Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Bacheloropleidingen Informatiekunde
Header image Informatiekunde

Informatiekunde

Hoe bouw je een efficiënte zoekmachine? Hoe kan je Google-translate verbeteren? Hoe maak je een chatbot met behulp van machine learning? Hoe gebruiken mensen emoticons en hashtags in social media?

Informatiekunde: automatisch informatie verwerken

Informatie wordt wel eens met olie vergeleken: met ruwe olie kan je niks, met ruwe informatie evenmin. Maar bewerkte olie is veel waard, en hetzelfde geldt voor informatie. Het is daarom belangrijk om goede methoden te ontwikkelen om informatie te bewerken. Bij de opleiding Informatiekunde leer je hoe je informatie verzamelt en analyseert, hoe je kennis representeert en tekst interpreteert. Niet met de hand natuurlijk -- alles met behulp van computers en slimme software, die je ook zelf leert ontwikkelen.

Informatiekunde in Groningen: kunstmatige intelligentie met taal

Veel ruwe informatie is platte tekst (denk aan blogs, tweets, digitale fora, krantenberichten. Uit deze tekst is veel interessante informatie te halen). Dàt is wat we in Groningen doen: het automatisch analyseren en verifiëren van met name tekstuele content. Daarom is Informatiekunde in Groningen aan de Letterenfaculteit gevestigd. Toch krijg je na drie jaar een Bachelor of Science, omdat de aard van deze driejarige opleiding in essentie technisch is: veel programmeren, het optimaliseren van informatiesystemen en toepassen van machine learning (automatisch voorspellen op basis van patronen gevonden in grote hoeveelheden informatie).

Meld je nu aan voor de Open Dag op 8 november!

Feiten & Cijfers
Titel/Graad
BSc in Informatiekunde
Type opleiding
Bachelor
Duur
36 maanden (180 ECTS)
Croho code
56842
Voertaal
Nederlands
Start
September
Faculteit
Letteren
Studie in Cijfers
Waarom dit programma in Groningen?

Bij Informatiekunde in Groningen staan twee thema's centraal: computertaalkunde en toepassingen voor het web. In Groningen wordt bovendien de studie onderwezen aan de Faculteit der Letteren, en wordt de aandacht gericht op gegevens die relevant zijn voor letteren, zoals tekst, taal en webtechnologie. De studie is toepassingsgericht, waarbij theorie en praktijk een goede balans vormen.

Programma

In het eerste jaar maak je kennis met het vakgebied en leer je basisvaardigheden zoals programmeren in Python en het werken met het besturingssysteem Linux. Ook ontwikkel je kennis over digitale communicatie, taalkunde en internet-technologie. De meeste cursussen hebben zowel een theoretisch (hoorcollege) als een praktisch component (werkcollege).

Semesters
VakkenVakkencatalogus >1a1b2a2b
Digital Communication (5 EC)
Inleiding Informatiekunde (5 EC)
Inleiding programmeren I (5 EC)
Inleiding programmeren II (5 EC)
Taaloptimalisatie (5 EC)
Tekstmanipulatie (5 EC)
Gevorderd programmeren (5 EC)
Inl.wetensch.onderzoek (5 EC)
Webtechnologie (5 EC)
Annotation for Machine Learning (5 EC)
Project tekstanalyse (5 EC)
Webprogrammeren (5 EC)

In het vervolg van de studie krijg je meer specialistische vakken zoals zoekmachines, social media, databases, en database-driven webtechnologie. Daarnaast krijg je te maken met verschillende aspecten van kunstmatige intelligentie in de vakken human computer interaction, computationele grammatica, logisch programmeren en machine learning. Twee statistiekcursussen bereiden je voor op adequate informatiekundige analyses.

Semesters
VakkenVakkencatalogus >1a1b2a2b
Databases (5 EC)
Introduction to Neural Networks (5 EC)
Zoekmachines (5 EC)
Conversational Interfaces (5 EC)
Database-driven Webtechnology (5 EC)
Logisch Programmeren (5 EC)
Computationele Grammatica (5 EC)
Human Computer Interaction (5 EC)
Statistiek I (5 EC)
Caleidoscoop IK (5 EC)
Sociale media (5 EC)
Statistiek II (5 EC)

In het laatste jaar krijg je één semester de tijd om een eigen richting aan je opleiding te geven via de minor. Je kunt kiezen voor een buitenlandminor of pre-masterminor, maar je kunt ook vakken volgen aan een andere universiteit of faculteit of stage lopen. In de tweede helft van het derde jaar volg je nog enkele verdiepende vakken (information retrieval en taaltechnologie) en sluit je je studie af met een onderzoek en scriptie.

