Grootse uitreiking Basiskwalificatie Onderwijs weerspiegelt vernieuwend programma
Meer dan vijftig RUG-docenten ontvingen hun Basiskwalificatie Onderwijs-certificaten uit handen van rector Jacquelien Scherpen tijdens een recente ceremonie. Na een korte toespraak van de rector, waarin het belang van reflectie op de eigen onderwijspraktijk werd benadrukt, ontving iedereen zijn certificaat. Daarna was er tijd voor foto's, bloemen en informele gesprekken onder het genot van een hapje en drankje. De eerste van drie ceremonies in 2024, en de grootste ceremonie van de BKO tot nu toe, toont de groei van het aantal deelnemers, wat een duidelijk teken is van een toenemende nadruk op de ontwikkeling van docenten aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Voor de teamleden van Docentprofessionalisering (CIT-ESI), die verantwoordelijk zijn voor het BKO-programma, was het zien van zo'n grote groep docenten in een ceremoniële setting een prachtige bekroning op jaren werk waarin de BKO meer toegespitst werd op het opleiden en ontwikkelen van docenten. Met meer dan vierhonderd deelnemende docenten per jaar en bijna duizend afrondingen in de afgelopen vijf jaar "was dit geen gemakkelijke overgang" zei Esther Arrindell, BKO-coördinator.
De BKO is een landelijke kwalificatie voor alle Nederlandse universiteiten, die door elke instelling op een eigen manier kan worden vormgegeven. In Groningen waren de eerste jaren van het programma gericht op ''meer doen met minder'', waarbij ingezet werd op het halen van de landelijke doelstellingen (o.a. 85% gecertificeerde docenten in 2016) met, op dat moment, minder trainers en coaches ter ondersteuning. “Veel huidige docenten aan de RUG zullen zich de individuele portfolio's herinneren die ze moesten schrijven'', zegt Rick Huizinga, een trainer in het BKO-programma. “Hierdoor kon onze universiteit het aantal docenten dat kon reflecteren op de effectiviteit van hun onderwijs snel vergroten. Maar de afgelopen jaren hebben we ons veel meer kunnen richten op het trainen van onze docenten en kunnen focussen op ‘student centered learning’ in plaats van het beoordelen van portfolio's.''
Het resultaat van deze evoluerende aanpak is een programma met modules waar docenten leren en interactie hebben met hun collega's over de BKO-vaardigheden van lesgeven/begeleiden, ontwerpen en beoordelen. Aangezien de BKO is ontworpen voor docenten die aan het begin van hun carrière staan of al een paar jaar ervaring hebben, zijn alle activiteiten "ontworpen voor docenten die op zoek zijn naar wetenschappelijk onderbouwde ideeën op al deze gebieden", aldus Arrindell. "Het feit dat het deelnemersaantal van de ceremonie toeneemt, is hopelijk een teken dat RUG-docenten van alle faculteiten zich wat meer met elkaar verbonden voelen en onderwijsideeën delen over de opleidingen heen."
"De RUG en Nederland in het algemeen mogen zich gelukkig prijzen met deze opleiding voor alle docenten, waarvan we weten dat het van invloed is op het vertrouwen, de bekwaamheid en uiteindelijk de onderwijskwaliteit voor studenten", zegt Marlies Venhuizen-ter Beek, teamleider van team Docentprofessionalisering.
“Natuurlijk zullen er altijd uitdagingen zijn, zoals werkdruk en tijd voor professionele ontwikkeling, maar we zijn enthousiast over de voortdurende ontwikkeling van het onderwijs en trainingsaanbod aan onze universiteit," legt Venhuizen-ter Beek uit. Het werk ligt inderdaad niet stil: de lopende pilotprogramma's voor "BKO-leergemeenschappen" worden op dit moment uitgevoerd. Maar hoe het toekomstige proces er ook uit gaat zien, "een BKO-lerarenopleiding gericht op het leren van studenten, collegiale discussies en coaching bij het lesgeven is de juiste richting die we zullen blijven volgen," concludeert Huizinga.
Voor meer informatie over de BKO en andere cursussen van de afdeling Educational Support and Innovation, bezoek de ESI website. RUG-docenten kunnen ook de communities en evenementen bekijken van de Teaching Academy Groningen.
Laatst gewijzigd: | 17 december 2024 10:31 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...