NWO-financiering voor promotieonderzoek ‘Een halve waarheid is een hele leugen: Het doorgronden van sociaal wenselijk antwoorden in zelfrapportages’
NWO heeft achttien veelbelovende onderzoeksprojecten geselecteerd die financiering krijgen uit het programma Promoties in de geesteswetenschappen. Eén van die selecties betreft een project binnen de Letterenfaculteit van de Rijksuniversiteit Groningen.
Het project
Het project gaat over sociaal wenselijk antwoorden - een veelvoorkomend verschijnsel waarbij iemand, om beter over te komen, in vraaggesprekken of vragenlijsten niet helemaal eerlijk over zichzelf rapporteert. Het project wordt uitgevoerd door promovendus Emma Zaal, onder leiding van prof. dr. John Hoeks en dr. Yfke Ongena van de onderzoeksgroep Discourse and Communication . De kersverse promovendus gaat in het project onderzoeken hoe sociaal wenselijk antwoorden het best kan worden voorspeld, gemeten en gereduceerd. De uitkomst is een model van vraagbeantwoording waar sociaal wenselijk antwoorden deel van uitmaakt. De resultaten van dit project kunnen gebruikt worden voor theorievorming, vragenlijstontwerp en vraagformulering, maar ook voor beleidsontwerp en publieke campagnes gericht op gedragsverandering.
Bio Emma Zaal
Emma Zaal studeerde in 2018 af bij de Rijksuniversiteit Groningen in de research master Taalwetenschap: Taal & Cognitie en in de reguliere master Computer Communicatie. Haar eerste masterscriptie ging over het effect van positieve en negatieve feedback op gedragsverandering in de gebieden duurzaamheid en gezondheid en haar tweede masterscriptie ging over het meten en reduceren van sociaal wenselijk antwoorden in dezelfde gedragsgebieden. Van 2012 tot 2015 volgde zij - ook bij de Rijksuniversiteit Groningen - de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen. Sinds 2018 en tot op heden heeft Emma gewerkt als vragenlijst-onderzoeker bij de Faculteit Wiskunde- en Natuurwetenschappen en als docent bij de Faculteit der Letteren.
Laatst gewijzigd: | 08 september 2020 16:54 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.