Semesters
VakkenVakkencatalogus >1a1b2a2b
Ba-scriptie Inf. met onderzoekswerkgroep (10 EC, facultatief)
Minor (30 EC)
Machine Learning Project (5 EC)
Machine Translation (5 EC)
Ba-scriptie Inf. met onderzoekswerkgroep (10 EC)
Ethical Aspects in Natural Language Processing (5 EC)
Taaltechnologie (5 EC)

Curriculum

Disclaimer: I.v.m. een programmawijziging kunnen de vakken van jaar 2 en 3 in de tabel hierboven nog wijzigen.

Programma-opties
Vrije ruimte (major)

Tijdens de opleiding kom je in aanraking met meerdere disciplines. In het tweede en derde jaar heb je (naast je minor) de mogelijkheid om zelf vakken te kiezen in je vrije ruimte. Je kunt dit gebruiken om een specialisatie te kiezen die het beste bij je past. Je kan hierbij denken aan:

  • Recht en ICT
  • Bedrijfskunde
  • Kunstmatige intelligentie
  • Taalkunde
  • Communicatie
Minoren (minor)

Het vijfde semester besteed je aan je minor: een pakket samenhangende vakken dat toekomstgericht is. Het bereidt je voor op een vervolg in een mastertrack of op de arbeidsmarkt. Kies uit een careerminor, buitenlandminor, universitaire minor of facultaire minor.

Meer informatie over deze optie

University of Groningen Honours College (honoursprogramma)

Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen.

Dat doe je door het volgen van een extra (honours)programma van 30 studiepunten naast je reguliere bacheloropleiding van 180 studiepunten, en door tal van andere activiteiten die je samen met honoursstudenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert.

Ontwikkeling van talent en eigen initiatief zijn de uitgangspunten van het honoursprogramma van de RUG.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is aanbevolen
  • Voor gemiddeld 16 weken
  • Maximaal 30 EC
Toelatingseisen

Toelaatbare profielen Nederlandse diploma's

  • VWO Natuur & Techniek

    Met het VWO examen Engels voldoe je aan de taaleis.

  • VWO Natuur & Gezondheid

    Met het VWO examen Engels voldoe je aan de taaleis.

  • VWO Economie & Maatschappij

    Met het VWO examen Engels voldoe je aan de taaleis.

  • VWO Cultuur & Maatschappij

    Met het VWO examen Engels voldoe je aan de taaleis. Aangevuld met Wiskunde A of Wiskunde B. Heb je Wiskunde C gedaan, dan moet dit aangevuld worden met een behaalde toets van de Centrale Commissie Voortentamen (http://www.ccvx.nl/) of het Bosswell Beta Instituut (http://www.boswell-beta.nl/).

  • HBO propedeuse

    Taaleis Engels: minimum TOEFL eis iBT 90 (met een minimum van 21 voor alle onderdelen), of IELTS 6.5 (met een minimum van 6 voor alle onderdelen). Cambridge C1 Advanced of C2 Proficiency met een minimum score van 180. Klik op de link voor meer informatie over de taaleis: https://www.rug.nl/let/studeren-bij-ons/bachelor/aanmelding-en-inschrijving/language-requirements-ba

    Aangevuld met een behaalde toets van de Centrale Commissie Voortentamen (http://www.ccvx.nl/) of het Bosswell Beta Instituut (http://www.boswell-beta.nl/).

Studiekeuzecheck

De opleiding verzorgt matching. Deelname is optioneel. Het advies is niet bindend.

Toelichting

De Faculteit der Letteren gaat er van uit dat jij, via een bezoek aan de Open dagen, deelname aan een Eén Dag student en/of aan een Webklas, jezelf goed hebt voorbereid op de opleiding van jouw keuze. Op basis van deze voorlichtingsactiviteiten bepaal jijzelf of je goed matcht met de opleiding.

Vragen over matching bij de Faculteit der Letteren? Hier kun je verdere informatie vinden: www.rug.nl/matching

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 mei 202501 september 2025
EU/EEA studenten01 mei 202501 september 2025
non-EU/EEA studenten01 mei 202501 september 2025

Studiekeuzecheck

The Faculty of Arts believes students can decide for themselves whether they match with their chosen programme based on the available bachelor programme information, by visiting the Open Days, and by participating in a Webclass and/ or Student for a Day. If you are unable to attend one of these activities, a final opportunity for matching is to contact one of the students of the programme in June.

