Nieuw onderzoek werpt licht op publieke acceptatie van Connected Automated Vehicles (CAV's)
Hoe bereid is het publiek om duurzamere technologie, zoals connected automated vehicles (CAV's), te accepteren nog voordat deze producten commercieel beschikbaar zijn? Een recente studie biedt belangrijke inzichten in de publieke aanvaardbaarheid van CAV's op de openbare weg.
De studie, getiteld "Acceptability of Connected Automated Vehicles: Attributes, Perceived Behavioural Control, and Perceived Adoption Norm", onderzoekt welke factoren van invloed zijn op de publieke aanvaardbaarheid van CAV's, die "volledig geautomatiseerde voertuigen zijn die zijn uitgerust om te communiceren en gegevens te delen met andere apparaten zowel binnen als buiten de voertuigen."
Automatisering is voor een groot deel al normaal geworden voor bestuurders van nieuwere automodellen, zoals parkeerhulp en adaptieve cruisecontrol om de bestuurder te helpen. Maar CAV's vertegenwoordigen een meer fundamentele verandering in de rijervaring en een lager controleniveau dan waar de meeste bestuurders zich comfortabel bij voelen.
Deze transporttechnologie is nog in ontwikkeling, wat betekent dat bijna 3.800 respondenten uit heel Europa die een online enquête voor het onderzoek invulden, geen antwoord konden geven over hun ervaring met of adoptiegraad van CAVs. Daarom richtte het onderzoek zich in plaats daarvan op de perceptie van de potentiële voor- en nadelen van de technologie, en hoe die van invloed zouden zijn op hun bereidheid om uiteindelijk CAV's op de openbare weg te accepteren.
Deze transporttechnologie is nog in ontwikkeling, wat betekent dat bijna 3.800 respondenten uit heel Europa vragen hebben beantwoord over hun perceptie van de mogelijke voor- en nadelen van de technologie en hoe die van invloed zouden zijn op hun bereidheid om uiteindelijk CAV's op de openbare weg te accepteren.
De auteurs van het onderzoek - Jorick Post, Ayça Berfu Ünal, Janet Veldstra, Dick de Waard en Linda Steg - erkennen de mogelijke voor- en nadelen van het gebruik van CAVs. Hoewel dergelijke voertuigen het potentieel hebben om "de verkeersveiligheid te vergroten en de uitstoot van broeikasgassen door het verkeer te verminderen" door te zorgen voor een efficiëntere verkeersstroom en minder files, kan hun volledig geautomatiseerde aard "zorgen oproepen over vertrouwen en controle, en hun connectieve mogelijkheden kunnen zorgen oproepen over privacy en veiligheid."
Meer duurzame producten met een lagere uitstoot die op de markt komen, hebben het potentieel om de schade veroorzaakt door klimaatverandering te minimaliseren. Deze producten kunnen echter alleen een zinvol effect hebben als ze op grote schaal worden geaccepteerd en overgenomen. Het onderzoek heeft implicaties voor het beleid en de productie met betrekking tot de toekomst van transport en suggereert dat het benadrukken van de positieve eigenschappen van CAV's - in het bijzonder hoe veilig en milieuvriendelijk CAV's zijn - de acceptatie ervan door het publiek kan vergroten.
Laatst gewijzigd: | 26 maart 2024 14:45 |
Meer nieuws
-
27 januari 2025
Gaswinningsproblematiek leidt tot onzekerheid en stress bij ondernemers in Groningen
De ondernemers in het gaswinningsgebied waren lange tijd een ‘vergeten groep’ en hebben te maken met allerlei negatieve gevolgen. Het Kennisplatform Leefbaar en Kansrijk Groningen bracht in kaart hoe de aanpak voor het midden- en kleinbedrijf er op...
-
23 januari 2025
Twee RUG-onderzoekers treden toe tot De Jonge Akademie
Prof. mr. dr. Björn Hoops en dr. Esther Metting treden toe tot De Jonge Akademie (DJA) van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Elk jaar kiest de DJA tien talentvolle wetenschappers die zich wetenschappelijk bewezen hebben en...
-
22 januari 2025
RUG nomineert drie onderzoeken voor Klokhuis Wetenschapsprijs
De Scholierenacademie van de RUG heeft dit jaar drie onderzoeken ingezonden voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Deze prijs bekroont interessant en relevant wetenschappelijk onderzoek voor kinderen van 9 tot 12 jaar.