Hoe bouw je een efficiënte zoekmachine? Hoe kan je Google-translate verbeteren? Hoe maak je een chatbot met behulp van machine learning? Hoe gebruiken mensen emoticons en hashtags in social media?
Informatiekunde: automatisch informatie verwerken
Informatie wordt wel eens met olie vergeleken: met ruwe olie kan je niks, met ruwe informatie evenmin. Maar bewerkte olie is veel waard, en hetzelfde geldt voor informatie. Het is daarom belangrijk om goede methoden te ontwikkelen om informatie te bewerken. Bij de opleiding Informatiekunde leer je hoe je informatie verzamelt en analyseert, hoe je kennis representeert en tekst interpreteert. Niet met de hand natuurlijk -- alles met behulp van computers en slimme software, die je ook zelf leert ontwikkelen.
Informatiekunde in Groningen: kunstmatige intelligentie met taal
Veel ruwe informatie is platte tekst (denk aan blogs, tweets, digitale fora, krantenberichten. Uit deze tekst is veel interessante informatie te halen). Dàt is wat we in Groningen doen: het automatisch analyseren en verifiëren van met name tekstuele content. Daarom is Informatiekunde in Groningen aan de Letterenfaculteit gevestigd. Toch krijg je na drie jaar een Bachelor of Science, omdat de aard van deze driejarige opleiding in essentie technisch is: veel programmeren, het optimaliseren van informatiesystemen en toepassen van machine learning (automatisch voorspellen op basis van patronen gevonden in grote hoeveelheden informatie).
Heyhey! Mijn naam is Marieke Schelhaas, ik ben 22 jaar oud en woon alweer 3,5 jaar in Groningen. Als ik mezelf voor zou moeten stellen, dan komt naar voren dat ik ervan hou om bezig te blijven. Ik ben op het moment studentambassadeur, gediplomeerd socioloog, zit in het bestuur van studievereniging ASCI en ben ook nog een tweedejaars student Informatiekunde.
Wanneer ik nog wat tijd over heb voor minder serieuze dingen besteed ik deze (zoals iedereen) graag aan het afspreken met vrienden, tekenen, schilderen, en het kijken van films.
Na mijn Bachelor Sociologie merkte ik dat ik een heleboel zogenaamde “soft skills” had geleerd, zoals kritisch denken en onderzoek doen. In gesprek met mijn mede-sociologen merkte ik echter dat we allemaal niet echt goed konden benoemen wat we nou eigenlijk hadden geleerd. Bij de Bachelor Informatiekunde vond ik precies wat ik hier gemist heb. In het eerste jaar leer je concrete vaardigheden en maak je een tastbaar eindproduct. Zo leer je programmeren in Python, het opzetten van zelflerende programma’s en bouw je websites. Ieder vak heb je weer een nieuwe vaardigheid opgedaan, en vaak ook nog met een eindproduct wat je op het eind aan je vrienden en familie kan laten zien.
Daarbovenop is Informatiekunde een kleine en gezellige opleiding waardoor iedereen elkaar al snel van naam kent. Hierdoor wordt het makkelijker om elkaar om hulp te vragen als je even vast loopt. Als laatste is het fijne van de Bachelor in Groningen, dat je kan beginnen zonder eerdere voorkennis. Ik ben het levende bewijs dat je deze opleiding gewoon kan volgen, zonder ooit geprogrammeerd te hebben.
Lees meer over Marieke en waarom zij gekozen heeft Informatiekunde in Groningen te studeren!
Hey-hoi! Mijn naam is Katja, ik ben 21 jaar oud en zit op dit moment in mijn tweede jaar van de Bachelor Informatiekunde. Ik ben lid van de studievereniging ASCI, hou van tekenen en lezen, mijn lievelingsdier is een eend en Nederlands is officieel mijn derde taal!
Mijn eerste connectie met Informatiekunde begon bij het programmeren. Ik vond coderen een leuke uitdaging voor mezelf en hoewel mijn ervaring toen nog niet groot was vond ik het fascinerend dat je met behulp van een speciale taal met computers kunt communiceren.
Je kunt verschillende kanten op gaan met programmeren. De reden waarom ik uiteindelijk voor Informatiekunde heb gekozen was de interessante combinatie van het programmeren en taal. De computer kent natuurlijk geen menselijke taal, daarom is een computer menselijke teksten laten lezen en het begrijpen daarvan geen makkelijke opdracht. Desondanks was ik geïnteresseerd in hoe we computers kunnen leren onze teksten, onze spraak en zelfs onze spelfouten te begrijpen. Deze taken worden tegenwoordig in verschillende sferen uitgevoerd, beginnend met kleine onderzoekjes zoals die van studenten en eindigend met grote onderzoeken door corporaties en de overheid. Het combineren van programmeren en taal brengt dus niet alleen veel mogelijkheden, maar ook veel ontwikkelingen in de toekomst die het aantrekkelijk maken om Informatiekunde te studeren.
Ik ben Carmen, ik ben 22 jaar en ik zit in mijn tweede jaar van Informatiekunde. Buiten school vind ik het leuk om te gamen, te haken en actief te zijn bij onze studievereniging ASCI.
Ik heb voor informatiekunde gekozen omdat ik al heel lang interesse heb in computers. Ik heb van mijn vorige HBO opleiding al ervaring met programmeren opgestoken en besloot toen om deze opleiding te doen. Ik zocht bovendien naar iets wat iets theoretischer was dan mijn HBO opleiding, maar nog wel een praktisch aspect behield. Informatiekunde is daar perfect voor.
