Veel ziekten kunnen we effectief behandelen met medicijnen. De bacheloropleiding Farmacie is de eerste stap om een veelzijdig geneesmiddeldeskundige te worden, werkzaam als apotheker of onderzoeker.
Deze opleiding zal vanaf collegejaar 2025-2026 in het Nederlands aangeboden worden.
Bij Farmacie komen scheikunde, biologie en geneeskunde samen. Je leert hoe medicijnen werken, hoe ze ontwikkeld en verbeterd worden en hoe je later zowel patiënten als artsen kunt adviseren over het veilige en effectieve gebruik ervan. De opleiding is nauw verbonden met het wetenschappelijk onderzoek dat in Groningen gedaan wordt en biedt een solide basis voor jouw loopbaan als geneesmiddeldeskundige.
Ben je vooral geïnteresseerd in de gezondheidszorg? We bieden vakken aan die voorbereiden op de onmisbare rol van de apotheker in de patiëntenzorg. Heeft wetenschappelijk onderzoek meer je interesse, dan opent het programma deuren voor je naar de wereld van het geneesmiddelonderzoek. Wat Farmacie zo boeiend maakt, is dat je kennis gebruikt in een multidisciplinaire setting om zieke mensen te helpen, of beter nog, om ziekte te voorkomen.
Onze bacheloropleiding geeft je een goede wetenschappelijke basis voor een toekomstige carrière als veelzijdige zorgverlener, geneesmiddeldeskundige en wetenschapper. Je doet kennis en vaardigheden op die onmisbaar zijn voor het leveren van optimale farmaceutische zorg en je raakt bekend met behandeling-op-maat, ook wel Personalised Medicine genoemd.
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Farmaceutische Analyse |
Farmaceutische Technologie en Biofarmacie |
Fysiologie en Farmacologie |
Genetica |
Humane Fysiologie |
Moleculaire Celbiologie |
Moleculen en Reactiviteit |
Pathologie |
Practicum celbiologie |
Professionaliteit in Farmacie |
Receptorfarmacologie |
Wereldgezondheid, Farmacotherapie en Communicatie |
Wiskunde en Statistiek |
In deze bacheloropleiding leer je alle facetten van de Farmacie kennen, waaronder:
Naast hoor- en werkcolleges bieden wij praktijkgerichte vakken
aan, waarbij je laboratoriumvaardigheden leert onder professionele
begeleiding. Ook hebben we diverse e-tools in ons onderwijs
ingevoerd. Uiteraard is er ook veel persoonlijk contact tussen
student en docent.
Al vroeg in de opleiding word je voorbereid op een toekomstige
carrière als apotheker en/of farmaceutisch onderzoeker. Je
neemt actief deel aan lopend wetenschappelijk onderzoek en je
krijgt een beeld van wat er gebeurt in een openbare en in een
ziekenhuisapotheek. Ook krijg je inzicht in de activiteiten van
geneesmiddelfabrikanten. Deze oriënterende
beroepsvoorbereiding helpt je bij het maken van de juiste keuze
voor de te volgen masteropleiding nadat je de bachelor Farmacie
hebt afgerond.
Studeren in het buitenland is mogelijk binnen de major Medical Pharmaceutical Sciences; er wordt niet in voorzien binnen de major Pharmacy.
natuurkunde
natuurkunde + scheikunde
(wiskunde A of wiskunde B) + natuurkunde + scheikunde
De opleiding draait om de kernwoorden betrouwbaarheid, integriteit, nauwkeurigheid, zorgvuldigheid en communicatie. Je moet goed kunnen samenwerken.
Ben je niet direct toelaatbaar en heb je een andere vooropleiding, zoals een HBO-propedeuse of een niet-toereikend vwo-diploma? Kijk dan hier voor meer informatie over de toelatingsprocedure via de Toelatingscommissie BSc opleidingen FSE.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Patiëntenzorg, ontwikkeling van geneesmiddelen of wetenschappelijk onderzoek? Je hebt veel mogelijkheden na de bacheloropleiding Farmacie, afhankelijk van de vervolgopleiding die je kiest. Je kunt kiezen voor de driejarige, Nederlandstalige masteropleiding Farmacie, die de nadruk legt op gezondheidszorg en opleidt tot zowel basisapotheker als farmaceutisch wetenschapper.
