Bij veel van de vraagstukken die een rol spelen in maatschappelijke en professionele discussies over onderwijs en opvoeding is een interdisciplinaire blik noodzakelijk. Maar waarom en hoe werkt dat?
The part-time programme is identical to the full-time programme, but is divided over two years. You will find the exact division of courses on this page once the programme for 2025/2026 is set.
Het programma bestaat uit drie lijnen.
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Citizenship development and education |
Domain-specific Professional Skills |
Education for a better world |
Ehtics in Care and Education |
Ethics in Care and Education |
Expertise, education and psychological practice |
In the best interests of the child |
Qualitative Research Methods |
Research Thesis |
Stage |
The part-time programme is identical to the full-time programme, but is divided over two years. You will find the exact division of courses on this page once the programme for 2025/2026 is set.
Scroll in de vakkencatalogus naar beneden voor het overzicht van de vakken van deze master, klik op een vak voor meer informatie over de inhoud, het leerdoel, taal, docent.
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:
|
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Alle WO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Toelatingsverzoek aan de toelatingscommissie. De commissie beoordeelt op basis van het verzoek of er een aanvullend programma in de vorm van een pre-master nodig is. |
|
Academische opleiding leraar basisonderwijs | Alle WO instellingen | Drempelloze toelating |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Pedagogische Wetenschappen | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
minimum kennis |
The transcripts show evidence of sufficient courses on: Research methods for the social sciences (preferably quantitative AND qualitative). Academic disciplinary knowledge on education, developmental psychology, educational psychology, sociology of education, and adjacent fields. Previous experience with academic writing (e.g., Bachelor thesis), is desirable, but not an entry requirement. |
Informatie over aanmelding en deadlines volgt.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
taaltoets cijfer |
The official language of the programme is English. Non-native English speakers must provide evidence of satisfactory results for one of the standard tests mentioned below. Official test results must be supplied. Please note, we do not accept Institutional TOEFL results as evidence of English proficiency. C1 Advanced (formerly CAE: C1 | IELTS: overall 6.5; writing 6.5; speaking 6.5 | TOEFL internet-based: overall 90; speaking 22; writing 24 | CAE / CPE: C, B or A | Dutch pre-University diploma (VWO) including English: 5.5 for English | |
Information on registration and deadlines will follow.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 1863 | deeltijd |
Praktische informatie voor:
In de Master Ethics of Education ontwikkelen professionals en bijna-professionals de kennis en vaardigheden die nodig zijn om urgente ethische vragen te onderzoeken en te beantwoorden, recht doende aan hun complexiteit, en tegelijkertijd op zoek te gaan naar praktische oplossingen die van belang kunnen zijn in de context van beleidsvorming en in de praktijk.
I had this thing lurking in the back of my mind. “We are creating something real here. Will our research work out?” It felt like a very responsible task.
Independently from one another, three students applied for the same internship. They found it on the list supplied to students of the master's track Ethics of Education. The goal of the internship, which is a joint project of UNICEF and The Hague University of Applied Sciences, is to design and deliver a toolbox to assess the best interest of the child as laid down in the United Nations Convention of the Rights of the Child.
Door het vak Domain-specific Professional Skills leerde ik tijdens de master hoe ik goed filosofische gesprekken kan voeren met volwassenen, maar ook met kinderen.
Wat ik interessant vind aan ethiek is dat alles valt en staat met je redenatie.
Mijn naam is Ward van der Meiden, ik kom van Terschelling en woon in Groningen. Voordat ik begon aan de master Ethics of Education ben ik afgestudeerd als wiskundedocent bij de NHL en daarna heb ik een pre-master gedaan via de Stichting voor Pedagogisch Onderwijs (SPO). Tijdens deze pre-master kreeg ik vakken in ethiek en wetenschapsfilosofie. Dat prikkelde mijn interesse enorm en zorgde ervoor dat ik voor deze master heb gekozen.
I was looking for a master's programme that would enable me to combine my interest in politics with my background in education.
Bij de master Ethics of Education word je echt uitgedaagd om zélf te denken.
I think the Ethics of Education degree programme is ideally suited to curious people with an interest in societal issues related to education and child-rearing.
Bij de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding meerdere studieadviseurs. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.