Collectieve quizzes om kennisbehoud te verbeteren
In New Ways of Teaching vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en effectieve onderwijsinitiatieven. Van ongewone lesmethoden tot nieuwe technologieën—alles is mogelijk. Hoe ontstaan deze ideeën en welke impact hebben ze op studenten? Deze maand: Nina Mileva’s lesmethode gebaseerd op een korte herhalingsquiz, de ‘Quick Review Quiz’.
Normaal gesproken wordt van studenten verwacht dat ze op het tentamen kunnen herhalen wat ze gedurende het blok geleerd hebben. Na zeven weken les is het aan hen om ervoor te zorgen dat ze alles onthouden dat mogelijk in het tentamen voorbij komt. Nina Mileva, universitair docent Public International Law, probeert haar studenten een handje te helpen door hen iedere les te voorzien van een korte quiz, genaamd de ‘Quick Review Quiz’.
Vele handen maken licht werk
Tijdens de Quick Review Quiz worden studenten gestimuleerd om gezamenlijk drie tot vijf vragen te beantwoorden over het materiaal dat in de vorige les is behandeld. De vragen kunnen meerkeuzevragen zijn, maar ook waar/niet waar of met een open einde. Dit hangt af van het type content dat we gezamenlijk herzien. De vragen verschijnen op een slide, en studenten kunnen deze plenair beantwoorden door hun hand op te steken. Als het antwoord niet (helemaal) klopt, dan kan een van hun klasgenoten bijspringen om te helpen. Dit is wat de herhalingsactiviteit een toegankelijke collectieve leerervaring maakt.
De balans vinden
Ik heb de Quick Review Quiz geïntroduceerd in mijn vak International Law bij het University College Groningen. Dit is een introductievak waar zowel rechtenstudenten als studenten die andere specialisaties doen aan mee kunnen doen. Dit betekent dat het voor sommige studenten de eerste keer is dat ze in aanraking komen met rechten. Een uitdaging voor ons als docenten met deze introductievakken is dat we willen zorgen dat we op het juiste tempo lesgeven. Het moet geleidelijk genoeg zijn om het materiaal bij de studenten in te laten dalen, maar ook snel genoeg gaan om alles te kunnen behandelen zodat ze door kunnen naar meer geavanceerde vakken.
Met deze dingen in gedachten wilde ik twee doelen bereiken. Ten eerste - mijn leerlingen in staat stellen om kennis vast te houden, zelfs als we veel materiaal behandelen , en ten tweede - en ten tweede, verbanden leggen tussen materiaal uit het verleden en het heden van de cursus. De mini quiz maakte het mogelijk dat ik een balans kon vinden tussen het herhalen en het bespreken van ouder materiaal en de overgang naar nieuw materiaal. Het evaluatiemoment aan het begin van elke les was een gelegenheid om de oude stof te verduidelijken en zorgde voor een soepele overgang naar de nieuwe stof.
Bewezen positief effect
De Quick Review Quiz heeft overweldigend positieve reacties gekregen van de studenten, wat ervoor heeft gezorgd dat ik genomineerd werd voor de Best Practice Award van 2024 in Teaching en Learning. Studenten noemden het een ‘simpele, maar effectieve methode’ en gaven aan dat het hun leerervaring verbeterde. Hoewel ik moet toegeven dat niet iedereen fan was van de methode, geloof ik wel dat het in het algemeen studenten heeft geholpen effectiever met het studiemateriaal om te gaan,en dat ze de informatie beter begrepen en vast konden houden. Bovendien had het een positief effect op hun cijfers.
Er is ook onderzoek gedaan dat aantoont dat het herhaaldelijke gebruik van een quiz gedurende het vak de resultaten van studenten significant verbeterde, wat te zien was aan hun eindcijfers. Hier wil ik graag de aandacht leggen bij het onderzoek dat is gedaan door onze collega’s van het UMCG van de afdeling Biomedische Wetenschappen. Zij merkten een toename van 17% op in de cijfers van de studenten nadat herhalingsquizzes werden geïntroduceerd in hun vak (Van Duinen et al., 2024).
Waardevol werk
Als docent gaf de Quick Review Quiz mij inzicht in het behoud van kennis van mijn klas. Het zorgde ervoor dat ik begreep welke onderdelen goed bleven hangen bij mijn studenten, en welke delen meer aandacht nodig hadden. In het algemeen gaf het me ook gewoon veel plezier om studenten geleidelijk meer ervaren te zien worden in het materiaal, en om soms de ‘a-ha’ momenten bij te wonen.
Als leerkracht is het een geweldige zaak wanneer studenten je het vertrouwen kunnen geven om ze door een andere lesmethode te leiden. Het motiveerde me enorm om als docent door te gaan met innoveren binnen mijn lesgeven.
Meer informatie
-
Lees de andere edities van New Ways of Teaching
Laatst gewijzigd: | 01 juli 2024 16:04 |
Meer nieuws
-
18 november 2024
Groter dan femicide alleen - de rol van gender in geweld
In de media en in de politiek is er steeds meer aandacht voor femicide. Zo is er een wetsvoorstel om psychisch geweld strafbaar te stellen. Martina Althoff, universitair hoofddocent Criminologie, juicht dat toe, maar is tegelijkertijd ook kritisch....
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...
-
17 september 2024
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?