De master Pedagogische Wetenschappen biedt vier verschillende tracks aan. Eén Nederlandstalige en drie Engelstalige tracks.
VakkenVakkencatalogus > |
---|
voor het vakkenoverzicht zie de online catalogus |
Op de pagina's van de tracks vind je meer over de opbouw van die opleiding.
Programma-opties |
---|
Deafblindness (track) Would you like to analyse and improve the possibilities of deafblind people? Then this is the programme you are looking for! The Master's degree in Deafblindness is a unique programme during which you acquire theoretical and methodological skills. These skills will enable you to analyse the impact of combined visual and hearing impairments (“deafblindness”) on development, daily functioning and quality of life. You will learn to apply this knowledge in the contexts of research, assessment and intervention. The programme is especially interesting for those who are already working as professionals and who would like to expand their basic knowledge and research skills. The programme starts with the course Introduction to people with deafblindness. In this course, you will learn about fundamental developmental processes, including topics like early symbolic communication embodied cognition, and the acquisition of sign language. After the introductory course, students receive coaching in methodology. You will also perform a practical training and write a learner's report. In addition, you will carry out research and write a Master's thesis. |
Ethics of Education: philosophy, history and law (track) Bij veel van de vraagstukken die een rol spelen in maatschappelijke en professionele discussies over onderwijs en opvoeding is een interdisciplinaire blik noodzakelijk. Maar waarom en hoe werkt dat? Vraagstukken over kansenongelijkheid, religieuze diversiteit, burgerschap, passend onderwijs en zeggenschap (ouders, professionals, kinderen) vragen om historische contextualisering, juridische inkadering, filosofische duiding en ethische doordenking en beslissing.Deze interdisciplinariteit is verankerd in het curriculum van de mastertrack Ethics of Education. De docenten in deze opleiding hebben expertise op het gebied van onderwijsfilosofie, ethiek, historische pedagogiek, kinderrechten en diversiteitsvraagstukken en gaan met studenten het gesprek aan om met elkaar dergelijke urgente vraagstukken op te pakken.In deze track krijg je theoretische concepten en professionele tools aangereikt om educatieve en pedagogische kwesties te beschouwen vanuit meerdere perspectieven. Je leert morele problemen en discussies te analyseren met het oog op het vormen van beleid en bij te dragen aan besluitvormingsprocedures rond concrete dilemma’s in de praktijk van onderwijs en opvoeding. Bijvoorbeeld in problemen en discussies als:* Homoseksualiteit op school* Jongensbesnijdenis* Liever doof |
Orthopedagogiek (track) Heb jij interesse in ernstige problemen die zich tijdens de ontwikkeling van kinderen en volwassenen voordoen? En wil jij praktijkervaring opdoen? Kies dan voor onze master Orthopedagogiek. Als orthopedagoog werk je in de praktijk samen met ouders, leraren en/of hulpverleners die de rol van de opvoeders (deels) hebben overgenomen om de problemen te verminderen. Vaak kijk je naar interacties tussen individuen, zoals jongeren en ouders, vanuit verschillende invalshoeken. Daarbij maak je gebruik van wetenschappelijke kennis over zowel het verklaren als oplossen van problemen. In wetenschappelijk onderzoek richt je je als orthopedagoog vaak op het ontrafelen van opvoedings- en onderwijsleerproblemen en op interventies voor deze problemen.Tijdens de master Orthopedagogiek in Groningen word je opgeleid voor zowel de praktijk als wetenschappelijk onderzoek. Je kunt je specialiseren in:* gedrags- en opvoedingsproblemen in de jeugdzorg;* opvoeding en ondersteuning van personen met beperkingen;* leer- en onderwijsproblemen.Het doel van de Mastertrack Orthopedagogiek is dat je na afronding ervan zowel wetenschappelijke als praktijkkennis en vaardigheden hebt waarmee je zelfstandig het beroep als orthopedagoog kan uitoefenen. |
Youth 0-21, Society & Policy (track) Our aim is to increase the quality of upbringing, care and education by improving policies and interventions for young people and their social and learning contexts. Do you want to...* explore how interventions can improve the well-being of young people, their families, schools, and communities?* learn how to successfully implement interventions in child and youth care and education?* discuss the role of research in improving interventions and youth policy?Then this Master's programme might be just ideal for you! Completing this programme equips you with...* state-of-the-art knowledge of youth research, practices, and policy, how they are linked and how they can improve each other;* the skills to design, carry out, and evaluate youth policy and interventions using interdisciplinary and international insights;* a reflexive, critical attitude towards youth policies, practices and innovations.Curious? Take the online sample lesson by dr. Tina Kretschmer and dr. Laura Baams. |
De Rijksuniversiteit Groningen is een internationale instelling met partnerships over de hele wereld en een groot aantal buitenlandse studenten. Ook voor Nederlandse studenten is het mogelijk gedurende een periode van drie tot twaalf maanden in het buitenland te studeren. Dit kan in het kader van de bestaande samenwerkingsovereenkomsten, maar ook als 'freemover'. Voor meer informatie over Studie en Stage in het Buitenland, klik links op de menuknop "RUG-students who want to study abroad".
