Rijksuniversiteit Groningen neemt deel aan nationale pilot 'Een slimmer collegejaar'
De RUG doet mee aan de landelijke pilot ‘Een slimmer collegejaar’, gericht op het verminderen van werkdruk voor docenten en studenten en het vergroten van de studeerbaarheid. De pilot creëert meer ruimte gedurende het studiejaar, waardoor er tijd is voor andere activiteiten en meer rustmomenten. Voor docenten betekent dit dat zij zich meer kunnen richten op onderzoek, onderwijsvernieuwing en persoonlijke ontwikkeling, zoals trainingen en cursussen. Studenten krijgen meer flexibiliteit in hun studieplanning, met ruimte voor eigen tempo, timing en toetsmomenten. Bovendien biedt het pilotprogramma extra ruimte voor stages, buitenlandse ervaringen en een betere balans tussen studie, werk en privéleven.
Pilotprojecten bij de RUG (2023-2026)
De RUG voert tussen 2023 en 2026 diverse pilotprojecten uit binnen haar faculteiten, waarbij elk van de deelnemende faculteiten een eigen invulling geeft aan de pilot. Momenteel bestaat het uniforme collegejaar uit vier blokken van elk tien weken, waarvan acht weken onderwijs en twee weken voor toetsen. In de pilots wordt geëxperimenteerd met verschillende aanpassingen, zoals:
-
Verkorting van het aantal onderwijs- en toetsweken
-
Duidelijke afbakening van de kerstvakantie en onderwijsvrije weken tussen de onderwijsperiodes
-
Meer formatieve toetsmomenten in plaats van summatieve
De invulling van de vrijgekomen weken verschilt per faculteit en kan variëren van georganiseerde zelfstudieperiodes tot carrièredagen, ruimte voor onderzoek, of congresbezoeken. Twee jaar na de start van de pilot worden de resultaten geëvalueerd en bekeken hoe eventuele opschaling mogelijk is.
Achtergrond en financiering
Deze pilot is gestart naar aanleiding van een rapport van De Jonge Akademie, waarin wordt geconcludeerd dat het Nederlandse academische jaar langer en intensiever is dan in andere Europese landen. Nederlandse universiteiten hebben gemiddeld 5,5 extra onderwijsweken en 3,8 extra tentamenweken, wat leidt tot een hogere werk- en studiedruk en minder ruimte voor innovatie en onderzoek. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelt in totaal 10 miljoen euro beschikbaar voor de landelijke pilots, waarvan de RUG jaarlijks €225.000 ontvangt.
Navigeer direct naar:

Succesfactoren van het project binnen de RUG
Het project wordt als succesvol beschouwd wanneer aan de volgende criteria wordt voldaan:
-
De resultaten dragen bij aan meer rust en ruimte voor zowel studenten als medewerkers.
-
De nieuwe structuur van het academisch jaar biedt duidelijke voordelen op het gebied van werkdrukvermindering, die zwaarder wegen dan eventuele nadelen.
-
Er worden best practices geïdentificeerd voor het herontwerpen van onderwijs, waaronder verbeteringen in toetsmethoden, planning, lesvormen en de indeling van onderwijsperiodes.
-
Er wordt binnen de RUG overeenstemming bereikt over een nieuwe, uniforme indeling van het academisch jaar.
-
De studeerbaarheid van opleidingen wordt gewaarborgd en niet negatief beïnvloed.
Projectuitvoering en ondersteuning
De uitvoering van het project ligt in handen van facultaire projectleiders, ondersteund door een regieteam. Dit team bestaat uit facultaire onderwijsbestuurders, de studentassessor van het College van Bestuur en vertegenwoordigers van de centrale staf voor strategie en beleid. Daarnaast krijgen de faculteiten extra ondersteuning op het gebied van didactiek, toetsing, kwaliteitszorg, evaluatie en juridische zaken vanuit de centrale expertise van de universiteit.
Pilotprojecten bij de RUG
Wijsbegeerte
Contactpersoon | |
Onderdeel |
Alle bachelor- en masteropleidingen. |
Omschrijving |
Onderwijs intensiveren om voor studenten en docenten rustweken te creëren. |
Interventie |
Aan het eind van ieder kwartaal een rustweek voor studenten. |
Resultaat |
Studenten ervaren meer rust; rustigere kwartaalovergang voor docenten. |
Website |
<indien gewenst> |
Economie & Bedrijfskunde
Contactpersoon
| |
Onderdeel
|
BSc Econometrics and Operations Research (jaar 1) |
Omschrijving
|
Herziening curriculum, betere spreiding toetsmomenten en toepassing blended learning om rust en ruimte voor studenten, docenten en ondersteuners te creëren. |
Interventie
|
7(6)+1 rooster, semester 1 incl. toetsing afgerond voor kerst, herkansingen per semester, studietijd tussen tentamen en herkansing. |
Resultaat
|
Meer rust door korter collegejaar, re-organisatie semester 1, minder herkansingsmomenten. |
Website
|
<indien gewenst> |
Science & Engineering
Contactpersoon | |
Onderdeel |
BSc Chemistry & Chemical Engineering BSc Physics & Astronomy & Mathematics |
Omschrijving |
Rust en ruimte creëren door pauzes tussen blokken, minder tentamen- en collegeweken. Aandacht voor practica en de schaalbaarheid binnen de hele faculteit. |
Interventie |
Integrale aanpak met stakeholders, pauze tussen blokken, herziening curriculum waar nodig, en verplaatsing herkansingen. |
Resultaat |
Werkdruk verlagen voor studenten en (onderwijzend) personeel, onderwijsactiviteiten reorganiseren, op verantwoorde wijze minder onderwijs- en/of tentamenweken. |
Website |
Lees meer over deze pilot op MyUniversity van FSE |
Ruimtelijke Wetenschappen
Contactpersoon | |
Onderdeel |
Alle bachelor- en masteropleidingen |
Omschrijving |
Verkorting collegejaar, verlaging toetsdruk, meer aandacht voor professionele ontwikkeling. |
Interventie |
7+2+1 rooster: invoer onderwijsluwe weken, verwijderen van vakoverlap bij leerdoelen tussen vakken, verplaatsing herkansingen, vrije kerstvakantie, invoer extracurriculaire career week. |
Resultaat |
Faculteitsbrede verkorting collegejaar, meer rust en minder bureaucratie. |
Website |
<indien gewenst> |
Letteren
Contactpersoon | |
Onderdeel |
Bacheloropleidingen American Studies, Grieks & Latijn en Kunstgeschiedenis. |
Omschrijving |
Rust en ruimte creëren door verkorting collegejaar, delen van best practises hierbij en schaalbaar maken. |
Interventie |
Roosterherziening: latere start en eerder eind. Minder toetsing daarmee ook minder herkansing. |
Resultaat |
Meer rust en meer ruimte voor onderzoek en ontplooiing. |
Website |
<indien gewenst> |
Contact
Wil je meer weten over het Slimmer Collegejaar, neem dan contact op met projectleider Alexandra van den Doel of Hans Beldhuis (Strategie Afdeling Onderwijs en Studenten).
Laatst gewijzigd: | 15 april 2025 10:35 |