Skip to ContentSkip to Navigation

Understanding student perceptions of teaching behaviour

Towards supporting teachers in interpreting students’ feedback
Promotie:B. (Bilge) Gençoglu, MA
Wanneer:14 november 2024
Aanvang:09:00
Promotors:M. (Michelle) Helms-Lorenz, Dr, prof. dr. E.P.W.A. Jansen, prof. dr. R. (Ridwan) Maulana
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Understanding student perceptions of teaching behaviour

Feedback van leerlingen om onderwijskwaliteit te verbeteren

In haar onderzoek heeft Bilge Gençoglu gekeken naar de meningen van leerlingen over het onderwijs dat zij volgen. Hoe ervaren ze het gedrag van hun leraar, welke factoren beïnvloeden hun percepties en hoe verschilt dat tussen verschillende contexten in het voortgezet onderwijs. Het doel was deze leerlingfeedback te gebruiken om de onderwijskwaliteit te bevorderen.

In het onderzoek werden deductieve en inductieve benaderingen gecombineerd. Een bevinding was onder andere dat leerlingen waardering hadden voor waarneembaar effectief gedrag en sympathieke kwaliteiten van de leraar, zoals vriendelijkheid en empathie, en een ondersteunende schoolsfeer die verder strekt dan instructie.

Ook benadrukten leerlingen hoe belangrijk het is dat ze zich opgemerkt en gesteund voelen door hun leraren. Ze waardeerden ook leraren die gelijke kansen bieden, leerlingen eerlijk behandelen en een klasgemeenschap opbouwen waarin onderwijs voor iedereen toegankelijk is.

Verder ontdekte de onderzoeker dat de mening van leerlingen aanzienlijk varieert al naar gelang de culturele context, wat benadrukt dat hun perceptie beïnvloed worden door waarden die de manier bepalen waarop leerlingen zichzelf ten opzichte van hun leraren opstellen. De feedback van leerlingen is cruciaal: deze helpt leerkrachten beter te begrijpen hoe hun lessen worden ontvangen en zich aan te passen aan de behoeften van leerlingen.