Oratie Maarten Gijsenberg
Hic et nunc. Hier en nu. Bij het nemen van beslissingen vertonen zowel individuen als organisaties vaak een sterke neiging om zich te concentreren op het hier en nu, het enge heden. Daarmee gaan ze voorbij aan het feit dat de resultaten van hun beslissingen worden gevormd door zowel intra- als intertemporele invloeden. Bovendien negeren ze met deze beperkte visie gefocust op kortetermijnresultaten de potentiële langetermijneffecten van hun beslissingen. Marketinggerelateerde beslissingen van individuen en organisaties, alsook het onderzoek naar deze beslissingen en hun resultaten, vormen dus geen uitzondering.
Het onderzoeksdomein Marketing Dynamics richt zich expliciet op dit probleem. Het bestudeert de evolutie van zowel marketingbeslissingen als de daaruit voortvloeiende effecten op uitkomst maatstaven die relevant zijn voor consumenten, bedrijven en/of de samenleving als geheel. Marketing Dynamics onderzoekt hoe evoluties kunnen worden gestuurd door geschiedenis, timing, concurrentie-interacties en macro-economische schommelingen, naast andere factoren. Relevante maatstaven zijn onder meer klanttevredenheid en andere graadmeters van consumenten mentaliteit, merkverkoop en marktaandeel, duurzame consumptie en werkgelegenheid. Analyse en inzichten beperken zich niet tot kortetermijneffecten, maar richten zich ook op langetermijnimplicaties. Zo erkent Marketing Dynamics dat er meer is dan het enge hier en nu, en dat we rekening moeten houden met het verleden, het heden en de toekomst.
Hoogleraar Marketing Dynamics Maarten Gijsenberg: "Dit bredere perspectief wordt nog relevanter in de spannende turbulente tijden waarin we vandaag de dag verkeren. Besluitvormingsomgevingen worden momenteel opnieuw gevormd door de beschikbaarheid van steeds diversere gegevens; door nieuwe en potentieel ontwrichtende technologieën zoals generatieve AI; door de steeds snellere servitisatie van economieën; en door de behoefte aan nieuwe bedrijfsmodellen, nieuwe filosofieën en nieuwe paradigma's voor de wereld van morgen."
Deze verschijnselen en de dynamiek die zij ontketenen creëren een nieuwe, niet in kaart gebrachte wereld waarin bestaande kennis met betrekking tot marketingbeslissingen en de uitkomsten daarvan moet worden geactualiseerd, en nieuwe kennis, waaronder ook nieuwe uitkomstmaatstaven met een meer maatschappelijke focus, moet worden gecreëerd. Gijsenberg: "Als hoogleraar Marketing Dynamics wil ik de kansen aangrijpen die nieuwe soorten data en technologie bieden om de uitdagingen op het gebied van marketingcommunicatie en retail waar individuen en organisaties voor staan, aan te pakken, zowel in een veranderende wereld als bij het ten goede veranderen van de wereld, waarbij rekening wordt gehouden met verleden, heden en toekomst."
Meer informatie:
Maarten Gijsenbergs oratie vindt plaats op 2 juni 2023.
Inschrijven uiterlijk 26 mei via het inschrijfformulier.
Livestream op 2 juni 2023, zie: www.rug.nl/digitale-oratie.
Vragen? Neem dan contact op met Maarten Gijsenberg.
Laatst gewijzigd: | 27 juni 2024 15:23 |
Meer nieuws
-
10 december 2024
Onderzoek van het CBS en de Rijksuniversiteit Groningen ontdekt mogelijke omzeiling van sancties tegen Rusland door kleine, jonge bedrijven
De Nederlandse goederenexport naar Rusland is na het opschalen van sancties door de Europese Unie in 2022 sterk teruggelopen. Tegelijkertijd is de Nederlandse export van gesanctioneerde goederen naar zeven landen met verhoogd risico op...
-
26 november 2024
Nieuw onderzoek wijst op kostenbesparende voordelen van gezondheidsapp
Uit onderzoek van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat het gebruik van de SamenGezond-app, aangeboden door zorgverzekeraar Menzis, gepaard gaat met een aanzienlijke verlaging van de zorgkosten...
-
20 november 2024
Gerard van den Berg appointed as member of the Academia Europaea
Professor Gerard van den Berg had been appointed as member of the Academia Europaea, the European Academy for Sciences, Humanities and Letters.