If you have any further questions about matching, check out: www.rug.nl/matching

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

A Dutch VWO diploma, a German Abitur, an International Baccalaureate diploma, a European Baccalaureate or another diploma that is sufficient for acceptance to a Dutch university. For other VWO-equivalent qualifications, see: https://www.rug.nl/education/application-enrolment-tuition-fees/admission/procedures/application-informatie/with-non-dutch-diploma/entry-requirements/bachelor-entry-requirements/vwo-equivalent-qualifications. Students with a Dutch 'hbo-propedeuse' diploma also need to meet the English language requirement mentioned below.

aanvullend vak

Mathematics for social sciences (graphs and statistics) or higher level: This is merely an indication of required background knowledge. Based on the specific contents of this/ these course(s), it will be determined whether you can be admitted directly to the bachelor programme or if you need to pass an entrance exam to meet the admission requirements.

overige toelatingseisen

Language requirement English: Minimum requirement of TOEFL iBT 90 (with a minimum of 21 on all items), or IELTS 6.5 (with a minimum of 6 on all items). Cambridge C1 Advanced or C2 Proficiency with a minimum score of 180.

Language requirement Dutch: International students will have to satisfy an additional Dutch language requirement, which can be met by passing the State Examination in Dutch as a Second Language (NT2, programme II). This examination guarantees Dutch proficiency at CEFR level B

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 mei 202501 september 2025
EU/EEA studenten01 mei 202501 september 2025
non-EU/EEA studenten01 mei 202501 september 2025
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2024-2025€ 2530voltijd
niet EU/EER2024-2025€ 13100voltijd

Praktische informatie voor:

Na je studie

Als je je universitaire opleiding voort wilt zetten door een master te volgen, zoals de meeste studenten doen, zijn er allerlei verschillende vervolgopleidingen waar je uit kunt kiezen. Masteropleidingen die aansluiten op de Bsc Informatiekunde zijn:

In combinatie met bepaalde facultaire minoren zijn er nog meer mastertracks direct toegankelijk, zoals Communicatiekunde, Neerlandistiek en Journalistiek.

Arbeidsmarkt

De perspectieven op de arbeidsmarkt zijn momenteel zeer gunstig voor informatiekundigen. Dat is ook niet vreemd, want veel (grote en kleine) bedrijven weten niet wat ze met de vele informatie die ze tot hun beschikking hebben kunnen doen (laat staan hoe). Ook is er behoefte aan verbetering van communicatie tussen klant en bedrijf (denk bijvoorbeeld aan chatbots die worden ingezet bij klantenservice, gepersonaliseerde advertenties, en automatische analyse van social media voor productrecensies).

Na afronding van de BA Informatiekunde heb je onder andere de volgende vaardigheden opgedaan:

- Programmeren in verschillende programmeertalen en omgevingen, en je hebt het vermogen om makkelijke nieuwe programmeertalen te leren gebruiken
- Complexe informatie-verwerkende systemen ontwerpen, implementeren en evalueren;
- Op de juiste manier statistische methoden toepassen om informatie te analyseren;
- Je weet welke technieken en methodes uit de taaltechnologie en kunstmatige intelligentie je waar moet inzetten.

Onze afgestudeerden komen terecht bij een breed scala aan bedrijven. Enkele voorbeelden: Anchormen, Atos, Belsimpel, DUO, Fox IT, Goldman Sachs, IBM, Sogeti, en Wehkamp. Sommige van onze studenten hebben vaak al voor de afronding van de studie een baan bij een ICT-bedrijf. Anderen daarentegen zijn ondernemend ingesteld, vinden een gat in de markt, en kiezen ervoor een eigen bedrijf te starten. Er zijn al verschillende goedlopende ICT-bedrijven opgericht door alumni uit Groningen, vaak ook met medestudenten. Drie succesvolle voorbeelden: Crowdy News (social content curation), Flocker (online marketing), Klippa (digitaal declareren).

Potentiële beroepen

  • Information Specialist
  • Software Developer
  • Webdesigner
  • Data Analytics Consultant
  • Operational Risk Manager
  • Security Consultant
  • Fraud Analyst
  • Content Manager
  • Online Marketeer
  • Data Scientist
Onderzoek

Als student Informatiekunde ontwikkel je een goede theoretische en praktische basis voor het verrichten van informatiekundig onderzoek. De kennis die je opdoet en de vaardigheden die je verwerft, sluiten goed aan op de eisen van de arbeidsmarkt voor onderzoekers in de Informatiekunde.

