Tweede prijs voor dr. Joëlle Swart in Wetenschapsprijs Campus Fryslân
Joëlle Swart, universitair docent Journalism Studies aan de Faculteit der Letteren, heeft de tweede prijs gewonnen in de Wetenschapsprijs Campus Fryslân. Zij wint hiermee € 3000,-.
Swart sleepte de prijs in de wacht met haar onderzoek naar veranderend nieuwsgebruik, mediawijsheid en digitale geletterdheid. Ze onderzoekt onder meer de vraag hoe burgers nieuwe gewoonten, vaardigheden en attitudes ontwikkelen rond digitale media. In haar onderzoek werkt Swart samen met met maatschappelijke partners zoals nieuwsmedia, scholen en bibliotheken.
Onderzoek vanuit het perspectief van de burger
De jury van de Wetenschapsprijs noemde Swarts onderzoek vernieuwend vanwege de benadering van nieuwsgebruik en mediawijsheid vanuit het perspectief van de burger. In plaats van, zoals gangbaar is binnen Journalism Studies, ervan uit te gaan dat regelmatig nieuws consumeren belangrijk is voor burgers, onderzoekt Swart empirisch in hoeverre, hoe en waarom nieuws relevant voor hen is: welke rol vervullen nieuws, media en journalistiek in hun dagelijks leven?
Impact op de maatschappij
Nog altijd missen naar schatting 2,5 miljoen Nederlanders basisvaardigheden op het gebied van digitale media. Zij lopen daarmee het risico om steeds meer uitgesloten te worden van de digitaliserende maatschappij. Noord-Nederland loopt voorop in het vinden van oplossingen om digitale geletterdheid en mediawijsheid te stimuleren. Swarts onderzoeksresultaten bieden scholen, bibliotheken en andere educatieve organisaties aanknopingspunten om strategieën te ontwikkelen om mediawijsheid, digitale geletterdheid en geïnformeerd burgerschap bij verschillende doelgroepen te stimuleren.
Over Joëlle Swart
Swart promoveerde in 2018 aan de Faculteit der Letteren op een proefschrift over de sociaal verbindende functie van nieuws binnen NWO-project The New News Consumer, een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen, Vrije Universiteit Amsterdam en twaalf Nederlandse nieuwsorganisaties, waaronder de NOS, de dagbladen van De Persgroep en de noordelijke dagbladen van NDC. Sindsdien is Swart werkzaam bij het Research Centre for Media and Journalism Studies, aanvankelijk als postdoc in het VSNU-onderzoeksprogramma De Digitale Samenleving, sinds 1 oktober als universitair docent. Vorig jaar ontving Swart samen met prof.dr. Marcel Broersma en dr. Anna Van Cauwenberge een NWO Digital Society beurs voor de financiering van twee promotietrajecten rond digitale geletterdheid, inclusie en burgerschap, gericht op de doelgroepen van 8-12 jarige kinderen en laaggeletterde volwassenen.
Winnaar Wetenschapsprijs en derde prijs
De eerste prijs ging naar dr. Mirjam Günther- van der Meijden van NHL/Stenden Hogeschool voor haar onderzoek naar goed taalonderwijs in klassen waarin steeds vaker verschillende talen worden gesproken. Dr. Ronald Plantinga van de Fryske Akademy won de derde prijs voor zijn promotieonderzoek naar transities in de zuivelsector. Lees meer over het winnende onderzoek.
Over de Wetenschapsprijs Campus Fryslân 2021
Met de Wetenschapsprijs wil RUG/Campus Fryslân wetenschappelijk onderzoekstalent stimuleren en belonen. De gemeente Leeuwarden financiert de Wetenschapsprijs. De eerste prijs is een bedrag van €6.000,- de tweede €3.000,- en de derde prijs bedraagt €1.000,-.
Laatst gewijzigd: | 10 januari 2024 11:55 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.