Een nieuw tijdperk voor organisationele relaties | Oratie David Langley | Dinsdag 19 juni
![David Langley](/staff/d.j.langley/photo_uploaded.png)
Het internet is niet zomaar een technologie; het heeft een sterke invloed op een groot aantal maatschappelijke gebieden. Zo heeft het internet een verandering teweeggebracht in de manier waarop organisaties omgaan met diverse belanghebbenden, of dat nu klanten en leveranciers zijn, of eindgebruikers, werknemers, investeerders, overheden, omwonenden of milieuorganisaties. Al deze relaties zijn aan het veranderen, grotendeels vanwege de invloed van het internet op innovatieprocessen en organisatiestrategieën.
Het internet maakt innovaties mogelijk zoals de ontwikkeling van digitaal verbonden, adaptieve producten en diensten. Voorheen produceerden bedrijven gestandaardiseerde goederen maar was er weinig bekend over het gebruik van deze producten in de praktijk. Nu kunnen bedrijven dankzij digitaal verbonden producten het gebruik hiervan voortdurend optimaliseren en aanpassen aan de veranderende behoeftes van gebruikers. De komende jaren zullen op het internet gebaseerde service-dominant practices in toenemende mate de manier bepalen waarop bedrijven innoveren.
Digitale technologieën als integraal onderdeel van bedrijfsstrategie
Daarnaast veranderen, door het internet, organisatiestrategieën fundamenteel. Volgens een nieuwe wetenschappelijke benadering is informatietechnologie, en al helemaal het internet, niet langer een ondergeschikte en puur functionele component van organisaties, maar heeft informatietechnologie direct invloed op de mechanismen waarmee bedrijven waarde genereren en inzetten om winstgevend te worden. Digitale technologieën vormen dus een integraal onderdeel van een bedrijfsstrategie.
Nieuwe, veelbelovende internet-afhankelijke technologieën zoals digital fabrication, internet of things, blockchain en distributed artificial Intelligence worden steeds populairder. Prof. David Langley geeft in zijn oratie een toelichting op zijn ideeën voor een gestructureerde aanpak van nieuwe onderzoeksvragen die van belang zijn voor alle betrokkenen in dit nieuwe tijdperk van organisationele relaties.
Meer informatie
- Contact: David Langley
- Aanmelden
________________________________________________
> Meer nieuws van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde
> FEB-experts in de media
![URL FEB](/feb/img/url_feb.png)
![AACSB EQUIS logos](/feb/img/equis-aacsb-witte-achtergrond-2.png)
Laatst gewijzigd: | 29 februari 2024 10:02 |
Meer nieuws
-
17 juli 2024
Veni-beurzen voor tien onderzoekers
Aan tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euro toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn...
-
08 juli 2024
Nieuwe samenwerking UGBS en Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen: opleidingen voor professionals
Het samenbrengen van kennis en ervaring van beide partners levert nieuwe opleidingsmogelijkheden voor werkenden in uiteenlopende organisaties.
-
02 juli 2024
Roeping of noodzakelijk kwaad?
Het is belangrijk om te weten hoe werknemers hun baan zien, ontdekte Milena Nikolova. De hoogleraar Economics of Well-being onderscheidt drie verschillende arbeidsmotivaties.