Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Master en PhD opleidingen Pedagogische wetenschappen Ethics of Education: History, Pedagogy and Critical Sociology
Header image Ethics of Education: History, Pedagogy and Critical Sociology

Ethics of Education: History, Pedagogy and Critical Sociology

Bij veel van de vraagstukken die een rol spelen in maatschappelijke en professionele discussies over onderwijs en opvoeding is een interdisciplinaire blik noodzakelijk. Maar waarom en hoe werkt dat?

Vraagstukken over kansenongelijkheid, religieuze diversiteit, burgerschap, passend onderwijs en zeggenschap (ouders, professionals, kinderen) vragen om historische contextualisering, juridische inkadering, filosofische duiding en ethische doordenking en beslissing.

Deze interdisciplinariteit is verankerd in het curriculum van de mastertrack Ethics of Education. De docenten in deze opleiding hebben expertise op het gebied van onderwijsfilosofie, ethiek, historische pedagogiek, kinderrechten en diversiteitsvraagstukken en gaan met studenten het gesprek aan om met elkaar dergelijke urgente vraagstukken op te pakken.

In deze track krijg je theoretische concepten en professionele tools aangereikt om educatieve en pedagogische kwesties te beschouwen vanuit meerdere perspectieven. Je leert morele problemen en discussies te analyseren met het oog op het vormen van beleid en bij te dragen aan besluitvormingsprocedures rond concrete dilemma’s in de praktijk van onderwijs en opvoeding. Bijvoorbeeld in problemen en discussies als:

  • Homoseksualiteit op school
  • Jongensbesnijdenis
  • Liever doof

Je kunt deze master ook in deeltijd volgen.

NB Naam van het programma geldt vanaf academisch jaar 2025/2026. Voorheen: Ethics of Education: Philosophy, History and Law.
Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MSc in Pedagogische Wetenschappen
Type opleiding
Master
Duur
12 maanden (60 ECTS)
Croho code
66607
Voertaal
Engels
Start
Februari, September
Faculteit
Gedrags- en maatschappijwetenschappen
Waarom dit programma in Groningen?

Volgens onze studenten:
"Verschillende disciplines worden in de colleges, stage en/of masterthesis gekruist: geschiedenis, kinderrechten en filosofie."
"Je leert complexe ethische vraagstukken in opvoeding, onderwijs en jeugdzorg begrijpen en concrete adviezen schrijven voor de beroepspraktijk.".

  • Onze master wordt verzorgd door deskundigen van de secties "Filosofie en geschiedenis" en "Rechten van het kind" van de afdeling Onderwijswetenschappen;
  • Cursussen, onderwerpen van de onderzoeksprojecten en stages hangen nauw samen met het onderzoek en de expertise van de docenten van de master;
  • Gastdocenten uit de academische wereld en het werkveld spreken over actuele thema's op het gebied van onderwijs en jeugd;
  • Studenten kiezen of ze hun masterthese in het Nederlands of Engels schrijven.
Programma

Het programma bestaat uit drie lijnen.

1) In de thematische lijn verdiep je je in:
  • Ethiek - Je maakt kennis met theorieën over ethiek en morele vragen.
  • Kinderrechten - Het leidend beginsel bij besluitvorming is dat het belang van het kind voorop dient te staan, maar hoe bepalen we wat het belang van het kind is?
  • Ontwikkeling van burgerschap - Er bestaat veel controverse over de aard van goed burgerschap en over hoe opvoeding en onderwijs kunnen bijdragen aan de ontwikkeling ervan.
  • Professionalisatie - Scientificatie en professionalisering hebben invloed op werkmethoden in het onderwijs, kinder- en jeugdzorg en hoe kinderen en jongeren worden waargenomen en behandeld.
2) In de professionaliseringlijn oefen je beroepsvaardigheden en maak je kennis met de praktijk:
  • Domain Specific Skills - Je wordt voorbereid om als academische professioneel te kunnen werken in een brede scala van onderwijsinstituties, jeugdzorg en organisaties.
  • Stage - Door de stage raak je vertrouwd met de eisen die aan beroepsbeoefenaars worden gesteld, en maak je kennis met het beroepenveld waarin zij hun kennis en inzichten toepassen.
3) In de onderzoekslijn doe je onderzoek:
  • Masterthese - Tijdens je masterthesis leer je onderzoek doen. Vormen van onderzoek naast empirisch onderzoek: analyse van documenten, casussen of video-materiaal, literatuur review, theoretisch onderzoek (ethisch, juridisch, filosofisch), discourse analyse, historisch.
Semesters
VakkenVakkencatalogus >1a1b2a2b
Domain-specific Professional Skills
Ethics in Care and Education (facultatief)
Research Thesis (facultatief)
Expertise, education and psychological practice
In the best interests of the child
Qualitative Research Methods
Citizenship development and education
Ehtics in Care and Education (facultatief)
Research Thesis (facultatief)
Stage
Education for a better world

