Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculty of Science and Engineering Nieuws

Comenius Teaching Fellow-beurs voor Lerch en Bianchi

06 juni 2024

Dr. Michael Lerch en Dr. Frans Bianchi van de Faculty of Science and Engineering (RUG) hebben een Comenius Teaching Fellow beurs van EUR 50.000 ontvangen van het  Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Lerch voor de introductie van een meer inclusieve en coöperatieve leeraanpak en Bianchi voor een nieuw - meer motiverend - type practica voor eerste- en tweedejaars BSc-studenten.

Het NRO reikt de jaarlijkse Comenius beurzen uit namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Docenten kunnen hiermee hun visie op onderwijs in de praktijk brengen. Deze beurzen voor onderwijsinnovaties zijn geïnspireerd op de bekende Veni, Vidi, Vici beurzen voor onderzoek

Dr. Michael Lerch (Stratingh institute of Chemistry) | ‘Increasing Student Belonging Through Representation and Participation’

Traditionele wetenschapscurricula zijn te vaak niet inclusief genoeg, waardoor studenten worden ontmoedigd om hun diverse achtergronden in te brengen in hun leeromgeving. Het uitgangspunt van dit project is dat leerlingen zich betrokken en vertegenwoordigd voelen, waardoor ze zich meer met de inhoud van een cursus kunnen identificeren. Door een cursus te ontwikkelen waarin scheikundigen van niet-traditionele achtergronden worden geportretteerd, krijgen studenten de kans zich te identificeren met scheikundige rolmodellen. Tegelijkertijd worden ze uitgedaagd om probleemoplossend te werken in teams bij de scheikundige escape games die worden aangeboden.

Studenten aan het werk tijdens een escape-game
Studenten aan het werk tijdens een escape-game

Dr. Frans Bianchi (Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute) | ‘In charge of your own learning experience in skill-based practicums’

Cursusevaluaties tonen aan dat eerste- en tweedejaars BSc-studenten laboratoriumlessen vaak veeleisend, traag en vermoeiend vinden. Hierdoor kunnen deze lessen demotiverend werken. In dit project wordt het traditionele eerstejaars biochemiepracticum van twee weken uitgebreid naar een format van drie weken waarin studenten een actievere rol spelen bij het ontwerpen van het practicum en beslissingen nemen tijdens het hele proces. Niet alleen in het lab, maar ook tijdens het plannen, rapporteren en reflecteren. Er zijn meerdere experimentele routes beschikbaar, zodat studenten hun eigen plan kunnen maken en volgen binnen vastgestelde deadlines. Gedurende het project zullen ze hun keuzes voortdurend verantwoorden en evalueren.

Comeniusprogramma

Het Comeniusprogramma draagt bij aan de vernieuwing en verbetering van het mbo, hbo en wo in Nederland. Binnen het programma zijn er drie verschillende beurzen: de Teaching Fellow-, Senior Fellow- en Leadership Fellowbeurs. De beurzen stellen onderwijsprofessionals in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen. 

Laatst gewijzigd:10 juni 2024 11:48
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 30 januari 2025

    Uitgelichte publicaties december 2024 - januari 2025

    Lees hier over de uitgelichte publicaties van december/januari: nieuwe inzichten in elektronica van 2D materialen en in de eiwitklonten die de ziekte van Huntington veroorzaken.

  • 28 januari 2025

    Het heelal bestuderen om de wereld te begrijpen

    Door de kosmos te begrijpen, kunnen we ook de fundamenten van onze wereld beter doorgronden. Dat is de gedachte achter het onderzoeksthema Fundamentals of the Universe, waarin drie instituten van de Rijksuniversiteit Groningen op unieke manier...

  • 27 januari 2025

    Werken aan betere AI (met minder geld dan de VS)

    De VS gaat een duizelingwekkend bedrag van 500 miljard euro investeren in AI. Aan de Rijksuniversiteit Groningen werken onderzoekers juist aan Future-Proof Computing: energiezuinigere hardware en verantwoorde AI die kan samenwerken met de mens.