Waarom blijven sommige mensen te veel alcohol drinken terwijl ze eigenlijk graag willen stoppen? Waarom ontwikkelt de een posttraumatische stress stoornis na een trauma en de ander niet? Wat is nu eigenlijk een paniekaanval? Helpt mindfulness bij depressie?
Deze en andere soortgelijke vragen komen aan de orde in je masterjaar Klinische Psychologie. Daarbij leer je steeds over drie belangrijke onderwerpen:
In het programma wordt een evidence-based benadering gehanteerd. Dat wil zeggen dat het onderwijs over deze drie onderwerpen gebaseerd is op bevindingen uit (experimenteel) empirisch onderzoek. Je leert om wetenschappelijke inzichten op de praktijk toe te passen en, omgekeerd, hoe ervaringen uit de praktijk vertaald kunnen worden naar toetsbare onderzoeksvragen.
Om te voldoen aan de eisen voor deze mastertrack volg je 2 basisvakken, 1 vaardigheidsvak, 2 keuzevakken en 1 methodenvak en rond je een masterthese af. De keuzevakken kun je kiezen uit de keuzevakken Master Psychology.
De masterthese omvat 10 EC. Je kunt je masterthese wijden aan onderzoek naar een klinisch relevant probleem. Het kan zijn dat je daarvoor patiënten gaat testen, maar het kan ook zijn dat je juist onderzoek bij gezonde proefpersonen gaat doen.
Veel van de theorievorming in de klinische psychologie is gebaseerd op experimenteel onderzoek waarin klinisch relevante fenomenen in het psychologisch laboratorium worden nagebootst.
De praktijkstage omvat 20 EC (560 uur). Het is een praktische kennismaking met het klinische werk van psychologen, waarbij je de tijdens de studie opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk gaat toepassen. Dat kan als een combinatie van masterthese en stage in een instelling of als losse onderdelen. In het laatste geval doe je de masterthese ergens anders (vaak aan de universiteit) dan op de plaats van je praktijkdeel (vaak in een instelling).
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Vakken uit andere Psychologie master tracks (keuze) (5 EC) zie de link 'Vakkencatalogus' voor een overzicht van alle vakken van de master Psychologie | ||||
Evidence-based Interventies (basis) (5 EC) | ||||
Repeated Measures (methode) (5 EC) | ||||
Diagnostiek en interventie voor de klinische psychologie (keuze) (5 EC) Dit vak wordt in verschillende periodes gegeven. Het is een voorwaarde voor een praktijkstage binnen de master route Klinische Psychologie. | ||||
Masterthese (10 EC) | ||||
Praktijkstage (20 EC) | ||||
Explaining psychopathology (5 EC) | ||||
Diagnostische modellen en strategieën (basis) (5 EC) | ||||
Test Contruction (methode) (5 EC) |
In overleg mogelijk.
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Je vooropleiding en gekozen mastertrack bepalen de aanmeldingsprocedure en of je in aanmerking komt voor toelating tot de master of een eventuele premaster. Kijk op https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/toelatingseisen-masters-psychologie welke toelatingseisen voor jou van toepassing zijn. |
taaltoets cijfer |
Afhankelijk van je achtergrond en de taal van de gekozen track, moet je een bewijs van taalvaardigheid van de Nederlandse of Engelse taal overleggen. Kijk voor meer informatie op https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/toelatingseisen-masters-psychologie |
overige toelatingseisen |
Selectieprocedure
|
Alle informatie vind je op de pagina over Aanmelding, Toelating en Selectie
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 oktober 2025 | 01 februari 2026 |
01 maart 2026 | 01 september 2026 | |
01 oktober 2026 | 01 februari 2027 |
Na het voltooien van de master Klinische Psychologie kun je kiezen uit verschillende mogelijkheden:
De praktijk in, met een vervolgopleiding:
* Gezondheidszorgpsycholoog (2 jaar)
* Daarna evt. als Klinisch Psycholoog (met vooropleiding GZ 4
jaar)
De praktijk in, zonder een vervolgopleiding:
* Als masterpsycholoog in de gezondheidszorg
* Beleidsfuncties
* Consultant, trainer, etc.
