Skip to ContentSkip to Navigation
Universiteitsbibliotheek
Universiteitsbibliotheek Hulp Veelgestelde vragen Lenen

Boeken lenen

  • Hoe kan ik boeken lenen?

    Voor het lenen van boeken heb je een geldige RUG-pas / lenerspas nodig.
    Boeken kun je aanvragen via onze catalogus SmartCat. Je kunt deze afhalen in de Selfservice.
    Meer informatie aanvragen, ophalen, inleveren boeken.



  • Wat moet ik doen als het gewenste boek bij de UB vermist is?

    Als je een boek wilt aanvragen in Smartcat, maar het boek is vermist bij ons, dan kun je een aanvraag doen bij een andere bibliotheek. Binnen Nederland is dit gratis. Je moet hiervoor zelf een nieuwe aanvraag indienen:

    • Log in in Smartcat, onder de knop rechtsboven 'Inloggen'.
    • Na inloggen vind je onder je naam 'Mijn account' > 'Aanvragen'> 'Nieuwe aanvraag' en kies 'Loan'
    • Vul in het formulier zoveel mogelijk gegevens in; liefst ook het 'OCLC'-nummer dat de titel van de RUG in Smartcat vermeldt.

    Zodra het boek voor je klaarligt (ongeveer een week) ontvang je van ons bericht. Je kunt het boek dan afhalen bij de balie voor Bibliotheekondersteuning van de UB Binnenstad

  • Wat is de leentermijn?

    De leentermijn is 4 weken, of 10 dagen bij kort uitleenbare boeken. De publicatie wordt automatisch verlengd (maximaal 24x voor medewerkers / 12x voor studenten en overige leners), tenzij een andere lener het boek reserveert. Aan het eind van de leenperiode of in het geval van een reservering moet je  de publicatie inleveren.

  • Wat gebeurt er als ik boeken te laat terug breng?

    Boeken worden automatisch verlengd (maximaal 24x voor medewerkers / 12x voor studenten en overige leners), tenzij deze door een andere lener gereserveerd wordt. Lever je het boek niet in na afloop van de maximale leenperiode of in geval van een reservering, dan brengen wij de kosten voor vervanging in rekening. Meer informatie: Uitleentermijn, verlengen
  • Waar kan ik aangevraagde boeken ophalen?

    Op het afhaalbericht zie je op welke locatie je het boek kunt afhalen.

  • Hoe kan ik zien waar een boek zich bevindt?

    Als je in SmartCat op de gewenste titel klikt, dan zie je onder ‘Beschikbaarheid’ de collectie waarin het boek geplaatst is en het signatuur (plaatsingsnummer). Staat het boek in het magazijn, dan kun je het boek aanvragen.
  • Hoe kan ik boeken uit andere bibliotheken lenen? (IBL)

  • Hoe kan ik in SmartCat boeken aanvragen?

    Klik op de gewenste titel en vervolgens op de knop ‘Request’. Ben je RUG-student of medewerker dan kun je inloggen met je p- of s-nummer. Alle overige leners loggen in met de barcode op de lenerspas (beginnend met 04). In beide gevallen met het daarbij behorende wachtwoord. Je ontvangt een e-mail als het boek voor je klaar staat. Als een boek is uitgeleend, kun je het boek reserveren.
  • Hoe lang duurt het voordat een aangevraagd boek klaar staat?

    Als je boeken aanvraagt uit het magazijn, dan kun je deze vaak dezelfde dag afhalen. Je krijgt bericht wanneer het aangevraagde materiaal voor je klaar ligt.

    Is een boek op dit moment uitgeleend, dan kun je het reserveren. Zodra de huidige lener het boek inlevert, ontvang je bericht dat jij het af kunt halen.


  • Hoe lang duurt het voordat een gereserveerd boek klaar staat?

    Wanneer het boek door de vorige lener wordt ingeleverd, krijg je een afhaalbericht als het gevraagde voor je klaar ligt. We weten niet van te voren hoe lang dit duurt.

  • Hoe kan ik een aflevering van een tijdschrift bekijken?

  • Staat je vraag er niet bij?

    Vul dan het formulier 'Uw vraag' in.
View this page in: English