Hoe kunnen we leer- en ontwikkelingsproblemen bij kinderen beter begrijpen?
Op 20 september houdt Marijn van Dijk haar oratie over leer- en ontwikkelingsproblemen bij kinderen. Zij onderzoekt hoe deze problemen ontstaan en welke impact ze hebben op kinderen, hun leraren en ouders.
"In mijn visie moet onderzoek naar leer- en ontwikkelingsproblemen in de kindertijd zich richten op de onderliggende processen," legt Van Dijk uit. "Deze processen ontvouwen zich van moment tot moment, van dag tot dag, en ook over de langere termijn van maanden en jaren. Kinderen, ouders, leerkrachten en eventueel andere professionals moet je zien als een gekoppeld systeem. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar voortdurend.
Interventies
Van Dijk onderzoekt verschillende aspecten van leren en ontwikkelen, zoals leren in de klas, verbaal redeneren, sociaal-emotioneel welzijn en taalvaardigheid. Speciale aandacht gaat uit naar kinderen met leer- en ontwikkelingsproblemen zoals autismespectrumstoornis en kinderen met bijzondere risico's, bijvoorbeeld door een vluchtachtergrond. "Ik probeer te begrijpen hoe deze processen werken. Op basis hiervan kunnen passende interventies worden ontwikkeld," zegt Van Dijk.
Van ontwikkelingspsychologie naar orthopedagogiek
Van Dijk werkt sinds 1997 aan de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, eerst als PhD bij de ontwikkelingspsychologie en later in diverse andere posities binnen de tenure track. "Mijn onderzoek bewoog zich de laatste jaren steeds meer in de richting van de orthopedagogiek," vertelt ze. "Ik zag hier een mogelijkheid om mijn onderzoek verder uit te breiden en toe te spitsen."
Tegenwicht
Van Dijk wil een alternatief bieden voor de nadruk op efficiëntie en medicalisering in het onderwijs. "Iedereen wil het beste voor het kind, maar dit leidt vaak tot druk op vroegsignalering en diagnoses, wat niet altijd wenselijk is. Mijn onderzoek start bij het doen van grondige analyses van de processen die in het hier-en-nu zichtbaar zijn. Interventies moeten gebaseerd en gericht zijn op het ingrijpen op individuele processen."
Toekomst
Van Dijk hoopt in de komende jaren haar onderzoek verder uit te breiden en nieuwe samenwerkingen aan te gaan binnen de orthopedagogiek. "Ik ben recent begonnen met enkele nieuwe onderzoeken gericht op kleuters," deelt ze. "We kijken bijvoorbeeld naar ouder-kind interacties tijdens het voorlezen en het creatieve gedrag van leerlingen in de klas. In een project onderzoeken we het welzijn van jonge vluchtelingkinderen en hun interacties met leraren, met als doel een interventie te ontwikkelen die leraren ondersteunt in het omgaan met deze kinderen."
Meer informatie
Oratie: |
|
Titel: |
Leer- en ontwikkelingsproblemen in de kindertijd: a question of time |
Wanneer: |
vr 20-09-2024 16:15 - 17:00 |
Waar: |
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen |
Laatst gewijzigd: | 08 juli 2024 12:30 |
Meer nieuws
-
05 november 2024
Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?
Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...
-
10 september 2024
Steeds weer de verkeerde
Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...
-
09 september 2024
Mensen met psychose vaak slachtoffer van geweld
Mensen met een psychose worden veel vaker slachtoffer van geweld en criminaliteit dan de algemene bevolking. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Bertine de Vries, dat zij op 19 september verdedigt aan de Rijksuniversiteit Groningen.