Saskia Peels-Matthey benoemd tot lid van De Jonge Akademie
Dr. Saskia Peels-Matthey, universitair docent Oudgriekse taal- en letterkunde aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen, is benoemd tot lid van De Jonge Akademie. Dit is een platform binnen de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) met jonge topwetenschappers die een vernieuwende visie hebben op wetenschap en wetenschapsbeleid.
Saskia Peels-Matthey doet onderzoek naar religie in de Griekse oudheid. Ze is in het bijzonder geïnteresseerd in wat ‘geloven in goden’ voor de Grieken inhield, welke invloed hun geloof had op hoe zij hun handelen en hun wereldbeeld vormgaven, en hoe dat door de tijd heen veranderde.
Ze werkt onder meer aan een NWO Veni-project over polytheïsme (het geloof in meerdere goden) in de Griekse oudheid. Samen met collega’s analyseert Peels-Matthey wat ‘heiligheid’ voor de oude Grieken betekende, en ze werkt aan een online database over Griekse religieuze praktijken door de tijd heen. Ook schrijft ze in samenwerking een monografie over rituelen waarin mensen zich directe interactie met en nabijheid van goden voorstelden, en religieuze verbeelding bij die rituelen. Peels-Matthey gebruikt graag inzichten van andere disciplines, zoals cognitieve taalkunde, psychologie en kunstmatige intelligentie om haar onderzoeksvragen te beantwoorden. Ze begeleidt samen met collega’s van de afdelingen computationele taalkunde en psychologie twee interdisciplinaire PhD-studenten.
Over Saskia Peels-Matthey
Classica Peels-Matthey (1982) is opgeleid aan de Universiteit Leiden en de Universiteit Utrecht, waar ze drie masterdiploma's behaalde: Engels, Klassieke Talen en Taalkunde. Ze promoveerde in 2014 op onderzoek naar Oudgriekse ideeën over vroomheid.
Na haar promotieonderzoek deed ze als Spinoza Fellow onderzoek aan de Universiteit Leiden, en met een onderzoeksstipendium bij Vinciane Pirenne-Delforge aan de Université de Liège tussen 2014 en 2016. Daarna stapte ze kort over naar het vakgebied van beleidsonderzoek, maar keerde terug naar de academische wereld in 2017, toen ze werd aangesteld als universitair docent Oudgrieks aan de Rijksuniversiteit Groningen. Op dit moment is ze Tenure Track Fellow en bestuurslid bij het onderzoeksprogramma Anchoring Innovation.
Young Academy Groningen
In 2018 werd Peels-Metthey benoemd als lid van de Young Academy Groningen (YAG), waarin talentvolle jonge onderzoekers uit diverse disciplines aan de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG verenigd zijn. YAG-leden delen een passie voor wetenschap en studie en de bredere invloeden ervan op de academische wereld en de maatschappij.
Binnen de YAG zette zij zich met name in voor valorisatie. Ze werkte mee aan het populair-wetenschappelijke boek Achterhaalde waarheid?, over de zin en onzin van spreekwoorden. Met haar YAG jaargroep initieerde zij een jaarlijks terugkerende publieksactiviteit op het Groningse festival Noorderzon (Noorderlichten: de Universiteit van Noorderzon), waar volwassenen en kinderen kennis kunnen maken met de wetenschap. Ook werkte Peels-Matthey geregeld mee aan mediaproducties, zoals in 2023 aan het kinderprogramma Eva zoekt uit van RTV Noord, waarin zij antwoord gaf op de vraag: ‘Waarom schrijven we brokjEs, maar zeggen we brokjUs?’
Peels-Matthey werkt ook nauw samen met de scholierenacademie van de RUG, dat nieuwsgierige en gemotiveerde leerlingen al op de basisschool en middelbare school de kans biedt om kennis te maken met wetenschap, onderzoek en universitair onderwijs.
Over De Jonge Akademie
Elk jaar kiest De Jonge Akademie tien nieuwe leden uit onderzoekers van verschillende disciplines en universiteiten die minder dan 10 jaar geleden zijn gepromoveerd. Het lidmaatschap duurt vijf jaar. De officiële installatie van de nieuwe leden vindt plaats op 26 maart 2024.
Laatst gewijzigd: | 16 januari 2024 16:17 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.