altijd gefascineerd geweest in wat mensen aantrekt in religie.
Na mijn afstuderen ben ik vrij snel als consultant aan de slag gegaan en in die functie heb ik bedrijven geholpen met innovatie en het verkrijgen van subsidies. Het bedrijf waar ik voor werkte had vooral economen en bedrijfskundigen in dienst en wilde graag iemand met een ander perspectief. Vervolgens heb ik een aantal jaren als projectmanager binnen de culturele sector gewerkt en daar bijvoorbeeld exposities, educatieve projecten en internationale samenwerkingsprojecten ontwikkeld en begeleid. Vervolgens was ik als subsidieverwerver werkzaam voor de Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij en de Faculteit Letteren van de RUG. In 2015 ben ik met hele gezin verhuisd naar Londen om daar aan de slag te gaan bij de London School of Economics als fondsenwerver.
Ik wilde na jaren van projectmanagement en subsidies ook graag weer meer met de ‘inhoud’ oftewel onderzoek bezig, maar dan wel met een onderwerp dat duidelijke maatschappelijke impact kan genereren. Daarom werk ik nu als onderzoeker en subsidieverwerver aan de Hanze en doe ik onderzoek naar social enterprises en maatschappelijke impact bij het kenniscentrum NoorderRuimte. Daarnaast leid ik ook een groot Europees project dat onderzoek verricht naar de impact van Sociaalwetenschappelijk en Geesteswetenschappelijk onderzoek.
Ik denk dat de kracht van Geesteswetenschappelijke studies vooral ligt in het reflectieve karakter, het denken in andere waarden dan alleen economische waarde en het in context kunnen plaatsen van ontwikkelingen. In mijn huidige functie verricht ik onderzoek en dat heb ik natuurlijk tijdens de researchmaster ook ontwikkeld.
Privacy en veiligheid worden steeds belangrijker in een wereld waarin toegankelijkheid centraal staat.
Direct na mijn afstuderen werd ik aangenomen bij een landelijk traineeprogramma voor informatiemanagement. Binnen dat traineeship heb ik meerdere korte projecten gedaan bij diverse overheidsinstanties. Iemand uit mijn persoonlijke netwerk attendeerde mij op de vacature van informatiebeheerder bij de gemeente Nijmegen en halverwege mijn traineeship kon ik daar al aan de slag.
Als informatiebeheerder heb ik een hele actieve functie, waar ik veel energie van krijg. Elke dag is anders en vliegt voorbij. Door middel van training en coaching creëer ik bewustzijn met betrekking tot gevoelige informatie en hoe daarmee om te gaan. Daarnaast denk ik mee en adviseer ik over archiefopbouw, wat niet alleen cultuur-historisch, maar ook juridisch van groot belang is. Ook speelt projectmanagement een belangrijke rol: van aanbesteding tot implementatie van applicaties of nieuwe manieren van werken.
Mijn opleiding is vooral qua verworven vaardigheden nuttig geweest voor mijn functie, zoals netwerken, veel presenteren, kritisch en analytisch nadenken en vraagstukken vanuit verschillende perspectieven benaderen. Ik heb tijdens de Research Master de specialisatietrack Religion, Conflict and Globalization gevolgd. Een interessante link tussen deze opleiding en informatiemanagement heeft betrekking tot globalisering en dan specifiek digitalisering. Privacy en veiligheid worden steeds belangrijker in een wereld waarin toegankelijkheid centraal staat. Er moet dus heel zorgvuldig met informatie worden omgegaan. Aan de ene kant kan digitalisering een handig middel zijn; relevante informatie is snel beschikbaar, het biedt de mogelijkheid tot veilig en efficiënt samenwerken. Aan de andere kant manifesteert geradicaliseerd gedachtegoed zich ook digitaal op internet, informatie kan in verkeerde handen vallen, er vinden datalekken plaats en er worden cyberaanvallen gepleegd.
Mijn nevenactiviteiten tijdens mijn studie zijn enorm belangrijk geweest voor mijn huidige functie. Zo ben ik lid geweest van de opleidingscommissie en de faculteitsraad (nuttig, omdat ik nu ook veel te maken heb met advisering en beleid). Ook heb ik als masterambassadeur ervaring gekregen met voorlichten en als lid van de duurzaamheidscommissie ervaring opgedaan met evenementen organiseren en promoten.
Als je geïnteresseerd bent in een masteropleiding op het gebied van religie, vind je onze andere opleidingen misschien ook interessant:
Het tweejarige Research Masterprogramma is er voor hoog gekwalificeerde en gemotiveerde studenten die een brede interesse in religie hebben en willen studeren in een uitdagende academische omgeving die persoonlijke ambitie en ontwikkeling stimuleert. Je wordt opgeleid om postdoctoraal academisch onderzoek uit te voeren.
Als masterstudent wordt een grote mate van zelfstandigheid van je verwacht. Indien nodig kun je gebruikmaken van verschillende vormen van studiebegeleiding en studieondersteuning. Zo kun je een beroep doen op een mentor of op de studieadviseur. Tijdens het schrijven van je scriptie krijg je persoonlijke supervisie van een van de docenten.
Studenten die hun bacheloropleiding aan een andere faculteit of universiteit hebben gevolgd en de internationale studenten krijgen direct na binnenkomst een mentor toegewezen die hen wegwijs kan maken in de faculteit. Bij de studieadviseur kun je terecht als je twijfelt over je eigen kunnen of als je om wat voor reden dan ook studievertraging dreigt op te lopen of hebt opgelopen. Tijdens het schrijven van je scriptie word je intensief begeleid. Zo volg je binnen je masterprogramma een scriptieseminar, waarin alle aandacht uitgaat naar de vraag hoe je het schrijven van een masterscriptie moet aanpakken en waar de voortgang van het proces zoveel mogelijk wordt bewaakt. Daarnaast krijg je structurele begeleiding van de docent die inhoudelijk deskundig is op het terrein van je scriptie.