De masters Medical Pharmaceutical Sciences (MPS) en Molecular Medicine and Innovative Treatment bereiden je voor op een carrière in het farmaceutisch onderzoek. Na je afstuderen heb je uitgebreide kennis van de farmaceutische en biomedische wetenschappen. Hierdoor ben je breed inzetbaar op de arbeidsmarkt en farmaceuten vind je dan ook op veel plaatsen in het onderzoek.
Apotheker
Na de masteropleiding kun je je specialiseren tot openbaar apotheker of ziekenhuisapotheker. Als openbaar apotheker werk je nauw samen met huisartsen en heb je veel persoonlijk contact met patiënten. Ziekenhuisapothekers richten zich vaak meer op specialistische geneesmiddelen, werken samen met andere medische specialisten en voeren praktijkgericht onderzoek uit. Als apotheker draag je bij aan de beste zorg voor elk individu.
Onderzoeker
Welke genetische en/of omgevingsfactoren zijn de onderliggende oorzaak van een ziekte? Waarom reageren sommige patiënten goed op nieuwe geneesmiddelen, terwijl je bij anderen nauwelijks effect ziet? Dat zijn vragen waar wetenschappers een antwoord op zoeken. Kies één van de reeds genoemde masters en word farmaceutisch onderzoeker.
Consultant of beleidsmedewerker
Zorgverzekeraars en overheden hebben mensen nodig met kennis van geneesmiddelen. Hier kun je banen vinden als beleidsmedewerker, toezichthouder, inspecteur of adviseur.
Je kunt ook, na het volgen van de master Educatie en Communicatie in de Bètawetenschappen, een baan vinden in de wetenschapscommunicatie of het onderwijs.
Bij Farmacie is het onderwijsprogramma sterk verbonden met het farmaceutisch onderzoek. Wij vinden het uitermate belangrijk dat onze studenten in hun studie zowel kennis nemen van de laatste ontwikkelingen binnen het farmaceutisch onderzoek als hieraan deelnemen. De bacheloropleiding Farmacie stelt elke student in de gelegenheid om tijdens de studie een wetenschappelijk onderzoeksproject uit te voeren ter verdieping van de academische ontwikkeling en vorming.
Binnen GRIP werken onze onderzoekers aan het ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen en het verbeteren van bestaande therapieën. De ambitie van het wetenschappelijke onderzoek binnen GRIP is om een bijdrage te leveren aan de hele breedte van de farmaceutische wetenschappen, van fundamenteel onderzoek, zoals chemische analyse en synthese, tot praktijk- en patiëntgericht onderzoek. De opkomst van personalised medicine heeft geleid tot medische behandelingen die steeds meer worden toegespitst op individuele patiënten, rekening houdend met de manier waarop de ziekte zich uit bij de patiënt en hoe een persoon reageert op een bepaald geneesmiddel.
Bij de hoor- en werkcolleges, practica en je eigen onderzoeksproject word je begeleid door de wetenschappelijke staf van het onderzoeksinstituut GRIP en werk je nauw met hen samen. De onderzoekers van GRIP zijn wereldwijd erkend als toonaangevende experts op hun vakgebied.
Meer informatie over GRIP en ons onderzoek vind je op: www.rug.nl/research/grip/research/
Unieke leeromgeving
Onze nauwe verbondenheid met het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) versterkt het wetenschappelijk onderzoek in Groningen en biedt studenten een unieke interdisciplinaire leeromgeving.
Via trial and error tot een resultaat
Het leuke aan Pharmacy is dat het niet zozeer gaat om de vraag 'wat is er met de patiënt?', maar om de vraag waarom er iets mis gaat, wat voor lichaamsprocessen erachter zitten, wat er op cellulair niveau gebeurt en hoe je dat kunt beïnvloeden.
Tegelijkertijd kun je die kennis wel toepassen in het dagelijks leven, in de apotheek of in het onderzoek en de industrie. Bovendien combineer je in de opleiding theorie en praktijk, ik sta graag in het lab. Ik heb gekozen voor de major Medical Pharmaceutical Sciences, gericht op onderzoek, want ik vind het leuk om via trial and error tot een resultaat te komen. Als het onderzoek uiteindelijk slaagt, kun je met je resultaten echt iets betekenen voor de wereld!
Mijn minor hoop ik in Rome te gaan doen, want ik houd van reizen en kom graag in Italië. Ook daar wil ik onderzoeksvakken volgen. Na mijn bachelor wil ik ook zeker een master gericht op medisch-farmaceutisch onderzoek doen, dat is nu eenmaal het leukste.