Het onderzoek in:
* Promoveren tot onderzoeker
* Onderzoeksbanen binnen instellingen, overheidsorganisaties,
etc.
N.B. Je dient er rekening mee te houden dat je met het volgen van
de masterroute Klinische Psychologie niet automatisch voldoet aan
de vooropleidingseisen voor de postacademische opleiding tot
gezondheidszorgpsycholoog. Sinds de invoering van het
zorgprestatiemodel in 2022 is het belangrijk om de LOGO verklaring
(voor Kind en Jeugd: SKJ registratie) te hebben als je in de
praktijk aan de slag wil.
Meer informatie over Postacademische opleidingen, LOGO-verklaring, SKJ registratie.
Career services BSS
Waar
wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al
terecht bij
Career Services
van de faculteit. Zij
helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen
van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.
Het onderzoek van de expertise groep Experimental Psychotherapy and Psychopathology ligt aan de basis van het onderwijs in de masterroute Klinische Psychologie.
Deze groep richt zich op een grote verscheidenheid aan onderwerpen, zoals:
Het overkoepelende doel van de expertise groep Experimental Psychotherapy and Psychopathology is het verklaren van de kenmerken van psychische stoornissen en het vertalen van hun bevindingen naar klinische toepassingen. Er zijn samenwerkingen met instellingen als GGZ Drenthe (traumacentrum) en het centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie Accare. Ook zijn medewerkers van de groep betrokken bij grootschalige onderzoeken als de Netherlands Study on Depression & Anxiety (www.nesda.nl) and Tracking Adolescents' Individual Life Survey study (www.trails.nl).
Judith
K. Daniels, adjunct
hoogleraar
Expertise: Posttraumatische Stress Stoornis,
dissociatie, neuroimaging, trauma therapie.
Onderwijs in de Master: Supervisie masterthesis
onderzoek.
Research: "My research focuses on the long-term
consequences of childhood trauma. I offer master's thesis
supervision in this realm. I mostly study patients suffering from
Posttraumatic Stress Disorder or dissociative disorders. To this
end, I combine neurobiological methods such as neuroimaging (fMRI)
with behavioural and self-report methods. I am also trained in
trauma therapy and pass on my clinical knowledge in the practical
offered in the master's programme. One of my research interests,
therefore, is also how therapists cope with listening to their
patients' trauma narratives and if they experience 'secondary
traumatization'."
Peter J.
de Jong,
hoogleraar
Expertise:
Cognitive biases;
implicit cognition across disorders (anxiety, anorexia nervosa,
depression, substance misuse); disgust and disgust-based mechanisms
in psychopathology (including sexual dysfunctions); blushing and
social phobia.
Onderwijs in de Master: Cognitive models in
psychopathology (theme anxiety and its disorders); supervisie
masterthese onderzoek.
Onderzoek: "By combining experimental lab-based designs with
(pre)clinical intervention studies my research focuses on
delineating transdiagnostic mechanisms that contribute to the
development, persistence, and recurrence of various disorders
including eating disorders, substance use disorders, depression,
anxiety, and sexual dysfunctions."
Rafaële J.C.
Huntjens, hoogleraar
Expertise: traumagerelateerde stoornissen,
dissociatieve stoornissen.
Onderwijs in de Master: Cognitive models in
psychopathology.
Onderzoek: "Mijn onderzoek gaat over cognitieve
en gedragsmatige processen in trauma-gerelateerde stoornissen
(dissociatieve stoornissen en posttraumatische stress stoornis),
met nadruk op geheugenprocessen."
Miriam
J.J. Lommen, universitair hoofddocent
Expertise: trauma en posttraumatische stress
stoornis, angststoornissen, angstconditionering en cognitieve
gedragstherapie.
Onderwijs in de Master: Capita selecta therapie:
protocollaire behandelingen; evidence-based interventies
en supervisie masterthese onderzoek.
Onderzoek: "Mijn onderzoek naar angst en
trauma-gerelateerde stoornissen en mijn achtergrond als
cognitief-gedragstherapeut zijn een perfecte combinatie om
onderwijs over psychopathologie te geven. Mijn onderwijs gaat over
zowel experimenteel als klinisch onderzoek en over uitingsvormen en
behandeling."
