Spinozawinnaar Lodi Nauta, de vernuftige natuur en de antikraak gekraakt in de nieuwe Broerstraat 5
Het herfstnummer van Broerstraat 5 opent met Lodi Nauta, de eerste filosoof die de Spinozaprijs won. Nauta, die aan de RUG studeerde, promoveerde en hoogleraar is, integreert de lange geschiedenis van de Westerse filosofie met het heden: ‘Behalve aan de Renaissance en de vroegmoderne tijd waarin de moderne wetenschap opkwam, zijn wij enorm schatplichtig aan wat er in de Middeleeuwen gebeurde.’
Daarnaast in het alumnimagazine zowel Laurentien van Oranje en Jeroen Smit als Douwe Draaisma over hun boeken, Ylva Poelman over haar specialisme Bionica - in Groningen nieuw als minorvak - en de jonge Christiaan Triebert die met digitale onderzoeksjournalistiek de Whatsapps van de Turkse coupplegers in kaart bracht. En verder aandacht voor twintig jaar fondsenwerving aan de RUG, ‘sustainable society’ onderzoek naar de beleving van de aardbevingsproblematiek door de inwoners van het Groningse gaswinningsgebied en onderzoek naar de rol van kraak en antikraak op de woningmarkt.
De volgende Broerstraat 5 zal een speciale editie zijn over Nobelprijswinnaar Ben Feringa en verschijnen op 7 december 2016.
Lees Broerstraat 5, nummer 3 2016 online.
Laatst gewijzigd: | 14 april 2020 11:05 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
Uitgelichte publicaties december 2024 - januari 2025
Lees hier over de uitgelichte publicaties van december/januari: nieuwe inzichten in elektronica van 2D materialen en in de eiwitklonten die de ziekte van Huntington veroorzaken.
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...