Curriculum

Scroll in de vakkencatalogus naar beneden voor het overzicht van de vakken van deze master, klik op een vak voor meer informatie over de inhoud, het leerdoel, taal, docent.

Voor inlichtingen over de inhoud van de tracks, kun je contact opnemen met de studieadviseurs of de coördinatoren.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
Toelatingseisen

Doorstroommogelijkheden

Doorstromen vanaf..

VooropleidingOrganisatieInstroom
Alle HBO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:
  • verwante vooropleiding + schakelprogramma SPO 60 EC (1 jaar)
  • niet-verwante vooropleiding + verzwaard schakelprogramma SPO 60+56EC (1 jaar) SPO site: zie https://spo-groningen.nl/opleidingen/
VooropleidingOrganisatieInstroom
Alle WO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:

Toelatingsverzoek aan de toelatingscommissie. De commissie beoordeelt op basis van het verzoek of er een aanvullend programma in de vorm van een pre-master nodig is.

Academische opleiding leraar basisonderwijsAlle WO instellingenDrempelloze toelating
VooropleidingOrganisatieInstroom
Pedagogische WetenschappenRijksuniversiteit GroningenDrempelloze toelating

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
minimum kennis

The transcripts show evidence of sufficient courses on:

Research methods for the social sciences (preferably quantitative AND qualitative). Academic disciplinary knowledge on education, developmental psychology, educational psychology, sociology of education, and adjacent fields.

Previous experience with academic writing (e.g., Bachelor thesis), is desirable, but not an entry requirement.

Aanmeldingsprocedure

Toelatingsverzoek aan de toelatingscommissie

Voor studenten zonder drempelloze toegang geldt: dien een toelatingsverzoek in via het formulier Aanvraag toelating MSc Pedagogische Wetenschappen. Je hebt een afgeronde universitaire bachelor nodig in onderwijswetenschappen of een aanverwant domein. Je dient via het formulier je diploma's en een lijst van vakken met vakomschrijvingen aan te leveren. Een assessment kan deel uitmaken van de toelatingsprocedure.

Aanmeldingsprocedure

Op de algemene RUG pagina Overzicht inschrijfprocedures lees je meer over de aanmeldingsprocedure. Je kunt ook contact opnemen met admission rug.nl.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 december 202401 februari 2025
01 juni 202501 september 2025
01 december 202501 februari 2026
EU/EEA studenten01 december 202401 februari 2025
01 juni 202501 september 2025
01 december 202501 februari 2026
non-EU/EEA studenten01 mei 202501 september 2025
15 oktober 202501 februari 2026

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

A completed university bachelor's degree in Educational Sciences or a related field allows you to request admission via the Admissions Committee. Please check the registration procedure below for more information on how to submit your application.

minimum kennis

The transcripts show evidence of sufficient courses on:

Research methods for the social sciences (preferably quantitative AND qualitative). Academic disciplinary knowledge on education, developmental psychology, educational psychology, sociology of education, and adjacent fields.

Previous experience with academic writing (e.g., Bachelor thesis), is desirable, but not an entry requirement.

taaltoets cijfer

The official language of the programme is English. Non-native English speakers must provide evidence of satisfactory results for one of the standard tests mentioned below. Official test results must be supplied. Please note, we do not accept Institutional TOEFL results as evidence of English proficiency.

C1 Advanced (formerly CAE: C1 | IELTS: overall 6.5; writing 6.5; speaking 6.5 | TOEFL internet-based: overall 90; speaking 22; writing 24 | CAE / CPE: C, B or A | Dutch pre-University diploma (VWO) including English: 5.5 for English |

Aanmeldingsprocedure

To apply for this programme, first go to Studielink . After you have submitted your details in Studielink, you will receive an e-mail with the information necessary to activate your user account for The Progress Portal.
See the application procedure for some guidance in Progress Portal.