Het informatiekundig onderzoek in Groningen richt zich op het ontwikkelen, het gebruik en de evaluatie van taal- en webtechnologie. Voorbeelden zijn het automatisch zoeken en analyseren van informatie in oude en nieuwe media, machinaal vertalen, dialectology, corpus annotatie, gamification, en het automatisch ontleden en interpreteren van tekst. Dit onderzoek wordt gecoördineerd in de groep Computational Linguistics binnen het Center for Language and Cognition Groningen (CLCG).

Zie ook de persoonlijke websites van:
Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact
Bachelor Open Dagdiverse locatiesMeer informatie
Inschrijving webklassenMeer informatie
Inschrijving webklassenMeer informatie

Contact

Bij de Bachelor Informatiekunde vond ik precies wat ik gemist heb

Heyhey! Mijn naam is Marieke Schelhaas, ik ben 22 jaar oud en woon alweer 3,5 jaar in Groningen. Als ik mezelf voor zou moeten stellen, dan komt naar voren dat ik ervan hou om bezig te blijven. Ik ben op het moment studentambassadeur, gediplomeerd socioloog, zit in het bestuur van studievereniging ASCI en ben ook nog een tweedejaars student Informatiekunde.

Wanneer ik nog wat tijd over heb voor minder serieuze dingen besteed ik deze (zoals iedereen) graag aan het afspreken met vrienden, tekenen, schilderen, en het kijken van films.

Waarom Informatiekunde?

Na mijn Bachelor Sociologie merkte ik dat ik een heleboel zogenaamde “soft skills” had geleerd, zoals kritisch denken en onderzoek doen. In gesprek met mijn mede-sociologen merkte ik echter dat we allemaal niet echt goed konden benoemen wat we nou eigenlijk hadden geleerd. Bij de Bachelor Informatiekunde vond ik precies wat ik hier gemist heb. In het eerste jaar leer je concrete vaardigheden en maak je een tastbaar eindproduct. Zo leer je programmeren in Python, het opzetten van zelflerende programma’s en bouw je websites. Ieder vak heb je weer een nieuwe vaardigheid opgedaan, en vaak ook nog met een eindproduct wat je op het eind aan je vrienden en familie kan laten zien.

Daarbovenop is Informatiekunde een kleine en gezellige opleiding waardoor iedereen elkaar al snel van naam kent. Hierdoor wordt het makkelijker om elkaar om hulp te vragen als je even vast loopt. Als laatste is het fijne van de Bachelor in Groningen, dat je kan beginnen zonder eerdere voorkennis. Ik ben het levende bewijs dat je deze opleiding gewoon kan volgen, zonder ooit geprogrammeerd te hebben.

Lees meer over Marieke en waarom zij gekozen heeft Informatiekunde in Groningen te studeren!

Vragen? Stuur Marieke een e-mail!

Lees meer

Informatiekunde is een interessante combinatie van het programmeren en taal

Over Katja

Hey-hoi! Mijn naam is Katja, ik ben 21 jaar oud en zit op dit moment in mijn tweede jaar van de Bachelor Informatiekunde. Ik ben lid van de studievereniging ASCI, hou van tekenen en lezen, mijn lievelingsdier is een eend en Nederlands is officieel mijn derde taal!

Waarom Informatiekunde?

Mijn eerste connectie met Informatiekunde begon bij het programmeren. Ik vond coderen een leuke uitdaging voor mezelf en hoewel mijn ervaring toen nog niet groot was vond ik het fascinerend dat je met behulp van een speciale taal met computers kunt communiceren.

Je kunt verschillende kanten op gaan met programmeren. De reden waarom ik uiteindelijk voor Informatiekunde heb gekozen was de interessante combinatie van het programmeren en taal. De computer kent natuurlijk geen menselijke taal, daarom is een computer menselijke teksten laten lezen en het begrijpen daarvan geen makkelijke opdracht. Desondanks was ik geïnteresseerd in hoe we computers kunnen leren onze teksten, onze spraak en zelfs onze spelfouten te begrijpen. Deze taken worden tegenwoordig in verschillende sferen uitgevoerd, beginnend met kleine onderzoekjes zoals die van studenten en eindigend met grote onderzoeken door corporaties en de overheid. Het combineren van programmeren en taal brengt dus niet alleen veel mogelijkheden, maar ook veel ontwikkelingen in de toekomst die het aantrekkelijk maken om Informatiekunde te studeren.

