De Klassieken: Een Problematisch Erfgoed in de 21ste Eeuw
Wat?
Het Oude Griekenland en Rome verschijnen regelmatig in het hedendaagse politieke debat en de populaire cultuur. Maar waarom heeft de Grieks-Romeinse oudheid nog steeds een grote invloed op de 21ste eeuw? In deze cursus onderzoeken we hoe individuen, groepen en gemeenschappen zich tegenwoordig de klassieke oudheid toeeigenen, waardoor zij gemotiveerd worden om dit te doen, en welke impact dit bewerkstelligt op de grote controversen van onze eigen tijd. Om op zoek te gaan naar antwoorden op deze vragen, brengt deze cursus studenten en docenten uit een verscheidenheid van verschillende disciplines samen. Onder de onderwerpen vallen het oude Sparta en Europese extreemrechtse bewegingen, Romeinse redenaren in het politieke spreken in de Verenigde Staten, and politieke constructies van ‘Rome’ in het moderne Midden-Oosten. De Grieks-Romeinse oudheid toont zich als een machtige set ideeën en symbolen, die continu opnieuw gecreëerd en geconstrueerd worden in veranderende politieke en sociale omstandigheden.
Voor wie?
Deze cursus is toegankelijk voor alle nieuwsgierige BA-studenten na hun eerste studiejaar en voor Erasmus uitwisselingsstudenten. Er zijn geen andere voorwaarden: studenten uit alle achtergronden en disciplines zijn welkom. Als je interesse hebt in het oude Griekenland of Rome, (culturele) politiek, en de actualiteit, is deze cursus iets voor jou. Je kunt kiezen tussen de 5 ECTS- en de 10 ECTS-versie van deze cursus, afhankelijk van wat het best past binnen jouw andere verplichtingen.
Student testemonial
Shirley Low
"Ik vond het vak 'Problematic hertitage of classics in the 21st century' heel interessant en boeiend om te volgen. Als student Geschiedenis en Filosofie had ik het gevoel dat ik mijn vaardigheden en kennis uit de programma's kon toepassen. Dat was heel fijn, want daardoor kon ik actief mee discussiëren over onderwerpen die ik nog nooit eerder heb bestudeerd. De sfeer in de colleges was goed en de lezingen die we kregen waren inzichtelijk en boeiend. Qua studielast vond ik het ook prima te doen naast mijn reguliere bachelorprogramma Geschiedenis en het honoursprogramma van Filosofie."
Hoe?
Tijdens het eerste blok ontmoeten we elkaar in wekelijkse colleges. De deelnemers bestuderen teksten, afbeeldingen, of video’s die ons iets kunnen vertellen over de manieren waarop de Griekse of Romeinse geschiedenis gebruikt wordt in moderne debatten. Elke week wordt een nieuw perspectief op het onderwerp aangeboden, en worden er sprekers uit een verscheidenheid aan disciplines betrokken (waaronder Archeologie, American Studies, Geschiedenis, en de Klassieken). Je bereidt iedere week een hoeveelheid materiaal voor en neemt actief deel aan de colleges. Het blok wordt afgesloten met een kort stuk schrijfwerk waarin je een bepaald gebruik van de klassieke geschiedenis in de moderne wereld kiest en analyseert. Je mag zowel in het Engels als het Nederlands schrijven.
Als je kiest voor de versie van 10 ECTS en met de cursus doorgaat in het tweede blok, ga je over van het analyseren van dergelijke fenomenen naar het communiceren erover met een niet-academisch publiek, en van het deelnemen aan discussies naar het zelfstandig genereren en structureren ervan. Hiervoor ontwikkel je, met een kleine groep medestudenten, een video essay over een onderwerp dat gekozen is door de groep. De klas komt regelmatig samen om over de onderwerpen en het productieproces te overleggen, om tips te delen en om elkaar feedback te geven.
Hieronder is een voorbeeld van een video essay. Het is gemaakt door studenten Gigi Reisner en Roland van der Werf in 2021.
Wat ga ik leren?
Je gaat
- leren over de rol die de klassieke oudheid en haar erfgoed spelen in de wereld waar wij in leven
- leren om het gebruik van het Grieks-Romeinse erfgoed in politieke en populaire cultuur te herkennen en kritisch te analyseren.
- je vaardigheden op het gebied van analyse en een verscheidenheid aan media, waaronder politiek spreken, drama, film en sociale media, ontwikkelen
- deelnemen aan interdisciplinaire discussies en je begrip van jouw eigen persoonlijke en academische perspectief ten opzichte van dat van anderen vergroten
- duidelijk en effectief leren schriftelijk communiceren over een aspect van het onderwerp van de cursus
Bovendien ga je, wanneer je kiest voor de 10 ECTS-versie:
- een video essay voor een niet-specialistisch publiek leren produceren over een zelfstandig gekozen onderwerp dat relevant is voor de cursus
- leren contructieve debatten over het gebruik van geschiedenis in het publieke debat organiseren, eraan deelnemen en structureren
Aanmelden
Je kunt je aanmelden via Progess. De cursuscodes zijn LQX049B05 (voor de 5 ECTS-versie) en LQX050B10 (voor de 10 ECTS-versie). Als je tegen problemen aanloopt tijdens het aanmelden, neem dan alsjeblieft contact op met je programmacoödinator.
Vragen?
Vragen over de cursus kunnen gericht worden aan Bettina Reitz-Joosse via
B.L.Reitz-Joosse rug.nl
.
Laatst gewijzigd: | 28 april 2022 13:50 |