Then, please upload the following documents in The Progress Portal:

  • a copy of the (Bachelor) diploma on the basis of which you ask admission to our program (both original language and translated in English)
  • a copy of your transcript of courses (both original language and translated in English)
  • a copy of your results for one of the mentioned English tests (exc. for native speakers)
  • a copy of your passport or ID card
  • optional: additional documents (e.g. a CV, ) with information that might be relevant for your admission (note: this does not include letters of recommendation or motivation letters)

If you have any doubts about your application, please contact us at: admissionsoffice rug.nl

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 december 202401 februari 2025
01 juni 202501 september 2025
01 december 202501 februari 2026
EU/EEA studenten01 december 202401 februari 2025
01 juni 202501 september 2025
01 december 202501 februari 2026
non-EU/EEA studenten01 mei 202501 september 2025
15 oktober 202501 februari 2026
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2024-2025€ 2530voltijd
niet EU/EER2024-2025€ 20800voltijd

Praktische informatie voor:

Na je studie

In de Master Ethics of Education ontwikkelen professionals en bijna-professionals de kennis en vaardigheden die nodig zijn om urgente ethische vragen te onderzoeken en te beantwoorden, recht doende aan hun complexiteit, en tegelijkertijd op zoek te gaan naar praktische oplossingen die van belang kunnen zijn in de context van beleidsvorming en in de praktijk.

Arbeidsmarkt

De Master Ethics of Education bereidt voor op functies bij instellingen, instanties en media die zich bezighouden met onderwijs, opleiding, kinderopvang, jeugdzorg en dergelijke. Deze functies vallen binnen twee domeinen: Teaching & Training en Policy & Consultancy. Bij Teaching & Training gaat het om lesgeven in het hbo-onderwijs, maar ook om opleidingen en trainingen voor instellingen en bedrijven. Bij “Policy & Consultancy” gaat het om taken als advisering, ondersteuning, beleidsontwikkeling en communicatie, taken die uitgevoerd worden binnen allerlei instellingen die zich bewegen op het pedagogisch domein (zowel particulier als van overheidswege). Daarnaast bereidt de opleiding vanzelfsprekend voor op het doen van wetenschappelijk onderzoek.

Studenten worden tijdens de master vertrouwd gemaakt met het werkveld, de beroepsmogelijkheden en oefenen met elementaire beroepsvaardigheden als het opstellen van een adviesrapport en het geven van onderwijs en trainingen. De stage en het vak "Professional Skills" zijn hiervoor belangrijke onderdelen.

Maar waar vind je een baan?

Om een indruk te geven van waar je kunt werken, volgt hier een kort overzicht van een aantal concrete instellingen/instituties waar je kunt werken. De lijst is vanzelfsprekend niet uitputtend.

  • Vereniging voor openbaar onderwijs (VOO)
  • Onderwijsraad
  • PO/VO/MBO raad
  • VSNU
  • Overheid (ministeries van OCW, Veiligheid en justitie, VWS: jeugdzorg; gemeenten)
  • Raad voor de kinderbescherming,
  • Onderwijsadvies en begeleidingsdiensten,
  • HBO-instellingen (bijvoorbeeld als docent)
  • Dag- week- en maandbladen
  • Onderwijsvakbonden
  • UNICEF
  • EU
  • OECD
  • UNESCO
  • Centra voor Jeugd en gezin
  • Sociaal Cultureel Planbureau
  • Nederlands Jeugdinstituut (NJI)
  • Movisie
  • Bureaus Jeugdzorg
  • Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid
  • Brancheorganisatie kinderopvang
  • Kenniscentrum Onderwijs en Opvoering

Career services BSS

Waar wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al terecht bij Career Services van de faculteit. Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.
Onderzoek

Staff members

B.A.J. (Johannes) Westberg
Expertise: History of Education, including the history of school subjects, material culture, school finance, school architecture, and the teaching profession.
Courses: Education for a better World; Expertise, education and psychological practice
Current research: I am currently involved in a number of projects, and have a wide range of interests. In the academic year of 2020-21 I’m working on or finishing articles and chapters on the history of kindergartens; the transnational history of infant schools; the discourses of school crisis in Sweden; the nation, manliness and physical education; the roles of European ninteenth century school acts, the everyday lives of teachers, and the marketization of Swedish preschools.