Lees meer

Ik zocht iets wat iets theoretischer was dan een HBO opleiding, maar nog wel een praktisch aspect behield. Informatiekunde is daar perfect voor.

Ik ben Carmen, ik ben 22 jaar en ik zit in mijn tweede jaar van Informatiekunde. Buiten school vind ik het leuk om te gamen, te haken en actief te zijn bij onze studievereniging ASCI.

Waarom Informatiekunde?

Ik heb voor informatiekunde gekozen omdat ik al heel lang interesse heb in computers. Ik heb van mijn vorige HBO opleiding al ervaring met programmeren opgestoken en besloot toen om deze opleiding te doen. Ik zocht bovendien naar iets wat iets theoretischer was dan mijn HBO opleiding, maar nog wel een praktisch aspect behield. Informatiekunde is daar perfect voor.

Lees meer

Leren en onderwijzen over ethiek in taaltechnologie

Studenten Informatiekunde gingen in gesprek met middelbare scholieren over de maatschappelijke impact van taaltechnologie. De bezoeken aan verschillende middelbare scholen in en rond Groningen zijn onderdeel van het derdejaars vak Ethical Aspects in Natural Language Processing, dat in het academisch jaar 2021-2022 aan het bachelorprogramma Informatiekunde is toegevoegd.

In dit vak leren toekomstige professionals om na te denken over de ethische implicaties en de impact op de samenleving als geheel van de op taal gebaseerde AI-tools waar ze later zelf aan zullen bijdragen, en leren ze hierover in gesprek te gaan met niet-professionals. Het vak is mede-ontwikkeld door prof. dr. Malvina Nissim.

Lees meer over leren en onderwijzen over ethiek in taaltechnologie.

Lees meer

De bijzondere combinatie van programmeren en taalkunde sprak mij aan

Waarom Informatiekunde?

Voordat ik Informatiekunde ben gaan studeren in Groningen, heb ik eerst Kunstmatige Intelligentie gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Deze studie bleek na een half jaar toch niet helemaal iets voor mij te zijn. Toen ik op zoek ging naar andere ICT gerelateerde studies, kwam ik Informatiekunde tegen. Deze studie wist de onderwerpen die ik wél leuk vond bij Kunstmatige Intelligentie, zoals programmeren, te combineren met interessante taalkundige en communicatiewetenschappelijke onderwerpen.

Waarom Groningen?

Bij het maken van mijn studiekeuze, heb ik verschillende Informatiekunde open dagen in Nederland bezocht. De bijzondere combinatie van zowel programmeren als taalkunde in Groningen sprak mij van alle deze verschillende studies het meeste aan.

Tips

Aangezien een grote focus van deze studie ligt op het verwerken van taal met behulp van computers, is het wel belangrijk dat je (naast programmeren) enigszins geïnteresseerd bent in taalkunde. Hoewel deze combinatie mij goed is bevallen, kan het handig zijn om deze afweging te maken voordat je aan deze studie begint!

Lees meer

De studie is kleinschalig, hierdoor leer je studiegenoten goed kennen en is communicatie met docenten laagdrempelig

Waarom Informatiekunde?

Ik vond het vak Informatica op de middelbare school erg leuk, maar ik wilde niet een studie die volledig gefocust was op programmeren. Hierdoor heeft de unieke combinatie van programmeren en taalkunde in Groningen mij persoonlijk aangetrokken tot Informatiekunde.

Waarom Groningen?

Toen ik de studie Informatiekunde gevonden had, ging ik mij oriënteren op de verschillende locaties waar deze studie wordt aangeboden. Groningen leek mij het leukst, omdat de studie kleinschalig wordt aangeboden, hierdoor ken je je studiegenoten goed, maar is ook de communicatie met de docenten laagdrempelig. Daarnaast vind ik de taalkundige aspecten van dataverwerking erg interessant.

Toekomst

Nadat ik mijn bachelor heb afgerond, ben ik van plan om mijn master ook in Groningen te volgen. Doordat de studie redelijk breed is, kun je meerdere masters kiezen, zelf ben ik geïnteresseerd in de master Computercommunicatie. Na mijn master kijk ik er erg naar uit om mijn opgedane kennis over Informatiekunde en Computercommunicatie onderwerpen toe te passen.

Tips

Raak niet ontmoedigd door het programeren! De programmeervakken starten allemaal op een beginnersniveau, zodat je dus ook zonder ervaring kan starten.