Studenten Informatiekunde gingen in gesprek met middelbare scholieren over de maatschappelijke impact van taaltechnologie. De bezoeken aan verschillende middelbare scholen in en rond Groningen zijn onderdeel van het derdejaars vak Ethical Aspects in Natural Language Processing, dat in het academisch jaar 2021-2022 aan het bachelorprogramma Informatiekunde is toegevoegd.
In dit vak leren toekomstige professionals om na te denken over de ethische implicaties en de impact op de samenleving als geheel van de op taal gebaseerde AI-tools waar ze later zelf aan zullen bijdragen, en leren ze hierover in gesprek te gaan met niet-professionals. Het vak is mede-ontwikkeld door prof. dr. Malvina Nissim.
Lees meer over leren en onderwijzen over ethiek in taaltechnologie.
Voordat ik Informatiekunde ben gaan studeren in Groningen, heb ik eerst Kunstmatige Intelligentie gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Deze studie bleek na een half jaar toch niet helemaal iets voor mij te zijn. Toen ik op zoek ging naar andere ICT gerelateerde studies, kwam ik Informatiekunde tegen. Deze studie wist de onderwerpen die ik wél leuk vond bij Kunstmatige Intelligentie, zoals programmeren, te combineren met interessante taalkundige en communicatiewetenschappelijke onderwerpen.
Bij het maken van mijn studiekeuze, heb ik verschillende Informatiekunde open dagen in Nederland bezocht. De bijzondere combinatie van zowel programmeren als taalkunde in Groningen sprak mij van alle deze verschillende studies het meeste aan.
Aangezien een grote focus van deze studie ligt op het verwerken van taal met behulp van computers, is het wel belangrijk dat je (naast programmeren) enigszins geïnteresseerd bent in taalkunde. Hoewel deze combinatie mij goed is bevallen, kan het handig zijn om deze afweging te maken voordat je aan deze studie begint!
Ik vond het vak Informatica op de middelbare school erg leuk, maar ik wilde niet een studie die volledig gefocust was op programmeren. Hierdoor heeft de unieke combinatie van programmeren en taalkunde in Groningen mij persoonlijk aangetrokken tot Informatiekunde.
Toen ik de studie Informatiekunde gevonden had, ging ik mij oriënteren op de verschillende locaties waar deze studie wordt aangeboden. Groningen leek mij het leukst, omdat de studie kleinschalig wordt aangeboden, hierdoor ken je je studiegenoten goed, maar is ook de communicatie met de docenten laagdrempelig. Daarnaast vind ik de taalkundige aspecten van dataverwerking erg interessant.
Nadat ik mijn bachelor heb afgerond, ben ik van plan om mijn master ook in Groningen te volgen. Doordat de studie redelijk breed is, kun je meerdere masters kiezen, zelf ben ik geïnteresseerd in de master Computercommunicatie. Na mijn master kijk ik er erg naar uit om mijn opgedane kennis over Informatiekunde en Computercommunicatie onderwerpen toe te passen.
Raak niet ontmoedigd door het programeren! De programmeervakken starten allemaal op een beginnersniveau, zodat je dus ook zonder ervaring kan starten.
Verder ben ik tijdens mijn eerste jaar lid geworden van ASCI en hierdoor heb ik snel studiegenoten leren kennen, maar ben ik zo ook in contact gekomen met verschillende bedrijven. Ik raad het dus erg aan om lid te worden!
Voordat ik met de studie begon wist ik niet precies wat ik wilde. Ik heb maar liefst tweemaal de Open Dag van Informatiekunde bijgewoond voordat ik besloot om de gok te wagen. Data en programmeren was compleet nieuw voor mij. Enkele jaren later pas ik de opgedane kennis van Informatiekunde dagelijks toe binnen mijn eigen bedrijf.
Bij de opleiding leer je programmeren, doe je kennis op over databases, algoritmes, websites maken en leer je Machine Learning modellen te implementeren. Ook statistiek wordt behandeld, met programmeren is dat een uitstekende combinatie voor data science.
Een belangrijk onderdeel van Informatiekunde in Groningen is het werken met taal en tekst. Dit klinkt misschien suf, maar dat is het niet. Heb je bijvoorbeeld gehoord over ChatGPT? Hoe je zoiets zelf maakt, leer je bij Informatiekunde.
Aan de opleiding heb ik veel gehad. Naast hoe je wetenschappelijk onderzoek leest en schrijft, leer je ook de nieuwste kennis meteen toe te passen in de praktijk. Voor een universitaire opleiding is Informatiekunde erg praktijkgericht. Dat betekent dus relatief weinig tentamens en juist veel groepsprojecten.
De nieuwste kennis meteen in de praktijk toepassen, samenwerken in groepsverband en hoe omgaan met data zijn voor mij het belangrijkste wat ik bij Informatiekunde heb geleerd. Dit resulteerde dan ook in het oprichten van mijn eigen bedrijf, FRISCON, samen met Max Steg, een mede-Informatiekundestudent. Op onze website lees je meer over hoe wij onze kennis van informatiekunde nu toepassen!
Zit je op het vwo en wil je graag weten hoe dat is, studeren? De opleiding Informatiekunde biedt een webklas aan! Een webklas is een door de RUG gemaakte online cursus voor scholieren uit 5 en 6 vwo. Je kunt in zo'n cursus in tien studielasturen kennismaken met Informatiekunde door teksten te lezen, opdrachten te maken en met elkaar en de docent te discussiëren.
Interesse? Meld je hier aan!