B.E. (Brenda) Bartelink
Expertise: Anthropology of relationship building, gender relations, parenting and family in the context of diversity. I am interested in how people in everyday life deal with and respond to normative views and discourses about relationship building, parenting and upbringing. In my own research I mainly focus on how people navigate normative approaches to gender and sexuality in their daily lives. In increasingly diverse societies, such as the Dutch, there are also greater differences between how people approach this and what they encounter in it. As a qualitative researcher and ethnographer, I therefore mainly look at the everyday ethics that speak from the daily actions and lives of people. I publish on this subject with special attention to cultural and religious diversity.
Courses: Family and Family Pedagogy, Theoretical Pedagogy, Qualitative Methods
Current research: Religious and cultural diversity in youth care; Sexual and relational formation in upbringing and education; Mothers and Motherhood: Personal, Social and Political Meanings

D.D. (Diana) van Bergen
Expertise: my academic work focuses on ethnic- and sexual minority adolescents and emerging adults. I investigate topics such as youth's psychosocial development and mental health (particularly suicidality), in relation to the family context, victimization processes, and ethnic- and sexual minority discrimination or stigma.
Courses: Domain Specific Skills
Current research: I current involved in several research projects: 1) The background of suicide and suicidal behavior of young people in the Netherlands 2) a suicide prevention intervention study for LGBT Youth 3) Two projects about the wellbeing and (ethnic) identity development of ethnic minority youth ("Roots are Powerful" on foster children and "Father Absence" on Caribbean Dutch youth). 4) Ethical Dilemmas regarding Religious Issues in Foster Care.

J. (John) Exalto
Expertise: religion and education; early modern education; history of educational studies; freedom of education; Dutch school system; history of youth care
Courses: Ethics in Care and Education; In the Best Interest of the Child; Research Thesis; Traineeship
Current research: I am interested in early modern as well as modern ideas and practices of education. Currently, my research focuses on Philipp Abraham Kohnstamm and his role as one of the founders of Dutch educational studies. I’m also researching the ideas of the Bohemian philosopher John Amos Comenius and his educational legacy in the Netherlands.

L.W. (Lourens) van Haaften
Expertise: history of higher education; internationalisation of education; education and post-colonialism; test technologies in education; education and nation-building.
Courses: Citizenship Development and Education; In the Best Interest of the Child.
Current research: I am a historian with a broad interest in how education as a transnational phenomenon shapes contemporary societies. The focus of my work is on developments in India/South Asia. My research interests include issues related to business and management education, education and agriculture, education and citizenship development, the history of testing and assessment, governmentality and the geopolitics of education. In my research, I often draw inspiration from the history of knowledge and Science, Technology and Society studies.

S. (Sanne) Parlevliet
Expertise: cultural transmission, (the history of) children’s literature, children’s literature and national identification
Courses: In the interest of the Child 1 and 2
Current research: I am interested in the history of children’s literature, literature in culture, cultural transmission and representation. My current research focuses on identity and identification in historical fiction for children and the reciprocity between the history of children’s literature and the history of education. I am also starting up research on the influence of reading fiction on attitudes and behaviour towards minority groups.

S.M. (Sarahanna) Field
Expertise: Research methodology (both qualitative and quantitative, including the Delphi method and reform methodologies such as preregistration/registered report and replication, and ethnography), responsible research and innovation (RRI)
Courses: Domain-Specific Professional Skills; Ethics in Care and Education
Current research: I am a metascientist, meaning, broadly, that I use scientific methodology to study science itself. Within that, my research involves different themes, all involving ethical and responsible research practice. The main pillars of my research involve: 1. The scientific subcommunity (known by some as the open science community, the science reform movement, or ‘metascience’) that is interested in improving how research is conducted and disseminated. 2. Certain scientific methodologies, focusing on research ethics and responsible research and innovation (RRI), and replication. 3. I am interested in ensuring that the voices represented in scientific discourse are diverse and varied.