Kijk voor specifieke toelatingseisen en de toelatings- en aanmeldingsprocedure op de pagina's van de betreffende track:
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 december 2024 | 01 februari 2025 |
01 juni 2025 | 01 september 2025 | |
01 december 2025 | 01 februari 2026 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Informatie over beroepsperspectieven vind je op de pagina's van
de betreffende track:
* MSc
Deafblindness
* MSc
Ethics of Education: Philosophy, History and Law
* MSc
Orthopedagogiek
* MSc
Youth 0-21, Society and Policy
Career services BSS
Waar
wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al
terecht bij
Career Services
van de faculteit. Zij
helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen
van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.
Het onderzoek van
Pedagogische Wetenschappen is ondergebracht in het
Nieuwenhuis
Instituut
.
Onze stafleden bestuderen een breed scala aan onderwerpen. Lees
meer over onderzoek en/of onderzoekers verbonden aan de tracks op
de betreffende pagina:
*
MSc
Deafblindness
*
MSc Ethics of Education:
Philosophy, History and Law
*
MSc
Orthopedagogiek
*
MSc Youth 0-21, Society
and Policy
Bij de master Ethics of Education word je echt uitgedaagd om zélf te denken.
Het is lastig om vanuit de schoolbanken volledig voorbereid te zijn op wat er in een functie als Gedragswetenschapper op je af komt.
Toen ik mijn studiekeuze maakte, had ik helder voor mijzelf dat ik iets wilde gaan studeren waarbij ik mensen kon helpen. Door mijn affiniteit met kinderen kwam ik op de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen en daarna de Master-track Orthopedagogiek in Groningen uit.
Because the lecturers on this program are also intensively involved in internationally recognized research, our teaching is always informed by the latest findings.
My name is Pauline Schreuder and I am Assistant Professor and coordinator of the International Master's track Youth, Society & Policy, one of the tracks in the Master's programme in Pedagogical Sciences. Together with my colleague Greetje Timmerman, I teach the course unit in Conceptions, Policies and Youth Participation. I also supervise students during their placements and theses.
Students come from the Bachelor’s programme in Pedagogical Sciences, both from Orthopedagogy and Pedagogy/Educational Sciences. In addition, we have both Dutch and international students with backgrounds in Psychology or Sociology. These different dimensions are important because they contribute to the understanding of different perspectives and the ability to work together with people from different disciplines.
The degree programme is characterized by its focus on youth issues concerning growing up and development. We consistently try to bridge the gaps between research, policy and practice. Students are actively engaged in these issues through seminars, group assignments and discussions. One of the themes dealt with is how different countries have organized their decision-making regarding children who are placed in care. Do the children or young people have a say in it? If yes, how is this arranged? The programme also covers the implementation of interventions and innovations.
The theoretical course unit in which I am involved takes place early in the programme. Students are introduced to the various definitions and interpretations of ‘youth’ across countries and to the implications of this for youth policy. Students analyse the youth policy of a country of their choice and compare their analyses afterwards. Then you see that a concept like ‘youth participation’ is interpreted very differently, but also that those differences do not always coincide with the distinction between Western and non-Western countries.
We really support interaction and collaboration between the students so they can learn from one another and learn about different cultural perspectives.
Bij Pedagogische Wetenschappen is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding meerdere studieadviseurs. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.