Naast mijn opleiding zit ik in de voorlichtingscommissie van de opleiding, geef ik tentamentrainingen en werk ik in de ouderenzorg. Ik tennis ook elke week en ben actief voor Unicef. Die ruimte is er gelukkig ook naast de opleiding.
Doordat je wordt opgeleid tot zorgverlener, wetenschapper én geneesmiddelen deskundige zijn er veel carrièremogelijkheden.
How to work together towards a common goal
During my last year in high school, I couldn't choose between several programmes, including Chemistry. Because I found healthcare very interesting, I decided to go for Pharmacy, a very broad degree programme.
On the one hand, it can sometimes be real organic chemistry (so very much chemistry-like) but, on other hand, it’s really focused on providing care, in which communicating with the patient takes centre stage. This broad spectrum really attracted me to the degree programme because it means that I have a lot of options after I graduate.
During my first year, I became an active member of Pharmaciae Sacrum (P.S.), the study association, because I wanted to get to know more people who were also studying Pharmacy. The various activities hosted by P.S. also really attracted me. These are very diverse and range from study supervision (through tutoring) to parties and drinks. I was a part of three committees (the Editorial committee, the Foreign Trip committee and the Introduction committee).
The time commitment varied per committee and per week. When I was a part of the Foreign Trip committee, the week before the trip was very stressful but I could still easily combine this with my studies. Sometimes, the weekly committee evening focused mostly on having fun, and sometimes we had long meetings but that was not bad either. It’s a lot of fun to work towards a common goal that you can later be proud of, such as a trip abroad with a group of people. Next year, I'll be a member of the Board of the association. I won’t be taking any classes but rather will devote all my time to the association.
What being part of a committee teaches you is how to work together with different people. A board year teaches this even more. This is, of course, something that’ll come in handy during the rest of your career and life. During my board year, I’ll take on the role of Treasurer. This means that I’ll learn a lot about bookkeeping, taxes and contracts with potential sponsors. This will surely help me when I have my own business or apothecary later in life. And you get to know people in a whole different way.
I’m not yet sure what I’ll do after my degree programme, and I still have some time before I’ll make a definite choice. For now, I’m keeping all my options open. P.S. organizes symposia and lectures with a diverse range of speakers. This allows you to gain insight into what the possibilities within pharmacy are. I think the Master’s placements will help me to discover all of the possibilities as well.
A multidisciplinary environment
Gelukkig in het klinisch geneesmiddelenonderzoek terecht gekomen!
'Sinds anderhalf jaar werk ik voor PRA Health Sciences in Groningen. Dat is een internationaal bedrijf in het klinisch geneesmiddelenonderzoek. Het is een wereld op zich. Als bedrijven uit de farmaceutische industrie een nieuwe stof hebben ontwikkeld, is het vooral belangrijk te weten hoe mensen hierop reageren. Dit is heel specifiek onderzoek, dat ze uitbesteden aan bedrijven zoals PRA.
Vanaf het moment dat een studie binnenkomt bij PRA, moeten heel veel verschillende afdelingen aan de slag. De afdeling recruitment werft gezonde vrijwilligers voor de tests, het contract moet geregeld, we werken een protocol uit en maken instructies voor het medisch personeel in de kliniek. Speciale programmeurs gaan met de data aan de slag en onder andere onze biostatistici en medical writers werken de resultaten uit. Een heel traject. Als project manager zet je alles uit en houd je gedurende het hele project contact met de internationale opdrachtgever.
Inmiddels werk ik op de afdeling proposals. Hier komen alle aanvragen voor nieuwe onderzoeken binnen. Met een dagelijkse call wordt bekeken of we de studie kunnen en willen uitvoeren in onze kliniek. Als dat zo is, gaan we binnen onze afdeling aan de slag om een proposal voor de klant te bouwen.
Erg leuk aan mijn werk vind ik dat je een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. In de opleiding is er helaas nog niet zo veel aandacht voor klinisch geneesmiddelenonderzoek. Ik heb er via mijn masteronderzoek voor de afdeling klinische farmacologie ervaring in opgedaan. Gelukkig maar, want ik vind klinisch geneesmiddelenonderzoek waanzinnig gaaf!’
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je minimaal 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS; de meeste vakken zijn 5 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding.
Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur.