Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculty of Science and Engineering Nieuws

Comenius Teaching Fellow-beurs voor Lerch en Bianchi

06 juni 2024

Dr. Michael Lerch en Dr. Frans Bianchi van de Faculty of Science and Engineering (RUG) hebben een Comenius Teaching Fellow beurs van EUR 50.000 ontvangen van het  Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Lerch voor de introductie van een meer inclusieve en coöperatieve leeraanpak en Bianchi voor een nieuw - meer motiverend - type practica voor eerste- en tweedejaars BSc-studenten.

Het NRO reikt de jaarlijkse Comenius beurzen uit namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Docenten kunnen hiermee hun visie op onderwijs in de praktijk brengen. Deze beurzen voor onderwijsinnovaties zijn geïnspireerd op de bekende Veni, Vidi, Vici beurzen voor onderzoek

Dr. Michael Lerch (Stratingh institute of Chemistry) | ‘Increasing Student Belonging Through Representation and Participation’

Traditionele wetenschapscurricula zijn te vaak niet inclusief genoeg, waardoor studenten worden ontmoedigd om hun diverse achtergronden in te brengen in hun leeromgeving. Het uitgangspunt van dit project is dat leerlingen zich betrokken en vertegenwoordigd voelen, waardoor ze zich meer met de inhoud van een cursus kunnen identificeren. Door een cursus te ontwikkelen waarin scheikundigen van niet-traditionele achtergronden worden geportretteerd, krijgen studenten de kans zich te identificeren met scheikundige rolmodellen. Tegelijkertijd worden ze uitgedaagd om probleemoplossend te werken in teams bij de scheikundige escape games die worden aangeboden.

Studenten aan het werk tijdens een escape-game
Studenten aan het werk tijdens een escape-game

Dr. Frans Bianchi (Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute) | ‘In charge of your own learning experience in skill-based practicums’

Cursusevaluaties tonen aan dat eerste- en tweedejaars BSc-studenten laboratoriumlessen vaak veeleisend, traag en vermoeiend vinden. Hierdoor kunnen deze lessen demotiverend werken. In dit project wordt het traditionele eerstejaars biochemiepracticum van twee weken uitgebreid naar een format van drie weken waarin studenten een actievere rol spelen bij het ontwerpen van het practicum en beslissingen nemen tijdens het hele proces. Niet alleen in het lab, maar ook tijdens het plannen, rapporteren en reflecteren. Er zijn meerdere experimentele routes beschikbaar, zodat studenten hun eigen plan kunnen maken en volgen binnen vastgestelde deadlines. Gedurende het project zullen ze hun keuzes voortdurend verantwoorden en evalueren.

Comeniusprogramma

Het Comeniusprogramma draagt bij aan de vernieuwing en verbetering van het mbo, hbo en wo in Nederland. Binnen het programma zijn er drie verschillende beurzen: de Teaching Fellow-, Senior Fellow- en Leadership Fellowbeurs. De beurzen stellen onderwijsprofessionals in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen. 

Laatst gewijzigd:10 juni 2024 11:48
View this page in: English

Meer nieuws

  • 18 juli 2024

    Slimme robots om kleinere chips te maken

    Een robotarm in een fabriek die herhaaldelijk dezelfde beweging maakt: dat is iets van het verleden, vindt Ming Cao. Wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen werken samen met hightech bedrijven om productieprocessen steeds meer autonoom te...

  • 17 juli 2024

    Veni-beurzen voor tien onderzoekers

    Aan tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euro toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn...

  • 15 juli 2024

    Financiering voor RUG onderzoekers uit Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL

    Voor onderzoek naar het circulair maken van plastics ontvangen Professors Patrizio Raffa en Katja Loos samen ongeveer 1,2 miljoen euro vanuit het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.