P.A. (Piet) van der Ploeg
Expertise: Citizenship Education (philosophy, history), Progressive Education (philosophy, history), Philosophy of Education (incl. ethics, and history).
Courses: Introduction Ethics, Citizenship Education 1 and 2
Current research: Currently working on different projects:
*Teaching critical thinking (curriculum and didactics). Important aspect of 21st century skills, citizenship education and Bildung. One of the foci is the relationship between critical thinking and arts education (in co-operation with some musea in Rotterdam and Amsterdam).
*The early 20th century history of (thinking about and practicing) citizenship education in the US, Japan and China. Very interesting background of recent policies and practices; helping us to reflect on contemporary theories, research and discussions. *Ethics of parental involvement in education. Parental involvement is a “hot” issue in educational policy and school practice. Moral questions (f.i. regarding equality, privacy, parental autonomy, professional autonomy) are not always considered.
*The early 20th century history of reform and progressive education (Montessori, Dalton Plan, Project plan etc. in the US, Japan and China). The international history of educational innovations is not only interesting for its own sake, but also instructive for new attempts to reform education.
*The history of the reception and interpretation of important philosophers of education (f.i. Dewey, Ballauff, and Ts’ai Yüan-p’ei). Thinking about education has always been a part of mainstream philosophy (since Plato). The same goes for 20th century philosophy, in all traditions. Much to learn ...
See: https://xs4all.academia.edu/PietvanderPloeg

Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact
Master's Weekdiverse locatiesMeer informatie
Masterweek faculteit GMW/master's week faculty BSSGrote Kruisstraat 2Meer informatie

Contact

  • John Exalto (Coördinator)
    Email: j.exalto rug.nl
  • Student Service Desk (appointment academic advisor & more, see website (onderwijsbalie))
    Telefoon: +31 (5)0 363 6301
  • Study Advisors Pedagogical Sciences (about the programme, studying)
    Email: studieadvies.pedok rug.nl
    Telefoon: +31 (0)50 363 6301
  • Admission Office (Contact form) (for students with a non-Dutch diploma)
    Telefoon: +31-(0)50 363 8976

De drie lijnen van de master track

Het programma bestaat uit drie lijnen:

1) een thematische lijn
2) een professionaliseringslijn en
3) een onderzoekslijn.

Wat houden deze lijnen in?

.....

1) De thematische lijn

Je verdiept je op vier verschillende domeinen:

Ethiek

In de inleiding in ethiek maak je kennis met theorieën over ethiek en morele vragen. Je leert ethische analyses te maken, moreel af te wegen en morele beslissingen te nemen en te verantwoorden. Dat doe je aan de hand van concrete casussen, zoals discussies over het recht op kinderen krijgen, het ouderrecht tegenover het beroepsethos van professionals en het recht op privacy.
Je wordt toegerust om als toekomstige beroepsbeoefenaar een onderbouwd advies te geven over complexe situaties die spelen in het onderwijs, in de opvoeding of in de jeugdzorg. Je leert de basics voor de andere vakken, de stage en masterthesis.

Kinderrechten

Het leidend beginsel bij besluitvorming over kinderen en in discussies over opvoeding, kinder- en jeugdzorg en onderwijs, is dat het belang van het kind voorop dient te staan. Maar hoe bepalen we wat het belang van het kind is bij het overwegen van dilemma's zoals vechtscheiding, medische zorg, radicalisering, jeugdcriminaliteit. Hoe wegen we voor- en nadelen af, hoe overwinnen we impasses, hoe komen we tot de uiteindelijke conclusies en legitimeren we beleid en beslissingen?

Ontwikkeling van burgerschap

Een kernfunctie van opvoeding en onderwijs is kinderen groot te brengen tot burgers. Burgerschapsvorming is uitdrukkelijk verplicht geworden in het onderwijs en de wet lijkt zelfs aangescherpt te worden. Er bestaat veel controverse over de aard van goed burgerschap en over hoe opvoeding en onderwijs kunnen bijdragen aan de ontwikkeling ervan. Hoe ziet deze discussie eruit, wat is de huidige kennis en welke invloed heeft dit op beleid en praktijk? In hoeverre is het wenselijk dat de overheid zich bemoeit met welk soort burgerschap scholen moeten stimuleren.

Professionalisation

Scientificatie en professionalisering hebben invloed op werkmethoden in het onderwijs, kinder- en jeugdzorg en hoe kinderen en jongeren worden waargenomen en behandeld. Wat zijn de voordelen en wat zijn de risico's? Wat kunnen professionals doen om de risico's te beperken? Hoe kan het beleid hiertoe bijdragen? In dit vak leer je met name nadenken over de invloed van professionalisering en verwetenschappelijking van onderwijs, opvoeding en jeugdzorg. De nadruk ligt (bio)geneeskunde, kinderpsychologie en neurowetenschap.