Wiljo van
Hout
, universitair docent
Expertise: Angst- en dwangstoornissen, cognitieve
gedragstherapie.
Onderwijs in master: practicum Diagnostiek en interventies
voor de klinische psychologie, Capita selecta therapie:
protocollaire behandelingen, supervisie masterthese onderzoek,
beoordeling klinische verslagen en BAPD’s.
Onderzoek: “Mijn onderzoek gaat over diagnostiek en
gedragstherapeutische interventies (m.n. exposure in vivo) bij
angst- en dwangstoornissen.”
Charmaine
Borg
, universitair docent
Expertise: Sexual psychopathologies, sexual excitation
(and its inhibitors), mechanisms hindering sexual functioning.
disgust, sexual cohesion in long term couples, women’s sexual
pleasure.
Onderwijs in de master: Supervisie masterthese
onderzoek.
Onderzoek: “I offer master's thesis that surrounds
the topics of sexual dysfunctions and sexual excitement. The red
thread in my work is based on the emotion of disgust (that is
intertwined with most sexual stimuli) and its impact on sexual
excitement. We have an interest in understanding the relationship
of sexual excitement on negative emotions such as pain and disgust.
Recently, other periphery topics captured my interest in the realms
of sexual medicine e.g., the impact of orgasm and sex within a
couple on the quality of sleep, and sexual violence and its
consequences. Currently, we are also involved in understanding how
to improve sexual excitation in long-term couples, as there is
anecdotal clinical data on this but no scientific evidence. We use
various methodologies from psychophysiology to long-term based
self-reports.”
Marije
aan het Rot,
universitair
hoofddocent
Expertise: The role of interpersonal and biological
factors in the understanding of psychopathology; intensive repeated
measures in naturalistic settings (daily diaries, ecological
momentary assessment).
Onderwijs in de master: Supervisie masterthese
onderzoek.
Onderzoek: "I offer master thesis projects on topics
broadly related to the role of interpersonal and biological factors
in the understanding of anxiety and depression. More recent
examples include the social behavior of bullying victims, facial
emotion recognition and social anxiety, the importance of
meaningful social interaction for reducing depression, empathy
after drinking alcohol, and the impact of hormonal contraceptive
use on interpersonal perceptions."
Maarten
Eisma
, universitair docent
Expertise: Gecompliceerde rouw, emotieregulatie,
repetitief denken (piekeren, rumineren), online cognitieve
gedragstherapie.
Onderwijs in de master: Masterthese coördinator
klinische psychologie; cognitive models in psychopathology;
supervisie van bachelor theses en master theses.
Onderzoek: “Mijn onderzoekslijn naar de definitie,
risico- en beschermende factoren, en behandeling van gecompliceerde
rouw bij nabestaanden biedt een de basis voor inhoudelijke
bijdragen aan cursussen over de grondslagen van cognitieve modellen
en onderwijs met een sterke onderzoekscomponent, zoals de
begeleiding van theses.”
Elise
Bennik, universitair docent
Expertise: angst en depressie, intensieve herhaalde
metingen in het dagelijks leven
Onderwijs in de master: masterthese begeleiding, stage
intervisie, cursus Diagnostische modellen en strategieën
Onderzoek: Ik onderzoek cognitieve en affectieve factoren
(o.a. zelfvertrouwen, emotionele variabiliteit/ reactiviteit,
positief affect) die een rol spelen bij het ontstaan en de
instandhouding van
(internaliserende) psychopathologie.
Ineke
Wessel, universitair hoofddocent
Expertise: Trauma en geheugen; experimentele
psychopathologie, Open Science.
Onderwijs in master: Supervisie masterthese.
Onderzoek: “Ik onderzoek geheugenprocessen die een
rol spelen bij het ontstaan en instandhouding van
traumagerelateerde psychopathologie. Ik maak daarbij gebruik van
experimentele methodes. Trefwoorden zijn intrusieve herinneringen;
onderdrukken en verdringen; kneedbaarheid van emotionele
herinneringen; opvattingen en misvattingen over
geheugen.”