Verder ben ik tijdens mijn eerste jaar lid geworden van ASCI en hierdoor heb ik snel studiegenoten leren kennen, maar ben ik zo ook in contact gekomen met verschillende bedrijven. Ik raad het dus erg aan om lid te worden!


Lees meer

Na de studie Informatiekunde: beginnen met een eigen bedrijf!

Voordat ik met de studie begon wist ik niet precies wat ik wilde. Ik heb maar liefst tweemaal de Open Dag van Informatiekunde bijgewoond voordat ik besloot om de gok te wagen. Data en programmeren was compleet nieuw voor mij. Enkele jaren later pas ik de opgedane kennis van Informatiekunde dagelijks toe binnen mijn eigen bedrijf.

Bij de opleiding leer je programmeren, doe je kennis op over databases, algoritmes, websites maken en leer je Machine Learning modellen te implementeren. Ook statistiek wordt behandeld, met programmeren is dat een uitstekende combinatie voor data science.

Een belangrijk onderdeel van Informatiekunde in Groningen is het werken met taal en tekst. Dit klinkt misschien suf, maar dat is het niet. Heb je bijvoorbeeld gehoord over ChatGPT? Hoe je zoiets zelf maakt, leer je bij Informatiekunde.

Aan de opleiding heb ik veel gehad. Naast hoe je wetenschappelijk onderzoek leest en schrijft, leer je ook de nieuwste kennis meteen toe te passen in de praktijk. Voor een universitaire opleiding is Informatiekunde erg praktijkgericht. Dat betekent dus relatief weinig tentamens en juist veel groepsprojecten.

De nieuwste kennis meteen in de praktijk toepassen, samenwerken in groepsverband en hoe omgaan met data zijn voor mij het belangrijkste wat ik bij Informatiekunde heb geleerd. Dit resulteerde dan ook in het oprichten van mijn eigen bedrijf, FRISCON, samen met Max Steg, een mede-Informatiekundestudent. Op onze website lees je meer over hoe wij onze kennis van informatiekunde nu toepassen!

Lees meer

Webklas

Zit je op het vwo en wil je graag weten hoe dat is, studeren? De opleiding Informatiekunde biedt een webklas aan! Een webklas is een door de RUG gemaakte online cursus voor scholieren uit 5 en 6 vwo. Je kunt in zo'n cursus in tien studielasturen kennismaken met Informatiekunde door teksten te lezen, opdrachten te maken en met elkaar en de docent te discussiëren.

Interesse? Meld je hier aan!

Lees meer

Studieverenigingen

ASCI

ASCI is een studievereniging voor de studenten Informatiekunde van de Rijksuniversiteit Groningen.
ASCI heeft als voornaamste doel de belangen van haar leden te behartigen en het contact tussen de studenten, bedrijven en de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen te stimuleren. Op deze manier organiseert ASCI een breed scala aan activiteiten, zoals socials en reizen.
https://www.ascigroningen.nl
Lees meer
Studentprofiel

Informatiekunde is de perfecte studie voor jou wanneer je geboeid bent door de vele mogelijkheden van informatietechnologie in traditionele en nieuwe media. Je bent creatief en je wilt graag leren programmeren. Je levert graag een praktische bijdrage aan de maatschappij door het ontwikkelen van slimme software die de communicatie tussen mensen verbetert of vernieuwt. Je vindt het leuk om te leren hoe mensen taal gebruiken en om ingewikkelde vraagstukken uit te pluizen en op te lossen.

(Bindend) studieadvies
  • Minimaal 45 EC in de eerste 12 maanden (bindend)

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS (deeltijd: 20 ECTS) hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.

Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is). Meer informatie: https://www.rug.nl/education/bachelor/nederlandse-studenten/studiekeuze-en-voorlichting/bsa

Studiebegeleiding

De overgang van school naar universiteit brengt veel veranderingen met zich mee. In het eerste jaar van je studie word je daarom extra goed begeleid.

Om de overgang te versoepelen is er voor alle eerstejaars het mentoraatsysteem. Tijdens de bijeenkomsten leer je hoe je effectief kunt studeren en hoe je bewuste keuzes maakt in je studie. Daarnaast kun je tijdens je gehele studie een afspraak maken met de studieadviseur. Daar kun je terecht als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Zij kunnen je bij complexe problemen ook doorverwijzen naar studentendecanen of de cursussen van Studieondersteuning.

Aansluitende master programma's