De professionaliseringslijn

Je oefent je beroepsvaardigheden en maakt je kennis met de praktijk waarin je later als beroepsoefenaar zal werken.

Domein Specifiek Skills

In dit vak word je voorbereid om als academische professioneel te kunnen werken in een brede scala van onderwijsinstituties, jeugdzorg en organisaties.
Twee aspecten krijgen de aandacht: (1) je oefent je didactische vaardigheden om als docent te kunnen werken in het hogere onderwijs en ook als trainer in ondersteunende organisaties; (2) je oefent je vaardigheden om te kunnen werken als (beleids)adviseur door te leren beleid en praktijken te analyseren, te oefenen hoe je een adviesrapport kunt schrijven in een onderwijs/jeurgdzorg/opvoeding setting and hoe je professioneel kunt communiceren hierover.

Stage

Door de stage raak je vertrouwd met de eisen die aan beroepsbeoefenaars worden gesteld, en maak je kennis met het beroepenveld waarin zij hun kennis en inzichten toepassen. De stage vindt plaats bij een instelling of een organisatie werkzaam ten behoeve van het onderwijs, de jeugdzorg of opvoeding. Tijdens de stage verricht je activiteiten waardoor je kennismaakt met de werkzaamheden van professionals, verhoudingen tussen professionals, de dagelijkse gang van zaken binnen professionele organisaties zoals de SLO, gemeentelijke en provinciale overheden, ROC’s, PO en VO scholen, MBO raad, Defence for Children International enzovoort.

De onderzoekslijn

Masterthesis

Tijdens je masterthesis leer je onderzoek doen. Je kunt kiezen uit verschillende soorten onderzoek die relevant zijn voor toekomstige werk zoals onderwijsadviseur, beleidsadviseur of in de jeugdzorg, het onderwijs, bij instanties zoals de provincie of als wetenschappelijk onderzoeker. Vormen van onderzoek naast empirisch onderzoek: analyse van documenten, casussen of video-materiaal, literatuurreview, theoretisch onderzoek (ethisch, juridisch, filosofisch), discourse analyse, historisch.






Lees meer
Bekijk deze video

For the master's track Ethics of Education

Lees meer

Studieverenigingen

ODIOM

Als student van de opleidingen Pedagogische Wetenschappen, Onderwijswetenschappen, de AOLB en de schakelopleiding van Pedagogiek (SPO), kun je lid worden van ODIOM, een gezellige en actieve studievereniging.
Als lid profiteer je van korting op alle benodigde studieboeken en ontvang je tweewekelijks de nieuwsbrief. ODIOM telt ruim 800 leden en organiseert jaarlijks een breed scala aan leerzame, sportieve en sociale activiteiten, zoals gastcolleges, excursies naar pedagogische en onderwijskundige instellingen, het introductiekamp voor eerstejaars, buitenlandse reizen, borrels en feesten.
https://www.odiom.nl/
Lees meer
Studentprofiel

Jij

  • zoekt een 'denkmaster' waar de koppeling met de praktijk sterk is
  • wilt op een meta niveau over problemen en discussies in onderwijs, opvoeding en jeugdzorg leren nadenken
  • hebt een analytische inslag
  • buigt je graag over ingewikkelde vraagstukken in bijvoorbeeld opvoeding, jeugdzorg en onderwijs
  • wilt het vermogen ontwikkelen in het spanningsveld tussen rechten van kinderen, ouders en professionals afwegingen te maken met inachtneming van deze rechten
  • durft beslissingen te nemen in complexe situaties
Studiebegeleiding

Bij de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding meerdere studieadviseurs. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.

Je kunt studieadviseurs vragen stellen over:
• de inhoud van de opleiding
• de invulling en planning van je studie
• keuzes in je studie
• inschrijvingen
• regelingen in de opleiding
• het volgen van vakken buiten je opleiding
• studeren in het buitenland

Ook voor persoonlijke ondersteuning kun je bij hen terecht.
Aarzel niet om contact op te nemen of een afspraak te maken met een van de studieadviseurs.

E-mail voor korte vragen: studieadvies.pedok rug.nl
Een afspraak maken kan via het online afsprakensysteem: https://fbss.as.me/schedule/9de94536 ,
of per telefoon via de onderwijsbalie: 050 3636301