Preparing science students for society
Promotie: | drs. S. (Saskia) Grooters |
Wanneer: | 22 november 2024 |
Aanvang: | 09:00 |
Promotor: | H.J. (Henny J) van der Windt |
Copromotor: | prof. dr. M.P. (Menno P.) Gerkema |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Science and Engineering |
Bètastudenten voorbereiden op de maatschappij
Science, Business and Policy (SBP) is een alternatief master-programma dat bèta-studenten voorbereidt op een carrière buiten de academische wereld. SBP verschilt van de klassieke researchgeoriënteerde mastervariant (ROM) en wordt al meer dan twee decennia aangeboden aan de Rijksuniversiteit Groningen. SBP vormt een multidisciplinair curriculum in het tweede masterjaar, gebaseerd op work-based learning (WBL), wat zeldzaam is in universitair onderwijs. Studenten doen projecten en fulltime stages voor bedrijven of overheidsinstanties en ontwikkelen ondernemersvaardigheden en soft skills.
In haar promotieonderzoek analyseerde Saskia Grooters het perspectief van studenten en alumni, de werkvloer en academische staf om de impact van SBP te onderzoeken. Een inhoudsanalyse van stagerapporten laat zien dat SBP-studenten voor een grote verscheidenheid aan praktijkproblemen oplossingen genereren en dat behaalde cijfers correleren met de beoordeling van de initiële theoretische voorbereiding. Gegevens uit alumni-enquêtes laten zien dat zowel SBP- als ROM-studenten tevreden zijn met het academische niveau en opgedane onderzoek vaardigheden, maar dat SBP-alumni zich competenter voelen in soft skills, zich beter voorbereid voelden op niet-academische carrières en significant hoger scoorden op tevredenheid over inkomen, status, waardering en baanperspectief.
Werkgeversinterviews benadrukten tevredenheid met stages, waardering voor studentbijdragen aan werkvloerdynamiek en bruikbare wetenschappelijke adviezen. SBP-alumni worden gezien als zeer inzetbaar. Professoren zien de toegevoegde waarde van SBP en WBL voor het verbeteren van academische en praktische vaardigheden en voorbereiding op niet-academische loopbaan. Grooters concludeert dat er behoefte is aan diversificatie in onderwijsprofielen en dat SBP als voorbeeld kan dienen voor universitaire WBL-programma's wereldwijd.
Saskia Grooters voerde haar onderzoek uit bij Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG), afdeling Integrated Research on Energy, Environment and Society (IREES). Ze werkt daarnaast als directeur van het onderwijstrack Science, Business en Policy.