Over GDBC
De reden dat GDBC is opgericht, is simpel: Groningen is een van de belangrijkste IT-steden van Nederland. Uiteenlopende innovatieve start-ups zijn hier uitgegroeid tot bedrijven van formaat. Daarnaast vestigen ook internetgiganten als Google en IBM zich in Noord-Nederland, met als gevolg dat er een dringende vraag is naar academisch opgeleide experts op het gebied digital science en big data.
Het Groningen Digital Business Centre speelt hierop in. Binnen dit centre worden opleidingsmogelijkheden ontwikkeld en onderzoekscapaciteit beschikbaar gesteld. Studenten krijgen de kans om bij vooraanstaande digitale bedrijven stage te lopen en onderzoek te doen met behulp van de vele data die de bedrijven beschikbaar stellen. Andersom profiteren de digitale ondernemers van de wetenschappelijke kennis die binnen de Rijksuniversiteit aanwezig is. Om ervoor te zorgen dat het onderwijsaanbod blijft aansluiten op de vraag uit de markt, evalueren we het onderwijsaanbod binnen het GDBC voortdurend op basis van veranderingen in de markt en door middel van benchmarks met buitenlandse universiteiten.
GDBC kenmerkt zich door haar unieke bundeling van kennis: de wetenschappelijke en bedrijfskundige kennis van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, de praktijkkennis en -vraagstukken van de Noordelijke digitale ondernemingen én de analytische en technische wetenschappelijke kennis van de Faculteit Science & Engineering. De verschillende betrokken partijen werken samen aan de verwezenlijking van de volgende vier ambities:
- Het oprichten van een kennisplatform;
- Matchmaking tussen Noordelijke digitale MKB-bedrijven en studenten;
- Opzetten van een multidisciplinair onderwijsprogramma;
- Opzetten van een multidisciplinaire praktijkgedreven onderzoeksagenda
GDBC Programma
Stuurgroep GDBC |
Raad van Advies GDBC |
Prof. Dr. Jan Riezebos, hoogleraar RUG Faculteit Economie en Bedrijfskunde, wetenschappelijk directeur Career Services and Corporate |
Onno Benninga, manager Google |
Prof. dr. Tammo Bijmolt, hoogleraar RUG Faculteit Economie en Bedrijfskunde en directeur GDBC |
Wijnand Jongen, CEO Thuiswinkel.org, www.thuiswinkel.org |
Prof. dr. Niels Taatgen, hoogleraar RUG Faculteit Science and Engineering en directeur Research |
Prof. Dr. Alexander Rinnooy Kan, hoogleraar Universiteit van Amsterdam, www.uva.nl |
Dr. Thijs Broekhuizen, Associate Professor Faculteit Economie en Bedrijfskunde |
Prof. Dr. Iris Vis, Hoogleraar en decaan van Industry Relations RUG |
Drs. ing. B.S. (Bas) Baalmans, Projectleider / Managing Director GDBC |
Jeroen Doorenbos, ondernemer, Belsimpel, www.belsimpel.nl |
Alex van Ginneken, Voorzitter Noordelijke Online Ondernemers (NOO) www.noordelijkeonlineondernemers.nl |
Fred Hassert, voormalig voorzitter Samenwerking Noord, www.samenwerkingnoord.nl |
Wietske Degen Msc, RUG Industry Relations | Zeger Baelde, Managing Director RDW, www.rdw.nl |
Anne Floor Lanting, Marketing & Communicatie,
Faculteit Economie en Bedrijfskunde |
Directeur GDBC: Prof. Dr. Tammo Bijmolt, hoogleraar RUG Faculteit Economie en Bedrijfskunde en directeur GDBC
Managing Director: Drs. Ing. Bas Baalmans
Marketing: Anne Floor Lanting
Financiën: Miranda Ruiter
Prof PK Kannan
Laatst gewijzigd: | 13 september 2022 16:33 |