Comeniusbeurs ondersteunt onderwijsinnovatie met meertalige aanpak taalonderwijs
Audrey Rousse-Malpat, universitair docent taalverwerving bij Europese Talen en Culturen, heeft een Comenius Teaching Fellow van € 50.000 toegekend gekregen voor het project 'Spreek je talen(ten) aan! Een meertalige aanpak voor studenten uit een brede taalopleiding'.
Taalstudenten van een bacheloropleiding taalopleiding zullen het probleem herkennen: ze willen graag ‘hun’ vreemde taal zo goed mogelijk leren, maar de meeste vakken in hun taalopleiding zijn in het Engels. Tegelijkertijd worden ze wél geacht om tijdens hun bachelor een hoog niveau in die taal te bereiken.
Een première
Het project van Rousse-Malpat kan hierbij helpen door in het komende collegejaar aan een groep tweedejaars bachelorstudenten een meertalig vak aan te bieden waarin zij diverse talen en culturele standpunten leren begrijpen en tegelijkertijd elk hun taalvaardigheid in hun doeltaal blijven ontwikkelen, dankzij strategieën als taalvergelijking, tolken en wederzijds begrip. Een première in een universiteit!
Rousse-Malpat: “We gaan in dit project de wetenschap naar de praktijk brengen. De theorie is er, maar is nog niet eerder in het hoger onderwijs in de praktijk gebracht. We gaan dus echt iets nieuws doen. Na afloop van het project gaan we kijken of deze vorm van meertalige onderwijs ook kan worden toegepast in andere bachelorstudies”.
Comeniusbeurs
De Comeniusprogramma is een initiatief van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en draagt bij aan de vernieuwing en verbetering van het hoger onderwijs in Nederland. De projecten die met een Comeniusbeurs worden ondersteund komen direct ten goede aan studenten en geven onderwijsprofessionals de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen in hun carrière.
Laatst gewijzigd: | 23 mei 2022 13:01 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.