Comenius Teaching Fellow-beurs voor Lerch en Bianchi
Dr. Michael Lerch en Dr. Frans Bianchi van de Faculty of Science and Engineering (RUG) hebben een Comenius Teaching Fellow beurs van EUR 50.000 ontvangen van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Lerch voor de introductie van een meer inclusieve en coöperatieve leeraanpak en Bianchi voor een nieuw - meer motiverend - type practica voor eerste- en tweedejaars BSc-studenten.
Het NRO reikt de jaarlijkse Comenius beurzen uit namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Docenten kunnen hiermee hun visie op onderwijs in de praktijk brengen. Deze beurzen voor onderwijsinnovaties zijn geïnspireerd op de bekende Veni, Vidi, Vici beurzen voor onderzoek
Dr. Michael Lerch (Stratingh institute of Chemistry) | ‘Increasing Student Belonging Through Representation and Participation’
Traditionele wetenschapscurricula zijn te vaak niet inclusief genoeg, waardoor studenten worden ontmoedigd om hun diverse achtergronden in te brengen in hun leeromgeving. Het uitgangspunt van dit project is dat leerlingen zich betrokken en vertegenwoordigd voelen, waardoor ze zich meer met de inhoud van een cursus kunnen identificeren. Door een cursus te ontwikkelen waarin scheikundigen van niet-traditionele achtergronden worden geportretteerd, krijgen studenten de kans zich te identificeren met scheikundige rolmodellen. Tegelijkertijd worden ze uitgedaagd om probleemoplossend te werken in teams bij de scheikundige escape games die worden aangeboden.

Dr. Frans Bianchi (Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute) | ‘In charge of your own learning experience in skill-based practicums’
Cursusevaluaties tonen aan dat eerste- en tweedejaars BSc-studenten laboratoriumlessen vaak veeleisend, traag en vermoeiend vinden. Hierdoor kunnen deze lessen demotiverend werken. In dit project wordt het traditionele eerstejaars biochemiepracticum van twee weken uitgebreid naar een format van drie weken waarin studenten een actievere rol spelen bij het ontwerpen van het practicum en beslissingen nemen tijdens het hele proces. Niet alleen in het lab, maar ook tijdens het plannen, rapporteren en reflecteren. Er zijn meerdere experimentele routes beschikbaar, zodat studenten hun eigen plan kunnen maken en volgen binnen vastgestelde deadlines. Gedurende het project zullen ze hun keuzes voortdurend verantwoorden en evalueren.
Comeniusprogramma
Het Comeniusprogramma draagt bij aan de vernieuwing en verbetering van het mbo, hbo en wo in Nederland. Binnen het programma zijn er drie verschillende beurzen: de Teaching Fellow-, Senior Fellow- en Leadership Fellowbeurs. De beurzen stellen onderwijsprofessionals in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen.
Laatst gewijzigd: | 10 juni 2024 11:48 |
Meer nieuws
-
03 maart 2025
Zes MSCA Postdoctoral Fellowships bij FSE
Zes Europese onderzoekers starten bij FSE met een Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) Postdoctoraal Fellowship.
-
03 maart 2025
Elisabeth Wilhelm partner in consortium dat app ontwikkelt voor type 2 diabetes patiënten
Dr. Elisabeth Wilhelm is partner in een consortium dat een EFRO-subsidie van 1,2 miljoen euro ontvangt voor het ontwikkelen van een app om diabetespatiënten te begeleiden naar een medicijnvrij leven.
-
03 maart 2025
Een tafelmodel van een grote röntgen-faciliteit
Wat doe je als jouw onderzoek afhankelijk is van een grote internationale faciliteit waarvoor je ver moet reizen en die je maar zeer beperkt kunt gebruiken? Moniek Tromp bouwde er een tafelmodel van waarmee ze een groot deel van haar onderzoek naar...