Wonen aan de snelweg: enkel negatief, of (soms) ook positief?
Uit onderzoek van promovenda Marije Hamersma van de RUG blijkt dat de woontevredenheid bij snelwegen over het algemeen best hoog is. De negatieve impact van snelwegen op de woontevredenheid is grotendeels afhankelijk van de mate waarin nadelen worden beleefd. Bewoners wegen de negatieve impact van snelwegen af in relatie tot eventuele bereikbaarheidsvoordelen en andere kenmerken van de bredere woonomgeving. Hamersma pleit voor het belang van een integrale blik, met oog voor de weg als onderdeel in de lokale ruimtelijke omgeving.
Hamersma promoveert 16 maart aan de RUG. Ze voerde haar onderzoek uit in het kader van een samenwerking tussen de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen en Rijkswaterstaat, op het gebied van infrastructuurplanning.
Video's RUG
Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.
Laatst gewijzigd: | 27 september 2021 11:32 |
Meer nieuws
-
19 december 2024
Lessen voor adaptieve benadering voor de inrichting van Nederland
Waar komen nieuwe woningen en welke veranderingen in de landbouw heeft de overheid voor ogen? Hoe maken we ruimte voor klimaatadaptatie? In de Nationale Omgevingsvisie maakt de rijksoverheid belangrijke keuze over de ruimtelijke inrichting van...
-
12 december 2024
Onderwijs bevorderen door innovatie: VR Experience Days bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen
Hoe kun je virtual reality gebruiken om de effecten van bouwhoogte op het landschap van Lauwersoog te bestuderen, of de toegankelijkheid van een woonwijk wanneer het dichter bebouwd wordt? Om technologie te integreren in het onderwijs, organiseerde...
-
22 oktober 2024
De dreigende kloof op het platteland
Het valt wel mee met de veronderstelde kloof tussen stad en platteland, vindt Felix Pot. ‘Er dreigt eerder een kloof óp het platteland: tussen autobezitters en mensen die niet over eigen vervoer beschikken.'